Jak zaúčtovat takzvaný bonusový program, aby byl daňově uznatelným nákladem? (Několikrát jsem se u našich odběratelů setkal s tím, že jsou jim při odebrání určitého množství zboží či výrobků, respektive zboží určité hodnoty přidělovány body. Za ně jsou jim následně poskytovány různé výrobky – televizor, kamera a podobně.)
Ladislav Z.
Bohužel ze zadání jednoznačně nevyplývá, o jaký druh slevy, skonta či finančního bonusu se jedná. Pojmy sleva a skonto bývají často zaměňovány (což je z lingvistického hlediska logické), pro daňové posouzení je to ovšem velmi důležité. Vždy je třeba pátrat po skutečném obsahu dohody mezi dodavatelem a odběratelem a bez těchto informací není možné případnou daňovou uznatelnost vynaložených nákladů posoudit.
Nicméně se rozhodně mohu vyjádřit k daňové uznatelnosti nákladů na reprezentaci podle § 25 odstavce 1 písmene t)
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. Za dar se nepovažuje reklamní nebo propagační předmět, který je opatřen obchodní firmou nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby, jehož hodnota bez DPH nepřesahuje 500 korun a který není, s výjimkou tichého vína, předmětem spotřební daně. Při splnění výše uvedených podmínek se bude jednat o daňově uznatelný náklad.
**Ing. Tomáš Pacovský, daňový konzultant Apogeo