Telefon firmy Apple iPod neohrožuje a právě to možná ředitel Jobs chce
Společnost Apple Computer odstartovala v roce 1984 éru moderních osobních počítačů počítačem Mac. Roku 1993 nabídla v podobě svého nešťastného zařízení Newton vizi přenosných počítačů. A v posledních letech přišla na to, jak prodávat hudbu v digitální podobě prostřednictvím svého hudebního přehrávače iPod. Veřejnost byla proto naplněna očekáváním, když 7. září Apple vybalila svou první nabídku určenou pro mobilní telefony.
První telefon s iTunes však nevzbuzuje žádné zvláštní nadšení. Je to stříbrný a perleťově bílý přístroj oficiálně zvaný Rokr a vyrábí ho společnost Motorola podle vzoru jejího již existujícího telefonu. Když stisknete knoflík, na displeji se objeví známé rozhraní firmy Apple. Přístroj, který je k dostání výhradně od operátora Cingular Wireless za 249 dolarů po podepsání dvouleté smlouvy, má paměť jen na sto písní. Ve srovnání s tím si telefony firem Nokia a Samsung pamatují víc než tisíc písní. Do jiných telefonů lze stahovat nejnovější melodie kapely White Stripes nebo zpěvačky Beyoncé přes rádiové vlny odkudkoli, kdežto telefon s iTunes musí být stejně jako iPod připojen k osobnímu počítači.
Moc nadšený není zřejmě ani generální ředitel Steven P. Jobs. Na tiskové konferenci plné hvězd v San Francisku věnoval víc času vychvalování nového, jako tužka tenkého přehrávače řady iPod, který firma Apple vyrábí pod názvem Nano a do kterého lze uložit tisíc písní. Hovořil o něm jako o „největší revoluci od vzniku původního iPodu“ a zároveň označil telefon Motorola za velmi dobrý.
Byli designéři firmy Apple stiženi jakousi podivnou mozkovou křečí? Není to pravděpodobné. Spíše se zdá, že Jobs opatrně spekuluje. Nechce, aby trh s hudebními telefony prudce stoupl, přinejmenším ne hned. To by mohlo oslabit jeho licenční iPod, zdroj téměř veškerého růstu jeho příjmů a zisků. Uvědomuje si také, že trh mobilních telefonů by v budoucnosti mohl být nesmírně významný pro digitální hudbu. Proto firmu Apple připravuje na výrazný růst prodejů, aniž sám vede útok. „Nechtějí si vykuchat byznys,“ uvádí analytik Gene Munster ze společnosti Piper Jaffray Cos. Chtějí jen „dát lidem trochu ochutnat“.
Jinak řečeno, Jobs se zřejmě snaží o vymezení hudebního telefonu ve svůj prospěch. Takové telefony jako ty od Nokie a Samsungu budou soupeřit s iPodem jako se zařízením na veškerou vaši hudbu. Avšak telefon s podporou iTunes je určen spíše k tomu, aby byl doplňkem iPodu, a ne aby ho nahradil. Bude používat software iTunes stejně jako iPod, ale bude v něm jen zlomek počtu písní. „Určitě se ptají sami sebe: ,Jak můžeme zastavit nebo zarazit rozmělňování mobilních telefonů?'“ tvrdí David Frerichs, generální ředitel americké divize švédské společnosti Coding Technologies, která vyvíjí technologii komprese hudby. „Mohli by se pokusit vytvořit v mysli všech lidí standardní očekávání, že telefony můžou pojmout jen malé množství písní, a že tudíž nejsou žádným hudebním archivem.“
Jobsova nerozhodnost je pochopitelná, protože cokoliv, co si hraje se složením iPodu, je pro firmu Apple špatné. Očekává se, že letošní prodeje jejích jednotlivých modelů iPodu dosáhnou 4,8 miliardy dolarů oproti loňské částce 2,3 miliardy. Sháňka po hudebních telefonech by mohla uškodit budoucímu růstu.
Jobsův přístup však představuje obrovská rizika. Když se bude plést jiným do řemesla, bude riskovat to, že by některý konkurent mohl přijít s obrovským trhákem a podkopat schopnost firmy Apple, aby z iTunes udělala na tomto rostoucím trhu dominantní standard. A není pochyb, že konkurence přichází. „Samsung, Sony, Nokia – ti všichni mají významné plány,“ prohlašuje Alan R. McGlade, šéf MusicNetu, poskytovatele digitální hudební technologie.
Nepodřizují se ani provozovatelé bezdrátových sítí, kteří mají pod kontrolou telefony, jež se dostávají na trh pomocí jejich dotací. Silná společnost Verizon Wireless si vybrala 6. září, den před Jobsovým zásadním projevem, k objasnění vlastních plánů na poli digitální hudby včetně několika nových hudebních telefonů a bezdrátové služby, která bude spuštěna koncem letošního roku. Společnost Sprint Nextel plánuje nové telefony a bezdrátovou službu, jež bude zákazníkům umožňovat nákup hudby během malé chvilky. „Schopnost telefonu s iTunes není úplně nová,“ tvrdí Paul S. Reddick, viceprezident Sprintu pro rozvoj obchodu a inovaci výrobků. „To, o čem mluvíme, že spustíme letos, nové je.“
Spousta možností.
Trh s mobilní hudbou se klidně může rozběhnout i přes omezenou Jobsovu podporu. Ten má přesto spoustu trumfů, s nimiž může hrát. Nejzajímavější jsou licenční možnosti. Spolu s telefonem s podporou iTunes firma Apple poskytla svůj software iTunes a software FairPlay na správu digitálních práv Motorole, i když se nezveřejnilo, co za to Apple má. Kdyby se nový telefon stal hitem, Jobs by se mohl pustit do dalších obchodů včetně poskytnutí licenčního softwaru Motorole nebo jinému výrobci do telefonu, v němž by se mohly ukládat tisíce písní.
Je ještě jiná cesta, po níž by se Jobs mohl vydat? Mohl by přijít s vlastním mobilním telefonem a opustit Motorolu, svého současného partnera. Munster ze společnosti Piper Jaffray si myslí, že existuje padesátiprocentní šance, že Apple představí svůj vlastní telefon v příštím roce. Při průzkumu mínění Munster zjistil, že 18 procent má zájem o koupi „iTelefonu“ od firmy Apple. „Lidé nechtějí telefon Motorola-Apple. Chtějí telefon Apple,“ tvrdí.
Začít podnikat s mobilními telefony je dnes docela snadné: není třeba ovládat radiotechniku nebo stavět výrobní závod, protože to vše zvládnou smluvní výrobci jako Flextronics International nebo BenQ. Takže Apple by si mohla ponechat všechny zisky a kontrolu nad výrobou takového telefonu, jaký si bude přát. Že je to téměř beznadějné? Možná, ale je to určitě jedna z cest, jak by společnost Apple mohla způsobit skutečný rozruch v průmyslu bezdrátových technologií.
Jak pouštět melodii Pohled na mobilní telefony, které umějí hrát hudbu
Telefon s iTunes firmy Apple
Kapacita: sto písní Hmotnost: 108 gramů
Bezva? Ano. Omezená kapacita by však mohla být na újmu přitažlivosti.
Walkman W800 firmy Sony Ericsson
Kapacita: 125 písní Hmotnost: 99 gramů
Elegantní design dává licenčnímu walkmanu nový život.
Nokia N91
Kapacita: 3000 písní Hmotnost: 159 gramů
Trochu objemný, ale je v něm místo pro všechno, od Abby až po Zeppelíny.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek