Unilever
Rotterdam/Praha – Když loni nizozemsko–britský koncern Unilever ohlašoval propouštění pětadvaceti tisíc zaměstnanců, byl to poprask. Minulý týden přišla firma s oznámením, že pětadvacet tisíc zaměstnanců je málo a že bez práce bude dalších osm tisíc lidí. Zatím nikdo nesdělil, kde se bude propouštět.
Jde o součást rozsáhlé restrukturalizace, kterou vedení firmy zahájilo loni v únoru. Kromě jiného se v jejím rámci sníží počet podporovaných značek ze šestnácti set na pouhé čtyři stovky. Mezi podporovanými zůstanou například Lipton, Lux, Dove, Signal i zmrzliny Algida nebo luxusní značky Elisabeth Arden a Calvin Klein.
Další vlna popouštění je důsledkem loňské akvizice amerických potravinářských společností Bestfoods a Ben & Jerry s. Bestfoods vyrábí mimo jiné majonézy Hellmann s
a polévky Knorr. Akvizice by firmě zcela logicky měla v budoucnu přinést úspory nákladů, Unilever počítá pro letošní rok s necelými čtyřmi sty miliony eur. Do roku 2003 by to mělo být 830 milionů eur. Vedení české pobočky Unileveru prohlašuje, že se jí propouštění zaměstnanců příliš nedotkne. Spojování s Bestfoods sice bude znamenat zrušení některých míst, ale nová místa naopak mají vzniknout. Navíc v současné době Unilever do Česka přesouvá veškerou výrobu mýdla, která dosud byla soustředěna ve Velké Británii.
Oznámení o propouštění přišlo jen několik hodin poté, co firma oficiálně prezentovala své hospodářské výsledky za první čtvrtletí. Oproti stejnému období loňského roku čistý zisk poklesl o pět procent na 684 milionů eur, obrat však vzrostl o dvacet procent na 12,7 miliardy eur.