Menu Zavřít

Dávat věcem nový život

22. 11. 2013
Autor: Profit

Vysloužilé věci měly donedávna před sebou dvě cesty. Buď na skládku, či do spalovny, kde skončily v podstatě bez užitku. Anebo k recyklaci, kde se materiál, z něhož byly vyrobeny, znovu „přetavil“ a byl pak použit k výrobě nových produktů.

Nová móda však dává druhý život vysloužilým věcem jako takovým. Pestrobarevné tašky, diáře, peněženky, kabelky, batohy nebo klíčenky vyrobené ze starých billboardů nebo plachet na auto. Anebo zajímavě působící tašky vyhotovené z použitých cykloduší, typické svou černou barvou a jemným vzorkem prozrazujícím původ materiálu. Řadě žen učarovaly šperky z plochých spojů s typickým zeleným podkladem, muži nedají dopustit na nezničitelné boty z pneumatik. Nový směr, kterému se říká upcyklace, se zabydluje také v Česku.

„Idea přetvoření věci s nízkou hodnotou na výrobek s vysokou hodnotou je obzvláště v Čechách stará desítky let. Igelitové sáčky od mléka sloužily jako lyžařská kukla v době, kdy neexistoval Gore-Tex, a laciný koberec značky Kovral suploval, nalepen na palubní desku Škody 120, mahagonové obložení palubek zahraničních vozů,“ říká Jakub Chleboun, majitel společnosti Respiro, která se na upcyklaci zaměřuje.

Inspirace v zámoří

Firma, která vznikla v O stravě, se od počátku zaměřovala na originální design, především triček. S upcyklací začala před třemi lety v rámci distribuce svých výrobků v USA a v Kanadě. „Tam je takovéto využití produktů vnímáno jako trend pro naši smysluplnou, zábavnou a ekologickou budoucnost. Trend je daleko silnější než v Evropě,“ pokračuje Jakub Chleboun. Viděno českou optikou ho lze označit za průkopníka v oboru.

Mezi největší přednosti tohoto směru patří práce s obrovským, téměř neomezeným spektrem nejrůznějších materiálů. „Tašky pro partnery Loprais Teamu jsme vyráběli z plachty závodního kamionu, z obalů na léky vyrábíme designový nábytek do čekáren pro farmaceutické firmy, produkty z desek plošných spojů vtipně dokreslují atmosféru Dolní oblasti Vítkovic. Favoritem letošní zimy jsou boty s podrážkou z pneumatik - samozřejmě zimní vzorek,“ popisuje majitel společnosti Respiro.

Brýle z lyží

Největší zájem je podle něj o ty nejvtipnější výrobky: batoh z duší a brýle z lyží. Firma sází nejenom na to, že výrobky z použitých materiálů mají punc odpovědného a zeleného produktu, ale také na to, že vlastně každý výrobek je originál, žádný druhý není stejný. Díky svému původu mají nejenom svoji vnitřní filozofii, ale i příběh.

I vzhledem k tomu poptávka po těchto výrobcích stále roste. „Za poslední tři roky, co se této oblasti věnujeme, je v České republice cítit obrovský nárůst zájmu o originální a ekologická řešení. Naši zákazníci, ať jsou to koncoví uživatelé nebo firemní klientela, se dobře baví a to je pro nás důležité,“ zmiňuje Jakub Chleboun.

Dominantním zákazníkem jsou zatím firmy, které tyto výrobky využívají především jako svůj příspěvek v rámci společenské odpovědnosti. Naproti tomu v zahraničí mají větší podíl na prodejích koncoví zákazníci přesycení standardní nabídkou výrobků v nákupních centrech.

MM25_AI

A čím chtějí z Ostravy překvapit trh v nejbližší době? „Osobně se těším, až dokončíme kolekci slunečních brýlí vyrobených z vyřazených skateboardů,“ uzavírá Jakub Chleboun.


Jakub Chleboun (38) je rodákem z Ostravy. Je autorem řady nových projektů, designérem, kreativním tvůrcem, fotografem, filmařem i manažerem. Více než deset let se živil fotografováním, psaním scénářů a natáčením dokumentů o lidech. V roce 2002 založil značku Respiro. Věnuje se cestování, je zapálený jeskyňář a potápěč. Říká, že je vděčný za ekonomickou krizi, která se před lety rozšířila z USA do Evropy, protože jeho firmě pomohla najít cestu udržitelného rozvoje, na kterou před nástupem recese podobně jako další podniky zapomínala. Má rád ostrá a exotická jídla, jeho oblíbenou barvou je „british racing green“.


  • Našli jste v článku chybu?