PODPORA PODNIKÁNÍ Rada pro rozvoj podnikatelského prostředí pouští do světa první návrhy na zpříjemnění života tuzemských podnikatelů. Svou pečeť do nich nyní vtisknou ministerstvo financí a vláda.
PODPORA PODNIKÁNÍ Rada pro rozvoj podnikatelského prostředí pouští do světa první návrhy na zpříjemnění života tuzemských podnikatelů. Svou pečeť do nich nyní vtisknou ministerstvo financí a vláda. S prvními výstupy své činnosti přišla Rada pro rozvoj podnikatelského prostředí, která vznikla začátkem letošního roku. Zástupci podnikatelských svazů a ministerstev se v jejím rámci dohodli na urychlení odpisů od počátku příštího roku. „V e firmách tak díky tomu zůstanou zdroje za jedenáct miliard korun,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Od příštího roku si firmy zřejmě budou moci odečíst z daňového základu i sto procent nákladů na výzkum a vývoj. Podle vicepremiéra Martina Jahna nyní musí ministerstvo financí upřesnit, které náklady budou takto odečitatelné. Návrhem se má zabývat Poslanecká sněmovna v rámci druhého čtení návrhu zákona o dani z příjmů. „České hospodářství postrádá řemeslné pracovní síly. Proto je třeba posílit učňovské, ale i technické školství,“ tvrdí ministr Urban. Firmy tedy získají možnost odečíst z daňového základu i část prostředků vynaložených na podporu tohoto typu školství. Variantu takovéto motivační podpory má zpracovat ministerstvo financí. CO ÚŘEDNÍK, TO VÝKLAD „Při přijímání nových zákonů musí být jasné, jaký dopad budou mít na podnikatelskou sféru,“ zdůraznil Jahn. Rada se tento krok, po němž podnikatelé volají dlouhá léta, bude snažit prosadit. Za naprosto zásadní označil prezident Hospodářské komory ČR Jaromír Drábek editační povinnost pro finanční úřady, kterou chce rada prosadit společně s vládou. Finanční úřady by pak musely závazně odpovídat na písemné dotazy podnikatelů a podle vlastních „rad“ se řídit i při finančních kontrolách. „V současném systému nepřehledného právního prostředí se daňový poplatník nemůže spoléhat na to, že pokud dostane radu od pracovníka finančního úřadu, bude stejný postup uplatněn i při následné finanční kontrole v budoucnosti,“ podotkl Drábek. „V ýklad práva přesto přísluší soudu, nikoli berním úředníkům,“ dodává k tomu ministr Urban. Právě proto se budou správci daní (finanční úřady) muset snažit, aby jejich úředníci podávali skutečně kvalifikovaný výklad, který pak bude obhajitelný kdekoli v Česku. CENTRÁLNÍ REGISTRAČNÍ MÍSTA
Další počin Rady pro rozvoj podnikatelského prostředí - projekt na zřízení Centrálních registračních míst, která mají zjednodušit například založení firmy (viz Profit 39/2004) - dostala minulý týden k projednání vláda. „Po dokončení projektu v roce 2006 by mělo založení živnosti v Česku trvat deset, maximálně čtrnáct dní,“ slibuje Urban. Pro fungování Centrálních registračních míst, která budou na živnostenských úřadech, mají hrát významnou úlohu i Informační místa pro podnikatele. Ty spravuje Hospodářská komora ČR, která však v polovině září důrazně varovala: Pokud nedostane na jejich provoz dostatek prostředků od ministerstva průmyslu a obchodu, jejich činnost nejdříve omezí a od nového roku je zavře docela (viz Profit 40 a 43/2004). Jednání mezi komorou a ministerstvem k tomuto bodu ještě neskončila. „Jednáme o tom průběžně. Systémově je věc jasná a vládne oboustranná shoda. Centrální registrační místo by mělo být na živnostenském úřadě. Informační, poradenskou, ale i vyřizovací obsluhu by měla zajišťovat Informační místa pro podnikatele. Bude to místo, kam podnikatel přijde, dostane všechny informace, formuláře, může tam vyplnit žádost a nechat ji tam k dalšímu zpracování,“ vysvětlil prezident komory Drábek. Zároveň dodal, že ministr Urban již v médiích avizoval doplnění prostředků na Informační místa pro podnikatele pro čtvrté čtvrtletí letošního roku. N a příští rok se v rozpočtové kapitole ministerstva průmyslu a obchodu na tento projekt počítá s dvaceti miliony korun. Podle Drábkových informací již Urban vyzval poslance, aby tuto položku přehodnotili a snažili se sami svým rozhodnutím doplnit prostředky tak, aby Informační místa pro podnikatele zůstala v provozu. Pak se na ně budou moci nabalovat činnosti související s Centrálním registračním místem. Drábek věří, že Informační místa pro podnikatele nebude muset komora zavřít i díky tomu, že mezirezortní skupina, která projekt vyhodnocuje, se jednoznačně vyjádřila pro jeho pokračování. „V té situaci, kde se dnes projekt nachází, je naprosto zřejmé, jaké výhody přináší podnikatelské sféře. A pro hospodářskou komoru, ministerstvo průmyslu a obchodu, vládu ipolitickou reprezentaci je nepřijatelné, aby skončil,“ dodal Drábek.
BERTE NÁS VÁŽNĚ
„Pokud bude fungování nově založené Rady pro rozvoj podnikatelského prostředí čistě formální, nebude ji svaz váhat opustit,“ řekl letos na jaře generální ředitel Svazu průmyslu a dopravy ČR Zdeněk Liška. „Vypadá to, že vláda chce s námi spolupracovat,“ říká Liška dnes. Podle Drábka by však neškodilo, kdyby některé rezorty braly činnost Rady pro rozvoj podnikatelského prostředí více vážně. Rada má být orgán na úrovni náměstků ministrů. Stačí si ale vzít prezenční listinu a podívat se na zastoupení jednotlivých rezortů na plénu nebo na pracovních skupinách. Ministerstva často vysílají funkčně nižší zástupce. „Není to sice problém, pokud má tento zástupce mandát ministerstva a je seznámen s tím, co se zpracovávalo v jednotlivých pracovních skupinách. Bohužel se často stává, že přijde zástupce ministerstva a nemá žádnou návaznost. Nebyl na minulých jednáních, nemá informace. To potom velmi ztěžuje komunikaci v plénu a také mandát pléna rozhodnout v konkrétních otázkách směrem k politické reprezentaci,“ uzavřel Drábek.