Dejte na ně svou fotografii nebo zvláštní zprávu
Celý podtitul:
Dejte na ně svou fotografii nebo zvláštní zprávu – jsou pokusem společnosti Visa o znovuzískání podílu na úkor obchodů a restaurací
Společnost Visa, která se zaměřuje na to, aby získala větší část ze vzkvétajícího trhu dárkových karet představujícího až devadesát miliard dolarů, zahajuje službu umožňující zákazníkům personalizovat karty fotografiemi a vyrytými zprávami.
Od 15. listopadu si uživatelé mohou navrhnout vlastní kartu Visa, jestliže navštíví stránku GiftCardLab.com. Mohou tam posílat osobní fotografie nebo využít přehršel obrázků na stránce a vybrat si některý z nich. Jedna karta stojí 5,95 dolaru a lze na ni vložit od deseti do 250 dolarů. Na webové stránce se k platbě přijímají všechny významné kreditní a debetní karty. Dárkové karty se posílají kupujícímu nebo přímo adresátovi.
Nové karty Visa jsou nejnovějším pokusem o opětovné získání části z miliard, jež se odčerpaly z tradičního kartového byznysu. Nějaký typ dárkových karet už prodávají všechny hlavní „kartové“ společnosti – American Express, Visa, MasterCard a Discover. A není divu: útraty s dárkovými kartami rostly od roku 2005 ročně o dvacet procent oproti zhruba sedmi procentům u kreditních karet. Dle analytiků lze očekávat, že letos dostane alespoň jednu dárkovou kartu přes 75 procent všech zákazníků. Nicméně převážnou část tvoří karty vydávané obchody, restauracemi a podobnými podniky.
Karty Visa vyhotovené na objednávku jsou novou obměnou staré strategie. Od roku 2005 mohou zákazníci poslat za 88 centů digitální fotografii na webovou stránku Wal-Martu nebo si mohou nechat takovou fotografii vytisknout na dárkovou kartu této firmy v nějakém jejím obchodě. Další webová stránka, Cardways.com, účtuje čtyři a půl dolaru plus poplatky za doručení zákazníkům za personalizaci karet takových společností, jako jsou maloobchodní řetězec Circuit City Stores a hudební služba Napster. A společnost American Express, která se pyšní nejrychleji rostoucím byznysem v oblasti předplacených bankovních karet, nedávno rozšířila své nabídky tím, že umožňuje firmám, aby si na zakázku tiskly zprávy na série až 1400 karet…
Dárkové karty jsou výborným „kšeftem“ pro společnosti, jež je vydávají. Jednak se adresáti nikdy nedostanou k tomu, aby každý rok zcela vyčerpali hodnotu karet v přibližné výši osmi miliard dolarů, jak uvádí výzkumná firma Tower Group. A u některých karet jsou skryté poplatky (včetně penále držitelům, když je ihned nevyužijí).
Visa stejně jako ostatní kartové společnosti bude u dárkových karet opakovaně vybírat transakční poplatek, dokud se nevyčerpá celá hodnota. Návštěvníci stránky GiftCardLab.com se dozvědí, že vydávající společnost je bude deaktivovat po uplynutí jednoho roku od data vytištění a bude si účtovat „poplatek za uzavření účtu“, než během asi tří měsíců zůstatek vyrovná. Takové poplatky vyvolaly hlasité protesty veřejných zájmových skupin.
PŘEKLAD: Jiří Kasl
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek