Menu Zavřít

Další vlaky na vodíkový pohon začnou s přepravou německých cestujících v roce 2024. Soupravy dodá společnost Siemens Mobility

21. 3. 2022
Autor: Depositphotos
  • Firma Siemens Mobility podepsala tento týden smlouvu o pronájmu s německým provozovatelem železnic. Na kolejích by se tak brzy mohly objevit její vlaky na vodíkový pohon

  • Společnost zabývající se vývojem a konstrukcí kolejových vozidel ve svém prohlášení uvedla, že s přepravou prvních cestujících počítá na začátek roku 2024

  • O vodíkový pohon se velmi zajímají i další segmenty dopravy. Jeho zavedení do provozu vítá například japonská automobilka Toyota nebo letecký dopravce Airbus


Debata o dekarbonizaci a snižování dopadů na životní prostředí v posledních letech výrazně rezonuje v odvětví nákladní i osobní přepravy. Vývojáři proto pracují na způsobech, jak ulevit okolnímu ovzduší. Z úst několika představitelů různých segmentů dopravy už několikrát padlo, že řešením může být vodík. A právě ten má stát za pohonem vlaku v jihoněmecké spolkové zemi Bavorsko.

Projekt společnosti Siemens Mobility a provozovatele železnic Bayerische Regiobahn je po úterním podpisu smlouvy o pronájmu o kus blíže k realizaci. Siemens ve svém prohlášení uvedl, že testování prototypu vlakové soupravy bude zahájeno v polovině příštího roku. A to na několika trasách, včetně jedné poměrně frekventované, jež spojuje Augsburg a Füssem. S oficiálním zahájením provozu a přepravou prvních cestujících se počítá na leden 2024.

Nákladní vlaková doprava zachraňuje některé podniky před krachem. Počty souprav na trase Čína-Evropa během pandemie výrazně narostly
Přečtěte si také:

Nákladní vlaková doprava zachraňuje některé podniky před krachem. Počty souprav na trase Čína-Evropa během pandemie výrazně narostly

Dvouvozová souprava je založena na platformě Mireo Plus. Pohon jí budou zajišťovat palivové články umístěné na střeše a silná baterie umístěná pod podlahou. Generální ředitel pro kolejová vozidla Siemensu Albrecht Neumann k vlastnostem vlaku uvedl, že má „vysoký jízdní výkon, vynikající schopnost akcelerace a velký provozní dojezd“.

„Vodíkový pohon je bezemisní a pokročilá forma pohonu pro vlaky, která dekarbonizuje železniční dopravu a významně přispívá k dosažení našich klimatických cílů,“ řekl dále Neumann. Často skloňovaný vodík je podle Mezinárodní energetické agentury „všestranným nosičem energie“ a dá se využít jak v dopravě, tak i v celé řadě průmyslových odvětví.

První bylo TGV

Samotná firma Siemens Mobility je jen jednou z mnoha, které pracují na zapojení vodíku do provozu. K velkým hráčům na trhu patří East Japan Railway nebo francouzský železniční výrobce TGV Alstom. Jeho vlaky na vodíkový pohon přepravovaly cestující v Německu a Rakousku už v roce 2018, čímž si zajistil světové prvenství.

Nejrychlejší na světě. Čína představila maglev schopný jet až 600 kilometrů v hodině, nemá pro něj ale tratě
Přečtěte si také:

Nejrychlejší na světě. Čína představila maglev schopný jet až 600 kilometrů v hodině, nemá pro něj ale tratě

„První vodíkový vlak na světě vstupuje do komerčního provozu a je připraven k sériové výrobě,“ řekl tehdy generální ředitel společnosti Alstom Henri Poupart-Lafarge na slavnostním odhalení jasně modré soupravy Coradia iLint v Bremervoerde, tedy stanici, kde vlaky tankují vodík. Aktivně se na trhu s vodíkovými palivovými článku pohybují také automobilky, například japonská Toyota či méně známý britský výrobce Riversimple.

MM25_AI

Vodík je velkým tématem také v letectví. Společnost Airbus v září 2020 představila plány na vývoj tří hybridně-vodíkových koncepčních letadel. Podle plánů by se do provozu měly dostat v roce 2035. Testovací lety už ale má dávno za sebou první letoun poháněný vodíkovými palivovými články, jež bude schopen přepravovat cestující. CEO Airbusu Guillaume Faury v nedávném rozhovoru pro web CNBC dokonce uvedl, že vodíková letadla představují budoucnost a zároveň také „konečné řešení“.

  • Našli jste v článku chybu?