Menu Zavřít

Dámská ofenziva: po krizi začalo v Česku podnikat desetkrát víc žen než mužů

23. 5. 2018
Autor: CC0 via Pixabay

Počet podnikatelů v Česku loni dosáhl rekordních čísel. Nejvíce jich přibývá mezi ženami, přičemž největší podíl mají mladé ženy ve věku 25-34 let. Nejčastěji jde o čerstvé maminky.

Počet podnikatelských subjektů (právnických i fyzických osob) ostatně loni dosáhl v České republice rekordních čísel. Zatímco počet podniků a živnostníků na vedlejší činnost roste trvale, OSVČ, které mají podnikání jako činnost hlavní, přibývá poprvé od globální krize.

Na příznivých statistikách mají už deset let hlavní podíl podnikatelky, kterých od roku 2011 přibylo řádově více než podnikatelů mužů. Podnikatelských novicek je necelých 54 tisíc, mužů je více jen o 5500. Čísla vyplývají ze srovnávací analýzy Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a ministerstva průmyslu a obchodu (MPO).

Podnikání táhne
Analýza ukázala, že počet firem roste průběžně. Ke konci minulého roku jich bylo 458 400, což je rekordní meziroční nárůst (asi o 21 tisíc podniků). Poprvé za sedm let přitom došlo k růstu OSVČ v činnosti hlavní, a to asi o čtyři tisíce, celkově na 582 226.

Nový tuzemský fenomén má řadu důvodů. „Z naší zkušenosti vyplývá, že ačkoli se do podnikání pouštějí ženy napříč celým věkovým spektrem, největší podíl tvoří ty ve věku 25 až 34 let. Statisticky se tedy jedná o maminky s malými dětmi,“ potvrdila exmanažerka společenské odpovědnosti GE Money Bank Markéta Vaňková.

Ženy na mateřské nutí k tomu, aby rozjely vlastní byznys, nejen nevstřícný přístup jejich zaměstnavatele, ale také to, že mají doma více času uvažovat o svých šancích a možnostech. Nápady na podnikání často souvisejí právě s čerstvě narozenými potomky. Firmy zakládají proto, aby lépe skloubily vydělávání peněz s péčí o rodinu.

Ženy jsou sebevědomější

„Posledních šest let jsou ženy v zakládání nových živností o řád aktivnější než muži. Drobné služby, malý obchod, poradenství nebo vzdělávací podnikatelská činnost se začínají stávat doménou začínajících podnikatelek, které se prosazují na bázi důslednosti, zdravé rafinovanosti a nadšením pro věc. Hlavním důvodem vstupu žen do podnikání je jednak snaha o vlastní nezávislost a vyváženost rodinných příjmů, řada z nich ale začíná podnikat, protože jim zaměstnavatel neumožní pružnější pracovní dobu, například po mateřské,“ shrnuje předseda AMSP ČR Karel Havlíček.

„Věřím, že osvěta podpory podnikání, ke které dochází díky státním i soukromým subjektům, pomáhá v začátcích i ženám, které několik let váhaly, a nyní mají větší sebevědomí a jistotu,“ doplňuje Eva Čejková Vašková, zakladatelka firmy Ženy s.r.o.

Podnikatelky ovládly metropoli
Krajem s největším nárůstem podnikatelek je Praha, kde se čistý přírůstek podnikatelek od roku 2009 zastavil na 22 tisících. Žádný český region nevykázal pokles jejich počtu.

Článek vyšel v magazínu Profit

MM25_AI

Dále čtěte:

Newyorskou burzu bude poprvé v historii řídit výhradně žena

Happiness manažerka s poruchou soustředění: Berte život s humorem

Manažerka štěstí Luce Kalusek.


  • Našli jste v článku chybu?