Franšízy a dotace. Tak zní recept ministra vnitra Milana Chovance na šťastnou budoucnost České pošty. Bohužel to ale vypadá na přání, jež je otcem myšlenky. Franšízing poštovních služeb je nakonec asi nevyhnutelným tahem, ale těžko zázračně vymaže dosavadní prodělky z pobočkové sítě. Ještě spornější je pak Chovancem navrhovaná dotace poště za veřejnou službu. Ne, pošta se především potřebuje podívat jinými směry. Těmi výdělečnějšími.
Pošta stojí na dvou nohách. Jedna solidním tempem pádí kupředu a druhá je takřka chromá. Tou první je byznys z poskytovaných bankovních služeb a doplňkového prodeje. Tou zchromlou je provozování 3200 poboček, z velké části nerentabilních. Na konci roku by se měly obě nohy jakž takž potkat a miliardu a půl ztráty z poboček by měly vyvážit ostatní příjmy z novějších segmentů. Výsledkem může být i zisk před zdaněním v řádu kolem sta milionů, jako tomu bylo loni. Není tedy bezprostřední důvod, aby zchromlá poštovní noha dostávala nějakou akutní státní výztuž v podobě stovek milionů korun dotací, jak navrhuje Chovanec. To je příkladně socialistické řešení – dotovat veřejnou službu, aniž by byla patrná snaha tlačit podnik k soběstačnosti díky jiným zdrojům příjmů. Navíc samotný argument potřebnosti veřejné služby neznamená nic. Krajské zdravotnictví potřebuje dotace, ale třeba Česká tisková kancelář, neméně veřejná, nikoli. Vždy je potřeba hledět na segment, v němž se veřejná služba nabízí. A v tom poštovním je jistě dost prostoru pro výdělečný byznys.
Chovancem nabízený franšízing jistě stojí za úvahu. Než rušit pobočky, proč je nenabídnout třeba řetězci družstevních prodejen. Šéf COOP Zdeněk Juračka rád ve svých obchodech vyčlení místo na poštovní přepážku, aby si u něj lidé cestou na poštu koupili i pár rohlíků. Ale takto lze privatizovat jen část rozsáhlé pobočkové sítě.
Pošta se musí smířit s tím, že si na ztráty ve svém základním poslání musí vydělat jinde. Velkou otázkou je, jak dál s aliančními partnery v oblasti finančních služeb. Zde jde především o Poštovní spořitelnu, divizi ČSOB, která má smlouvu na přepážky pošty do roku 2017. Nové vedení by mělo už nyní zvažovat, zda by finanční služby nedokázala poskytovat sama pošta, případně ve výhodnější alianci s jiným partnerem. Kvůli tisícům poboček bude pošta žádanou nevěstou a měla by se prodat co nejdráže.
Další vizí pak může být pošta jako silný hráč na poli IT. Pošta může dodat smysluplnost Czech Pointu, administrovat státní centrální nákupy, poskytovat státu jednotná IT řešení. Možností je spousta.
Ano, může se přihodit, že hlavním či jediným nákupčím nových služeb České pošty bude nakonec zase stát. I tak je pořád lepší, když stát platí za něco, než když jen sype ve jménu veřejné služby dotační peníze do ztrátových poboček.
Čtěte také:
Vnitro plánuje dotovat Českou poštu. Chce tak omezit rušení poboček
Česká pošta mění šéfa. Zatloukal rezignoval, nahradí ho Elkán