Prostřednictvím PFI se na ostrovech vynakládá asi šestina investic
Příčiny vedoucí k využívání partnerství veřejného a soukromého sektoru ve Velké Británii můžeme hledat v podmínkách, ve kterých se nacházelo zadávání veřejných zakázek a poskytování veřejných služeb na přelomu 70. a 80. let. Překračování rozpočtových nákladů a nedodržování stanovených termínů bylo tehdy častou příčinou konfliktů mezi zhotovitelem a zadavatelem veřejné zakázky. Veřejné budovy, zejména objekty v sektoru školství a zdravotnictví, i pozemní komunikace byly nedostatečně udržovány, což mělo za následek neúměrný růst dodatečných nákladů na opravy. Tento neutěšený stav se však začal rychle měnit s využíváním veřejně soukromých partnerství.
Nejúspěšnější bylo silniční stavitelství.
Základy partnerství veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnerships - PPP) byly položeny za vlády Margaret Thatcherové. V současnosti patří Velká Británie k zemím, která má nejvíce zkušeností s projekty PFI (Private Finance Initiative), které jsou nejrozšířenější podmnožinou již standardizovaných projektů z mnoha dalších forem PPP. V roce 2003 byly podepsány transakce za více než 24 miliard liber, což představuje podíl asi 65 procent na celosvětovém trhu PPP. Nedávno publikovaná zpráva Národního kontrolního úřadu ve Velké Británii (NAO) je většina PFI projektů dokončována včas a v rámci plánovaných rozpočtů. Tyto projekty vykazují lepší výsledky než projekty zadávané tradičním způsobem.
Graf č. 1 ilustruje u projektů PFI termíny dokončení staveb dle jednotlivých sektorů výstavby. V oblastech zdravotnictví, školství a obrany se vyskytuje pouze malý počet projektů, u kterých nebyl dodržen stanovený termín dokončení výstavby. V silničním stavitelství byly všechny projekty dokončené dokonce s předstihem. V některých sektorech, jde zejména o železniční stavitelství, však byly PFI projekty méně úspěšné. Příčinou neúspěchu výstavbové fáze byly problémy s plánováním tras v hustě obydlených městských částech a nedostatečná flexibilita řešení. Pravá část grafu umožňuje porovnání dodržování termínů výstavby u projektů zadávaných tradičním způsobem s projekty PFI.
Value for Money.
Mezi hlavní příčiny úspěchu partnerství veřejného a soukromého sektoru ve Velké Británii patří zejména dodržování následujících principů:
• Alokace rizik - riziko nese ta strana, která má nejlepší předpoklady k jeho efektivnímu řízení a tudíž vynaloží srovnatelně nižší náklady, než by tomu bylo v případě přenesení rizika na druhou stranu.
• PFI forma by měla být používána pouze v případě, kdy bude dosaženo vyššího výsledného ekonomického přínosu PFI projektu ve srovnání s tradičním způsobem zadávání a realizace veřejné zakázky.
Z celkového počtu uskutečněných PFI projektů ve Velké Británii jasně plyne, že vláda využívá tuto formu spolupráce veřejného a soukromého sektoru pouze tam, kde je velmi pravděpodobné dosažení „hodnoty za peníze“ (Value for Money), a to jak pro zadavatele tak i pro uživatele služeb.V současné době investice do veřejných služeb uskutečněné prostřednictvím PFI představují kolem patnácti procent z celkového objemu vynaložených finančních prostředků (graf č. 2). Většina veřejných investic je tedy nadále zadávána a realizována tradičním způsobem.
Sedmačtyřicet miliard investic.
V roce 1997 se čisté investice z veřejných zdrojů propadly na nejnižší úroveň za více než desetiletí. Dosáhly pouze 4,9 miliardy liber (0,6 procenta HDP). Tento klesající trend, který započal již v 70. letech minulého století, se projevil prudkým zhoršením standardů ve všech sektorech poskytování veřejných služeb. Nicméně vláda si uvědomila negativní důsledky, které by nastaly v případě pokračování tohoto trendu, a celkové investice do veřejných služeb začaly nepřetržitě růst. Očekává se, že v letech 2005 a 2006 dosáhnou čisté investice z veřejných zdrojů 2,1 procenta HDP a celkové investice - které zahrnují čisté investice z veřejných zdrojů, odpisy, další investice kryté prodejem státních aktiv a investice soukromého sektoru (PFI) - překročí 47 miliard liber.
Formou veřejně soukromých partnerství již byly ve Velké Británii dokončeny stovky projektů a v současné době se jich uskutečňuje přes 600 (graf č. 3). Všechny tyto kontrakty jsou v počátečním stádiu provozování a předpokládaná doba jejich životnosti se pohybuje mezi 20 až 30 lety.
PFI projekty nacházejí uplatnění ve všech oblastech poskytování veřejných služeb. Graf č. 4 znázorňuje procentuální skladbu investic projektů PFI dle sektorů.