Jiří Černý
Automobilový průmysl hraje v české ekonomice jednu z nejdůležitějších rolí. Jeho zhruba desetiprocentní podíl na zdejším HDP mnohdy vyvolává obavy z přílišné závislosti na jediném z mnoha průmyslových odvětví. „Je to spíš dar z nebes než nějaké zásadní riziko. Máme obrovské štěstí, že jsme pro tento typ investic atraktivní, a měli bychom si tento stav chtít udržet,“ říká viceprezident TPCA Jiří Černý.
EURO: Deset procent českého HDP nyní závisí na chuti zejména Evropanů nakupovat nové automobily a s příchodem společnosti Hyundai se tato závislost ještě prohloubí. Nemůže tuzemskou ekonomiku ohrozit případná krize autoprůmyslu? ČERNÝ: Statistiky ukazují, že trh v Evropské unii je i přes cyklické výkyvy v řádu procent relativně stabilní. Samozřejmě mohou z různých důvodů nastat i turbulence v desítkách procent, jenže pokud by se tak stalo, znamenalo by to příklon právě k našim malým a levným vozům. Případná krize v autoprůmyslu vždy přinese ztrátu zájmu o určitý typ vozů, a právě proto nehrozí nějaký výpadek všech českých výrobců. S ostatními automobilkami u nás si v podstatě nekonkurujeme, zaměřujeme se totiž na odlišné segmenty.
EURO: Domníváte se tedy, že tento stav není nijak nebezpečný? ČERNÝ: Vím, že česká ekonomika se v této souvislosti často stává předmětem diskuse. Faktem je, že většina na typu výroby nebo surovinách závislých nebo lépe řečeno více závislých ekonomik si svoji situaci uvědomuje. A zde vidím určitý problém. Když například Norsko dokáže budovat fond budoucnosti a ukládat peníze z těžby surovin, protože dobře ví, že jednou dojdou, kladu si nutně jednu otázku. Pokud víme, že naše automobilka svým vstupem zvedla HDP o 1,5 procenta, proč tyto peníze nejdou do podobného fondu? A peníze z ostatních velkých investic? Stálo by za úvahu, jak tyto peníze investovat. Pastelky a jiné trpce úsměvné metody utrácení peněz a s nimi související schodek rozpočtu rozhodně ideální investicí nejsou.
EURO: Jak by měla taková ideální investice vypadat? ČERNÝ: Globální problém českého průmyslu spočívá v nedostatku odborných profesí. Mám na mysli vysokoškolsky a středoškolsky vzdělané techniky. Není to jen otázka Kolína, platí to pro všechny průmyslové výrobce. Prostředky, které přinášejí automobilky do Česka, by určitě měly z velké míry podpořit vzdělání. Pokud budu hovořit jen za TPCA, společnost do Česka přinesla tři tisícovky pracovních míst přímo a dalších sedm tisíc v návazných službách a subdodávkách. Naše vozy jsou z pětaosmdesáti procent vyráběny přímo v Česku, dovážíme jen převodovky a motory. Navíc firmy, které nám dodávají díly, například nárazníky, je dodávají i jiným automobilkám. V České republice díky tomu vznikají nové technologie nebo sem minimálně přicházejí ze zahraničí. To, že TPCA a ostatní velké zahraniční investice dodaly naší ekonomice silný impulz, přece neznamená, že všechny s tím spojené benefity musíme slušně řečeno projíst. Investice do vzdělání se vyplatily vždy.
EURO: Říkáte, že v Česku je už nyní nedostatek technicky vzdělaných zaměstnanců. Nedojde po spuštění nošovické továrny mezi automobilkami k boji o lidské zdroje? Hyundai nedávno naznačila, že o přetažení zaměstnanců bude usilovat. ČERNÝ: Podobnou zkušenost máme už za sebou, i když v menším měřítku. Když se ale rozšiřoval závod v Kvasinách (kde se vyrábí Škoda Roomster - pozn. redakce), žádný odliv pracovníků nenastal. Přitom z Pardubic a Hradce Králové k nám dojíždí dost lidí. Mimořádné akce vzhledem ke spuštění Hyundai neplánujeme. Jsem přesvědčený, že demografická situace a nezaměstnanost na severní Moravě znamená velkou zásobárnu lidí, kteří pro Korejce mohou pracovat. Samozřejmě, běžná fluktuace zaměstnanců mezi námi a například Škodovkou i dnes existuje a stejně se to určitě vyvine i v případě Hyundai. Tento jev však platí v řádu jednotlivců a nemáme důvod si myslet, že by tomu mělo být jinak. Lidi, kteří dříve pracovali pro Škodu, šli k nám a obráceně většinou pouze kvůli dojíždění. Nějaké znaky masové migrace u nás nejsou patrné a nepředpokládám, že by nastaly v souvislosti s Nošovicemi. Navíc určité projekty, jako například IQ Auto, se na rozvoj technického vzdělání už zaměřují. Budou mít sice určitou setrvačnost, ale pokud je stát vhodně podpoří, mají dobrou šanci problém řešit a nasytit potřebu odborných profesí po celé zemi.
EURO: Aktuální modely v TPCA by se měly vyrábět do roku 2012. Máte už představu, jaké vozy by je měly nahradit? ČERNÝ: Ano, už jsme měli možnost vidět návrhy nástupců současné generace. Jejich výroba by měla začít právě v roce 2012 a trvat šest až sedm let. Současně s novou generací budeme obměňovat část technologií a nahradíme je novými, což si vyžádá určitý pokles výroby v daném roce.