Prosadit aspoň dvě třetiny záměrů ODS by bylo přiměřené, říká poslanec
Vlastimil Tlustý (52) Absolvent Vysoké školy zemědělské a pozdější výzkumný pracovník Výzkumného ústavu zemědělské techniky je od roku 1992 poslancem sněmovny za ODS. V letech 1991 až 1992 působil jako 1. náměstek ministra zemědělství. Zastával řadu funkcí hospodářských (1992 předsedou představenstva Plzeňských pivovarů a prezidentem firmy Farmoconsult) i politických (mimo jiné 1993-1996 předsedou Svazu vlastníků půdy a soukromých rolníků ČR, 1998-2002 předsedou rozpočtového výboru sněmovny a v letech 1998 až 2006 předsedou poslaneckého klubu ODS). Od roku 2001 do roku 2006 stál v čele dozorčí rady České konsolidační agentury a byl členem sněmovní vyšetřovací komise pro objasňování rozhodování státu v IPB. Je šéfem středočeské organizace ODS. Během let strávených v pozici stínového ministra financí prosadil v ODS koncept rovné daně a byl jedním z hlavních autorů programu Modrá šance. Premiér Mirek Topolánek jej učinil ministrem financí ve své první vládě (od 4. září 2006 do 9. ledna 2007), nyní kritizuje Kalouskovu reformu financí. Vlastimil Tlustý byl v letech 1988-1989 členem KSČ. Žije ve Slaném, je ženatý, má dceru.
EURO: Od slovenských expertů jste obdržel přislíbené propočty o vládní „batohové“ reformě a zároveň jste avizoval vlastní návrh zákona o dani z příjmu. V čem je vaše řešení jiné? TLUSTÝ: ODS opustila základní pilíř, jímž je pozitivní efekt pro střední příjmové kategorie. To, co vláda připravila, je pouhá a čistá osmdesátá devátá novela velmi nepřehledného zákona o dani z příjmu. Žádná jednoduchost, žádná změna k lepšímu. Zcela zmizel základní strategický princip reforem, kterým je podpora většího ekonomického růstu, a díky němu a zastropování mandatorních výdajů tyto výdaje vlastně zrelativizovat. Nejnovější výpočty mi to potvrdily. A okamžitě na ně navázaly práce na předložení onoho nového řešení v daňové oblasti. Splňovat musí řadu okolností.
EURO: Které?
TLUSTÝ: Teď, kdy ještě není řešena důchodová reforma, na ni reforma daní nemůže navazovat a nemůže využít synergických efektů. Což původní projekt Modrá šance využíval. Rovněž je naprosto evidentní, že ministr Nečas nejde cestou negativní daně státem zaručeného přijmu, což byl vlastně pilíř reformy sociálních výdajů. Nelíbí se mi to a zásadně s tím nesouhlasím, ale nechci s ním o tom polemizovat, prostě to beru na vědomí. Dále koaliční smlouva obsahuje ústupek lidovcům a zeleným v podobě existence dvou sazeb DPH, s čímž také nesouhlasím, ale také to beru na vědomí. Je tu i celkový efekt daňových reforem do příjmů státu, kdy se v důsledku změn sazeb jak u daně z příjmu, tak DPH mění struktura příjmů, ale já i to celkové saldo, které odsouhlasili ministr Kalousek a vláda, beru jako fakt, se kterým se nechci pouštět do polemiky.
Pak je ale také třeba zůstat v souladu s programem ODS. Samozřejmě rozumím tomu, že původní program ODS v původní podobě realizovat nelze. Ale nejde se ani smířit s tím, že vládní batoh nemá s původním daňovým projektem ODS téměř žádnou souvislost. Je to někde mezi nulou a deseti procenty, jenže mezi nulou a stem je velký prostor pro kompromis. Z toho všeho vzniká nejdůležitější výstup - návrh nového znění zákona o dani z příjmu, který je v podstatě připraven a já ho chci prezentovat ve čtvrtek 3. května na žofínské konferenci ODS o reformách.
EURO: Co konkrétně navrhujete? TLUSTÝ: Detaily chci představit až tam. Kromě toho stále ještě počítáme parametry. Chceme to naladit tak, aby to bylo co nejlepší proti současnému stavu při respektování podmínek, o kterých jsem mluvil. A aby se to blížilo k původnímu efektu, který Modrá šance měla.
EURO: Alespoň řekněte, kterých věcí z vládního návrhu se vyvarujete. TLUSTÝ: Pro velmi významnou část populace s příjmem patnáct až 35 tisíc korun hrubého je efekt vládního batohu téměř nulový. Občas i minusový, když přičtete i efekt nové DPH. Pan ministr Nečas by vám řekl, že pro lidi s dětmi to bude lepší, ale já považuji za nezbytné, aby čistý daňový systém znamenal mírné zlepšení pro všechny příjmové skupiny. To byla podstata našeho slibu. Vím, že hodnot z „kolečka“ Modré šance už nedosáhnu. Ale nejsem-li schopen v novele zákona o dani z příjmu dosáhnout tisícikorunových efektů, nejsem ochoten se smířit s nulovými a se zápornými. Jak to lze posunout? Jsou dva způsoby: saldo do státního rozpočtu - to ale přijímám od Kalouska, s tím nechci hýbat - a pak už jenom regulace parametrů daně z příjmu podle toho, jaké efekty to přináší pro jednotlivé příjmové skupiny.
EURO: Jde jenom o čísla? TLUSTÝ: Čísla si nechci vystřílet dopředu. Návrh je na třiceti stranách textu a obsahuje naprosto zásadní změny. Dochází k jiné definici daňového základu, k odstranění velkého množství výjimek. Obsah je postaven také na nižších sazbách vůči většímu základu. Tak to ODS vždy navrhovala. Zdůrazňuji, že nejde o žádnou novelu, ale o úplně nové znění zákona, který se snaží zbavit všech nešvarů a navrstvených složitostí. Jedno kouzlo je v novém textu jednoduchého zákona, to byla strašná práce, která je víceméně hotova. Druhé kouzlo je v naladění sazeb, to teď teprve probíhá.
EURO: Nepočítáte s větším deficitem rozpočtu? TLUSTÝ: Celková bilance dopadu do státního rozpočtu bude identická, jako je bilance Kalouskova.
EURO: Říkáte, že jiný navrhujete základ daně. Jaký? TLUSTÝ: Bude širší. Protože kratší text znamená méně výjimek.
EURO: A chcete ho ponechat v podobě superhrubé mzdy, jak navrhuje vláda? TLUSTÝ: S tím mám problém. Superhrubá mzda coby základ daně je totiž spolu s číslicí patnáct zrovna jednou ze dvou novinek, které vláda převzala z Modré šance. Protože však nebyla doprovozena vším tím ostatním kolem, dostaví se chabý efekt pro střední příjmové skupiny. Prostě izolovaná superhrubá mzda stlačuje výhody těchto vrstev na nulu nebo do záporných čísel. A já se teď rozhoduji, co s tím. Logicky vás musí napadnout, že mé úvahy jdou i směrem nedělat základ daně ze superhrubé mzdy, nýbrž ponechat dnešní praxi. Ale zatím je to ve fázi rozhodování.
EURO: Kdo jsou vlastně oni slovenští experti, kteří vám počítají daňové modely? TLUSTÝ: Už od jara 2005 pořád titíž lidé. Skupina mladých slovenských ekonomů. Tak třeba Richard Sulik nebo Peter Pažitný. Já vám je teď z hlavy všechny nevyjmenuji. Pravidelně se s nimi scházím v Bratislavě, Brně a Praze. Hlavní šéfkonstruktéři jsou tři, jeden na důchodovou reformu, jeden na daňovou reformu a jeden na negativní daň a sociální dávky. Za každým z nich stojí další experti. Teď mi tato skupina zpracovala i návrh nového daňového zákona.
EURO: Oni vám napsali i paragrafované znění? TLUSTÝ: To ne. Našli jsme české legislativce a ve spolupráci s nimi vznikla norma psaná speciálně pro české podmínky.
EURO: Byl by váš návrh pro některou příjmovou skupinu méně výhodný, než jak navrhuje vláda? TLUSTÝ: Nikde nová příjmová křivka neklesá pod tu Kalouskovu. To je elementární politické zadání. Když se podíváte na Kalouskův graf, jak běží blízko nule, chvílemi se pod ní propadává a pak se najednou u vysokých příjmů začne zvedat, a když si k tomu uděláte křivku původní modré šance, která vzrůstá velmi rychle, tak náš návrh je mezi tím.
EURO: Jak chcete svůj zákon prosadit? Prezentace na Žofíně je jedna věc, ale kompromis v ODS a v koalici druhá. TLUSTÝ: Uvěřil jsem slovům pana ministra Nečase, že dobré návrhy jsou vítány a diskuse o nich proběhne. Někteří kolegové mi sice hned říkali, že nechápou, proč tomu věřím, ale to já nebudu dál rozvíjet. Oznámil jsem na klubu ODS, že budu na Žofíně prezentovat vlastní návrh, aby nikdo nemohl být překvapen a neříkal, že je to nějaká skrývaná partyzánská akce. Písemně jsem požádal vedení ODS o prostor a doufám, že ho na žofínské konferenci dostanu. A budu sázet na to, že když jsem vymezil v tom batohu jen malou část, když nekomplikuji nikomu život a když je můj návrh evidentně lepší než ten vládní, zvítězí zdravý rozum a ochota batoh vylepšit. Já to záměrně koncipuji jako neodmítnutelnou nabídku. Jinak platí vše, co jsem říkal v uplynulých týdnech. Pro původní verzi daňové reformy, kterou schválila vláda, ruku nezvednu. Považoval jsem za svou povinnost, když něco kritizuji, taky ukázat, že vím, jak se to má udělat. Na poslaneckém klubu ODS ministr Kalousek řekl, že ke zjednodušení daní nedochází, protože v krátkém čase není ministerstvo financí schopné napsat krátkou verzi zákona o dani z příjmů. Tak ho beru vážně a říkám: Výborně, pane ministře, tady to je.
EURO: Vážně čekáte, že ODS iniciuje změnu hotové podoby reformy, na níž vznikl konsensus mezi koaličními ministry ve vládě? TLUSTÝ: Je to přeci teprve ve fázi zásad, vláda zatím píše paragrafované znění. Konsensus… Já nevím, kde se zrodil. Na úrovni poslanců a poslaneckých klubů vůbec žádná jednání neprobíhala.
EURO: Vyjít vám vstříc ale znamená, že ODS by musela odstoupit od toho, co bylo už veřejně prezentováno premiérem Topolánkem a ministry Kalouskem a Nečasem v hotelu Jalta. Je to reálné? TLUSTÝ: ODS a její vedení prostě musí chtít lepší daňovou reformu než tu, kterou teď má. Když to chtít bude, já na tom budu s nadšením spolupracovat. A když dopředu - jak jsem už slyšel - řeknou, že o žádnou diskusi nestojí, tak to je mi velmi líto. Musel bych to vzít na vědomí.
EURO: To vypadá, že problém tušíte spíš v ODS než v přístupu koaličních stran. TLUSTÝ: Já jsem si jist, že v tom není politický problém. Lidovci a zelení řekli: Trváme na dvou sazbách DPH. Respektuji to. Nečas řekl: Negativní daň nebude. Dobře, je to pan ministr, respektuji ho. Vidíte, že rozumím slovu kompromis.
EURO: Kdyby se vzaly v potaz nové sedmdesátimiliardové výdaje zavedené loni vládou ČSSD, jak by dnes vypadala Modrá šance? TLUSTÝ: Na větší deficit veřejných financí, zkomplikovaný zavedením třeba společného zdanění, by reforma musela reagovat větší hloubkou, větší důmyslností, větší důsledností. A ne odchodem k mělkému a povrchnímu řešení. Jenže páni ministři se skutečných reforem bojí. Ať vám férově řeknou, že se do skutečných reforem bojí jít, protože reforma je samozřejmě vzetí zodpovědnosti na svá bedra, a to je riziko. Ministři Nečas a Kalousek jsou pro mě ti, kteří evidentně skutečné reformy nechtějí dělat, protože tohle riziko nechtějí podstoupit.
EURO: Jak vypadá ta větší hloubka? TLUSTÝ: Projevilo by se to v rychlosti odstraňování deficitů. Vláda říká, že to všechno dělá, protože je zděšena ze schodku 160 až 180 miliard, ale já ji tlačím k tomu, aby řekla, jak velký bude deficit, až zavede svůj batoh. Ono totiž to číslo bude skoro stejně strašidelně velké. Já nechci předjímat, ale bude to 140 až 150 miliard. A na tom vidíte, že vládní reforma není moc ambiciózní.
EURO: O co opíráte svůj odhad? TLUSTÝ: Zeptejte se jich. Já se na to marně pokouším ptát. Žijete v domnění, že po reformě bude deficit 75 miliard? Vím jistě, že to není pravda. Nevím, jak zní správné číslo, ale z reakcí, které poslouchám, tuším, že to bude zhruba 140 miliard. Za tohle naštěstí nemám žádnou odpovědnost, já nechystám alternativní státní rozpočet.
EURO: Říkáte, že ODS prosadila do batohu 0 až deset procent ze svého programu. Kolik procent obsahuje váš návrh? TLUSTÝ: Rozumím, že to nebude ani devadesát, ani osmdesát procent. Ale na druhou stranu jasně říkám, že deset, patnáct nebo 20 procent taky nepřichází v úvahu. Kdyby se nám podařilo prosadit dvě třetiny záměrů, je to přiměřené. Trvám na kompromisu, a to znamená, že každý tam musí mít něco svého. A rovnou se ptám: V čem ustupovali lidovci ze svého programu? Chtěli dvě sazby DPH, mají je.
EURO: Konzultujete svůj alternativní návrh s kolegy z ODS, jimž se vládní reforma taky nelíbí? TLUSTÝ: Absolvoval jsem sedm regionálních sněmů ODS a šest jich skočilo s jednoznačnou podporou toho, o co se snažím. To znamená o vrácení části ekonomického programu ODS do programu vlády. Členská základna ODS rozhodně není smířena s kapitulací a s tím, že v ekonomickém programu vlády nezbude z programu ODS téměř nic.
EURO: Odpor k vládní reformě vás staví na jednu loď s šéfem ČSSD Jiřím Paroubkem. Nestanete se při hlasování Paroubkovým Melčákem? Také se v kuloárech říká, že se rýsuje velká koalice. TLUSTÝ: Na tom není ani kousek pravdy. Mimochodem, byl jsem na oné osudové výkonné radě loni 13. prosince, kam Topolánek přinesl návrh velké koalice s Paroubkem. Paroubek měl být ministrem zahraničních věcí, tak konkrétní to bylo! A já se tehdy spolu s dalšími zásadně postavil proti a povedlo se nám tu velkou koalici zastavit. Takže dnes nesměřuji k ničemu, co by s tím mělo cokoli společného. Cílem mého snažení je v programu vlády dodržet podstatné rysy programu ODS, ale v žádném případě nenahrávat Paroubkům. Protože Paroubkové jsou ti, proč se tyto reformy musejí dělat. Kdyby tady nestouplo zadlužení, jaké nastolila vláda ČSSD, pak by skoro všechno, co si tady povídáme, byla teorie.
EURO: Dal už někdo z ODS najevo ochotu se s vámi domluvit? TLUSTÝ: Třeba ministr Nečas na klubu řekl, že mé návrhy jsou vítány a že diskuse o nich proběhne. Ostatně i to, že na 3. května je svolána reformní konference, je přece evidentní výsledek toho, co dělám. Protože na první prezentaci reformy nám premiér Topolánek řekl: Tady to máte, podpořte to, diskuse o tom nemá smysl. To bylo zhruba před měsícem, a teď bude konference ODS o reformách!
EURO: V rozhovoru pro LN jste nedávno řekl, že ve vedení ODS se už neshodne nikdo s nikým. Znamená to, že partaj je v krizi? Není situace zralá pro svolání mimořádného volebního kongresu? TLUSTÝ: Musím říct, že mě velmi zarmucuje, jak to všechno - i formálně - probíhá. Čtu v novinách, jak premiér a celá vláda považuje reformu za stěžejní problém své existence, spojuje s ní svou důvěru, a když si vzpomenu na průběh dvou rozhodujících zasedání poslaneckého klubu ODS, která k tomu byla svolána, jsem rozčarován. Na prvním měl premiér Topolánek úvodní slovo, poté promluvil ministr Kalousek a pak premiér odešel. Takže když jsem vystupoval, nebyl přítomen. S úspěchem jsem tehdy prezentoval neduhy, které batoh má, pročež bylo svoláno speciální zasedání klubu ODS, kam byl pozván ministr Kalousek, aby zvláště se mnou a podobnými o vedl rozpravu. Kalousek i Nečas výslovně uznali mé argumenty za pravdivé a relevantní, jen prý jinak řadíme priority. Ale ani tehdy nebyl Topolánek přítomen. Takže něco je označováno za superprioritu vlády, ale diskuse o tom v ODS nikdy neproběhla, když už probíhá, probíhá pozdě, a když už probíhá pozdě, tak bez premiéra.
EURO: Nechce to mimořádný kongres a volbu nového vedení? TLUSTÝ: Myslím, že ne. Tohle bude určitě téma řádného kongresu. Do listopadu je doba krátká.
EURO: Ministr Nečas vám chce nabídnout účast v komisi parlamentních stran k přípravě penzijní reformy. Vezmete to? TLUSTÝ: Kdyby to pan ministr Nečas myslel tak, že teď nic nemám dělat a mám si počkat na důchodovou reformu, to mu uctivě děkuji. Jestli to myslel tak, že vítáme rozumné názory teď a ještě je uvítáme u důchodové reformy, pak se těším na obojí. Aby bylo jasno, ve jménu nějaké budoucí diskuse v žádném případě neodstoupím od své účasti na té současné, protože jestli jsem se něco v Parlamentu naučil, tak to, že dost přesně vím, co znamenají sliby o druhých, třetích a jiných fázích reforem. Už v prvním kroku musíte předvést, že to je k něčemu. A když to nepředvedete, prostor pro nějaké opravy není.
EURO: Očekáváte vůbec, že se tato vláda dostane k penzijní reformě? TLUSTÝ: Já to řeknu jinak. Jestli vláda nedokáže přesvědčit veřejnost dobrou reformou, které se říká batoh, tak se vůbec nedostane k žádným dalším. Tady se nehraje na reparáty. Přidám ošklivé přirovnání. Připomíná mi to lékaře, který pacientovi slibuje postupnou amputaci končetiny. Pořádná reforma se dělá jinak. Přijdete s hlavními rysy, víte, že detaily musíte později doladit, musíte ji zavést k jednomu datu a pak vydržet tu strašnou kritiku. Později řeknete, co se vám povedlo a nepovedlo, něco zachováte, něco změníte. Když to uděláte dobře, do voleb to správně zafunguje. Lidé uvidí efekty, máte jejich důvěru a můžete pokračovat.
EURO: Kladete si ještě podmínku, aby vláda nespojila reformu s hlasováním o důvěře? TLUSTÝ: Já jsem svůj návrh schválně rozdělil do více variant, aby bylo jasné, že chci dosáhnout lepšího daňového zákona, nikoli pádu vlády. Nechávám na vládě, jak si to nakombinuje. Nebudu je tlačit do jediné varianty.
EURO: Reformu vám připravují slovenští experti. Skoro to vypadá, že ODS nemá analytické zázemí. TLUSTÝ: (smích) Z toho, že už 3. května budu prezentovat 30 stránek definitivního textu, chápete, že to muselo být předem připraveno. Protože za tři týdny prezentace vládního batohu by se to nedalo stihnout. A další týmy ODS? Možná existují, ale já o nich nevím. Když jsem prezentoval Modrou šanci na kongresu v Brně, okamžitě jsem slyšel od kolegů, že teď to ty další týmy budou přepočítávat a kontrolovat. Ale nikdy jsem žádné výstupy nedostal. Indicie naznačují, že týmy spíš neexistují, ale možná existují, jenom to neudělaly.
EURO: Pořád si myslíte, že nejlepším povolebním uspořádáním by bývala byla menšinová vláda ODS s podporou ČSSD? TLUSTÝ: Ano. Loni počátkem listopadu jsem Mirku Topolánkovi přinesl plán předjednaný s lidmi z vedení ČSSD - se Škromachem, Sobotkou a Paroubkem. - o toleranci menšinové vlády ODS do předčasných voleb. ODS je tehdy chtěla hodně brzy a ČSSD hodně pozdě, všimněte si, jak běží čas, jak se to hezky mění. A Mirek Topolánek tuto variantu odmítl. Já ji považoval a dodnes považuji za nejlepší. Ale bylo to zavrženo a beru to na vědomí. Čas se nedá vrátit. Topolánek a další preferovali dnešní řešení a slíbili zrealizovat program ODS, jenže se ukazuje, že to neumějí. Vymlouvají se na vše možné. Nemusíme zkoumat důvody, podstatné je, jestli to jde. Když totiž nebudou skutečné reformy, tak to nemá smysl. Půjde o zmařený čas a náklady. Jezdím po ODS a vidím, že mí spolustraníci nechtějí čekat do 1. ledna, až se jich lidi na ulici začnou ptát, jestli tohle jsou ty císařovy nové šaty.