Na prestižním žebříku nejrychleji rostoucích evropských firem FT 1000 vydávaném renomovaným časopisem Financial Times se objevily dvě české firmy z portfolia fondu Pale Fire Capital. Jsou jimi vyhledávač nábytku a dekorací Favi a světová mobilní platforma virtuálních tréninků Rouvy. Obě se umístily již dříve na seznamu rychle se rozvíjejících středodoevropských firem Deloitte Fast 50 a nyní svou pozici obhajují vůči ještě širší konkurenci.
Financial Times letos ve spolupráci s firmou Statista sestavil žebříček evropských žraloků už pošesté a i tentokrát z něj vyplývá, že nejšikovnější a nejinovativnější společnosti prosperují pandemii či brexitu navzdory. Mnoho firem totiž v turbulentním období uplynulých let, které přechází do dob ještě nestálejších, hlásilo pokles obratu, ztráty, či dokonce ekonomické problémy. Nejsilnější podniky se však poznaly dle časopisu tak, že dokázaly opět rychle nakopnout tržby a obnovit tempo růstu.
„Pro PFC je skvělá zpráva, že v žebříčku Financial Times jsou zařazeny hned dvě společnosti z našeho portfolia, velice si toho vážíme. Stín na naši radost vrhají jen události posledních týdnů, kterým se nyní intenzivně věnujeme,“ uvedl Jan Barta, partner Pale Fire Capital.
Pracujeme hodně a poctivě
Online vyhledávač bytového vybavení Favi se umístil na 305. pozici. V roce 2020 tato mezinárodní e-commerce společnost zaměstnávala 26 lidí a pochlubila se tržbami v hodnotě 650 milionů korun. Od svého vzniku před šesti lety pak vyrostla celkem o úctyhodných 515 procent.
„Pochopitelně máme obrovskou radost,“ nechal se slyšet spoluzakladatel a současný šéf Favi Jan Sellers Zajic. „Je to zhodnocení práce celého našeho týmu za poslední období, které bylo složité a my jsme byli nuceni se velmi rychle přizpůsobit změnám chování spotřebitelů, masivnímu přesunu nakupování na internet. Dále se intenzivně snažíme pomoci prodejcům odbourat obavy a předsudky, které se mnohdy s on-line nakupováním nábytku stále ještě pojí.“
Internetový srovnávač nábytku působí aktuálně v devíti evropských zemích, přičemž nejvíce se rozvíjí v Rumunsku a Maďarsku. Centrálu má však Favi stále v Praze. „Typicky se nám daří na trzích, kde neexistují dva nebo tři velcí výrobci, kteří mají všechno. Udržujeme diverzitu nabídky, protože i menším a specializovaným prodejcům nábytku umožňujeme přístup k velkému množství zákazníků a přivádíme jim, například prostřednictvím televizní reklamy, zákazníky i z offline prostředí,“ vysvětlil Sellers Zajic.
„Základ růstu je, že pracujeme hodně a poctivě. Máme spoustu šikovných lidí, a jak už je naše firma starší – příští rok budeme načínat sedmý rok existence FAVI -, tak nabíráme i zkušenější lidi,“ řekl v prosinci redakci Euro.cz. Tehdy vyhledávač zažíval jeden ze dvou vrcholů sezóny, které se soustředí okolo Vánoc. Před nimi zažívají boom dekorace vhodné jako dárky a po nich přichází období rekonstrukcí. Zákazníci se během pandemie totiž naučili vybírat přes internet i velké kusy nábytku, jako jsou skříně či pohovky.
Z gauče na Tour de France
Považovat Čechy a zbytek obyvatel Starého kontinentu za gaučové povaleče by ale navzdory úspěchu Favi správné nebylo. Stejně rádi si totiž Evropané do obýváku nastěhují i chytrý rotoped, na kterém mohou virtuálně absolvovat ty nejznámější i nejtěžší světové závodní trasy. To dokládá úspěch startupu Rouvy z dílny bratrů Petra a Jiřího Samkových, který se na žebříčku FT1000 umístil na 353. pozici.
„Zařazení do žebříčku nás velice těší. V loňském roce se nám podařilo rozšířit pracovní tým, a i díky novým kolegům jsme doslova šlápli do pedálů. Statisíce uživatelů se aktivně přihlašuje do závodů, které spolupořádáme, a to nás motivuje jít s byznysem ještě dál, přes všechny okolnosti, kterým v poslední době všichni čelíme,“ prozradil detaily prvně jmenovaný. Startup se na české e-sportovní scéně pohybuje od roku 2013 a celkově narostl o 455 procent. Předloni firma zaměstnávala 38 členů týmu a utržila působivých 105 milionů korun.
Projekt dvou nadšených cyklistů patří mezi startupy, kterým pandemie výrazně pomohla. Stalo se totiž to, co bylo dříve nemyslitelné – nedaly se pořádat velké závody, a tak jediným způsobem, jak moci alespoň zdánlivě nasát jejich atmosféru a posunout své limity, zůstala možnost si je odjet virtuálně na cyklistickém trenažéru. S interaktivní obrazovkou, která ukazovala avatary ostatních závodníků, před sebou. Bratrům Samkovým se povedlo věrohodně nasimulovat vizuály i náročnost tisíců tras ze světa i z českých hor.
„Lidé byli nepřirozeně zavřeni doma a přirozeně hledali způsoby, jak se hýbat. Aktivita uživatelů na platformě proto skokově vzrostla. V některých zemích, jako například v Itálii, jsme vyrostli meziročně třeba i osmkrát,“ vysvětlil redakci Euro.cz Petr Samek. Prozradil, že komunita virtuálních cyklistů už čítá 700 tisíc fanoušků, kteří loni najeli dohromady 83 milionů kilometrů. V rámci jednotlivých států žije nejvíc e-cyklistů v USA, z pohledu světadílů však vedou Evropané.
„V porovnání mezi roky 2019 a 2020 firma vyrostla, co se tržeb týče, o zhruba 250 procent, a i když současné tempo již není takové, růst pokračuje i nadále. Rok 2021 ještě není definitivně uzavřen, předpoklad je nicméně takový, že došlo k dalšímu růstu v řádu vyšších desítek procent,“ uvedl. Společně s bratrem si dává za cíl vybudovat v horizontu několika let miliardovou firmu.
Kontroverzní bramborová medaile
I letos měla v žebříčku FT 1000 největší zastoupení Itálie (celkem 235 firem) a Německo (194). Česká republika má na seznamu 11 společností, ačkoliv vloni zde měla zástupce jen dva. Mimo zmíněné členy portfolia PFC se v něm umístily ještě Accolade, Borgy CZ, Central Warehouse Solution, Citadelo, Dateio, které bylo zásluhou 170. příčky a 109procetního meziročního růstu nejúspěšnější tuzemskou společností, Kentigen, Life M, Mediaboard a Success Solutions. Patrná je převaha datových startupů, protože IT patří v našich končinách mezi obzvlášť slibně se rozvíjející obory.
Absolutním vítězem se pak stal finský startup Swappie s meziročním růstem o 477 procent. Jeho zakladatelé se zabývají přeprodejem repasovaných smartphonů s přesahem k cirkulární ekonomice. Přináší jim to roční tržby v hodnotě 97 612 eur. Na druhém místě jsou opět seveřané, tentokrát však z oblasti zdravotnictví. Čtyřsetpadesátiprocentní meziroční růst zajistil stříbrnou medaili firmě Kilo Health z Litvy. Třetí je finanční služba OCI z Velké Británie a na čtvrtém místě budí kontroverze úspěch platformy OnlyFans.