Menu Zavřít

Daňově radit je možné i na dálku

11. 11. 2002
Autor: Euro.cz

Důvěru klientů si internetové poradenství získává poměrně obtížně Jsou v životě daňového poplatníka momenty, kdy si opravdu neví rady. Pak usilovně, podle závažnosti problému, hledá pomoc u poradců. V současné době má vlastně každý, kdo hledá daňovou první pomoc, dvě základní možnosti.

Důvěru klientů si internetové poradenství získává poměrně obtížně

Jsou v životě daňového poplatníka momenty, kdy si opravdu neví rady. Pak usilovně, podle závažnosti problému, hledá pomoc u poradců.

V současné době má vlastně každý, kdo hledá daňovou první pomoc, dvě základní možnosti. Může se obrátit na advokáta, který je doma i v daňové legislativě, může si najít daňového poradce. I když asi každý z daňových poplatníků pravděpodobně ví, kde najít již praxí ověřenou nejbližší pomoc, může se obrátit na některého z poradců, kterého zná třeba z odborného tisku či publikací. Stačí jen znát správnou internetovou stránku a zvolit si režim, který pro vyřešení svého aktuálního problému - nebo také pro dlouhodobé daňové poradenství - potřebuje. Pravděpodobně prvním krokem může být vyhledávání daňového poradce v seznamu poradců na serveru Komory daňových poradců ČR. V současné době nabízí 3583 jmen. Určitá část z nich má vlastní prezentaci na www stránkách. A tak třeba vyhledávač www.seznam.cz nabízí u daňového poradenství více než 3100 odkazů. Jiné odkazy může zájemce o rady najít na www.atlas.cz či www.InformNetPartners.cz. Nabídka je opravdu velká a hodně rozsáhlá. Své prezentace na webu mají jednotliví daňoví poradci i poradenské firmy. Je opravdu z čeho vybírat, jen je potřeba zvolit si nějaký rozumný postup. Některé prezentace slouží jen k informování o tom, že existuje poradce či firma v oboru, jiné poskytují celý komplex služeb a pomocí internetu rozšiřují jejich nabídku. Například pražská firma Tacoma Consulting poskytovala nejdříve klasické poradenské služby pro své klienty. S postupem času a se zaváděním moderních komunikačních a informačních prostředků vstoupila s poradenstvím na internet. S maximálním zabezpečením pro klienty, s garancí kvality poradenství. Profit o prvních zkušenostech a o zabezpečení vzájemně poskytovaných informací podrobněji psal u příležitosti spuštění serveru www.vasedane.cz.

Zkušenosti, šance

Stejně jako v jiných oborech činnosti, ve kterých se stále častěji projevuje vliv užívání informačních a komunikačních technologií, jsou i zkušenosti daňových poradců s vlastními webovými stránkami rozdílné. Mezi prvními si stránku založil Igor Skotnica z Ostravy. „Já jsem se o internet zajímal, a tak jsem si v roce 1996 vyzkoušel svou prezentaci na webu. Možná právě ty tzv. zkušební důvody a tehdejší znalosti o všech budoucích možnostech se promítly do toho, že nyní nemohu stránkám připsat žádný velký úspěch či význam, vysvětluje poradce. Hovoří o tom, že ročně prostřednictvím stránek získal tři, čtyři klienty a že hlavním přínosem je stálá prezentace. Pro rychlý kontakt je na webu několik kontaktních, jednoduše přístupných rubrik, tabulek a vysvětlení. „Noví klienti většinou přicházejí na doporučení mých jiných, pro které pracuji delší dobu. Je ale pravdou, že poslední rok, dva, na internet nemám tolik času, jak bych třeba potřeboval. Možná i proto mne mrzí, že když jsem vlastně v daňově nejzajímavější době - od prosince do března - inzeroval možnost internetového poradenství, tak byla v regionu malá odezva.“ Igor Skotnica ne nedomnívá, že by se klienti zalekli třeba malé ochrany dat a bezpečnosti služby. „Nabízel jsem bezpečnostní program ověřený Komorou daňových poradců, ale zájem o něj byl minimální. S některými klienty koresponduji mailem a v přílohách posíláme podklady pro účtování a jiné opravdu bez problémů.“

Propagace i služba

Jméno daňového poradce Miloše Hovorky z Orlové-Lutyně znají nejen čtenáři Profitu a dalších odborných časopisů. Jeho publikace k daňové problematice patří k vyhledávaným a uznávaným a některé už vyšly ve více než patnáctitisícových výtiscích v několika vydáních. „Pro mne je vstup na internet vyjádřením obrovské míry demokracie. Když mám potřebu k něčemu se rychle vyjádřit, na webu můžu reagovat opravdu bezprostředně. Na stránce www.dane24.cz můžu uplatnit tvůrčí svobodu. Můžu vyjádřit svůj názor a pomoci k orientaci ve věci, můžu prezentovat svůj náhled na spoustu věcí, můžu poskytnout něco navíc lidem, kteří mne a mou práci znají podstatně rychleji než třeba v odborném tisku.“ Miloš Hovorka se při tvorbě webové stránky zaměřil na to, že každý, kdo ji otevře, může být klientem. „Nabízím klientům odpovědi na jejich dotazy do 24 hodin a opravdu to jde. Potřebuji jasně formulovaný dotaz, nejde mi o dokumenty a balíky souborů, které je potřeba k velkým věcem spojeným s daňovou optimalizací.“ Poradce si ověřil, že při ceně 300 Kč za odpověď může posloužit třem až pěti klientům denně bez toho, aby musel nějak výrazně omezovat či organizovat svou práci pro ostatní klienty či publikování odborných textů. „Myslím ale, že ještě rozšířím informace na webu o podrobnější komentáře k jednotlivým ustanovením zákona o daních z příjmů.“ Klienti daňového poradenství na webu by měli vědět, že každý poradce musí pro výkon svého povolání splnit přísné podmínky stanovené zákonem pro odbornou stránku i odpovědnost (pojištění), že se musí řídit etickým kodexem. To jsou vlastně dvě základní bezpečnostní podmínky, které každé daňové poradenství, i na webu, musí splňovat.

Z Kodexu daňového poradce

* Pečlivost a svědomitost

Při výkonu povolání je třeba dodržovat platné právní i oborové předpisy. Tato zásada vyžaduje korektní jednání při výkonu profese, zvláště pak nevytváření rozhodnutí na základě pocitů a také starostlivé zacházení se svěřenými penězi a majetkovými hodnotami - cizí peněžité hodnoty musí být spravovány odděleně od vlastních. Před přijetím zakázky je třeba posoudit, je-li její důkladné a věcně správné splnění možné bez vzniku konfliktu zájmů. A není-li toto možné, je třeba zakázku odmítnout.

* Mlčenlivost

Povinnost mlčenlivosti se vztahuje na všechno, co se daňový poradce dozvěděl při výkonu své profese nebo u příležitosti výkonu pracovní činnosti od svého klienta. K dodržení mlčenlivosti je třeba přimět i zaměstnance. Povinnost mlčenlivosti se týká i zákazu nepovolaného zhodnocování obchodních a podnikových tajemství.

(Komora daňových poradců ČR)

Našedaně.cz po dvou letech

*Okruh uživatelů a návštěvníků serveru je možné za dva roky existence rozdělit. První skupinu tvoří fyzické, popř. právnické osoby, které nevyužívají služeb vlastních daňových poradců a jejich dotazy jsou spíše občasné. Druhou tvoří tzv. odborná veřejnost - specialisté, podnikoví poradci. Prostřednictvím dotazů upřesňují svá stanoviska, popřípadě konzultují další možnosti, které naše legislativa umožňuje. Z druhé se rekrutují i klienti, kteří své daňové poradenství svěřili do péče dlouhodobě.

*Webová stránka nabízí klientům i tzv. „krajové speciality“ v práci správců daně. Nelze je chápat tak, že by standardně docházelo při stejné legislativě k jinému rozhodování správců daně. Díky rozsáhlé, celorepublikové síti spolupracovníků jsou zkušenosti s regionálními finančními úřady a zejména jejich požadavky v oblasti dokazování v daňovém řízení. To umožňuje dát klientům doporučení nebo vyhodnotit problém s přihlédnutím k možným rizikům a komplikacím při jednání s konkrétním správcem daně.

bitcoin_skoleni

*Veškeré dotazy, odpovědi a databáze registrovaných uživatelů serveru se nacházejí v chráněné oblasti serveru. K identifikaci slouž
í přístupová jména a hesla. Uživatelé serveru dosud nevyslovili obavy o bezpečnost nebo „soukromost“ svých dat.

*Uživatel serveru zaplatí určitou částku, ze které se mu pak odečítají kredity za odpovězené dotazy. Sleduje výši svého kreditu a podle toho s ním také nakládá. Odpadá tak problém s neplatiči.

  • Našli jste v článku chybu?