Debata o dekarbonizaci a snižování dopadů na životní prostředí v posledních letech výrazně rezonuje v odvětví nákladní i osobní přepravy. Vývojáři proto pracují na způsobech, jak ulevit okolnímu ovzduší. Z úst několika představitelů různých segmentů dopravy už několikrát padlo, že řešením může být vodík. A právě ten má stát za pohonem vlaku v jihoněmecké spolkové zemi Bavorsko.
Projekt společnosti Siemens Mobility a provozovatele železnic Bayerische Regiobahn je po úterním podpisu smlouvy o pronájmu o kus blíže k realizaci. Siemens ve svém prohlášení uvedl, že testování prototypu vlakové soupravy bude zahájeno v polovině příštího roku. A to na několika trasách, včetně jedné poměrně frekventované, jež spojuje Augsburg a Füssem. S oficiálním zahájením provozu a přepravou prvních cestujících se počítá na leden 2024.
Dvouvozová souprava je založena na platformě Mireo Plus. Pohon jí budou zajišťovat palivové články umístěné na střeše a silná baterie umístěná pod podlahou. Generální ředitel pro kolejová vozidla Siemensu Albrecht Neumann k vlastnostem vlaku uvedl, že má „vysoký jízdní výkon, vynikající schopnost akcelerace a velký provozní dojezd“.
„Vodíkový pohon je bezemisní a pokročilá forma pohonu pro vlaky, která dekarbonizuje železniční dopravu a významně přispívá k dosažení našich klimatických cílů,“ řekl dále Neumann. Často skloňovaný vodík je podle Mezinárodní energetické agentury „všestranným nosičem energie“ a dá se využít jak v dopravě, tak i v celé řadě průmyslových odvětví.
První bylo TGV
Samotná firma Siemens Mobility je jen jednou z mnoha, které pracují na zapojení vodíku do provozu. K velkým hráčům na trhu patří East Japan Railway nebo francouzský železniční výrobce TGV Alstom. Jeho vlaky na vodíkový pohon přepravovaly cestující v Německu a Rakousku už v roce 2018, čímž si zajistil světové prvenství.
„První vodíkový vlak na světě vstupuje do komerčního provozu a je připraven k sériové výrobě,“ řekl tehdy generální ředitel společnosti Alstom Henri Poupart-Lafarge na slavnostním odhalení jasně modré soupravy Coradia iLint v Bremervoerde, tedy stanici, kde vlaky tankují vodík. Aktivně se na trhu s vodíkovými palivovými článku pohybují také automobilky, například japonská Toyota či méně známý britský výrobce Riversimple.
Vodík je velkým tématem také v letectví. Společnost Airbus v září 2020 představila plány na vývoj tří hybridně-vodíkových koncepčních letadel. Podle plánů by se do provozu měly dostat v roce 2035. Testovací lety už ale má dávno za sebou první letoun poháněný vodíkovými palivovými články, jež bude schopen přepravovat cestující. CEO Airbusu Guillaume Faury v nedávném rozhovoru pro web CNBC dokonce uvedl, že vodíková letadla představují budoucnost a zároveň také „konečné řešení“.