O dlouholetém náměstkovi a později i ministrovi financí Eduardu Janotovi se vědělo, že dokáže spočítat jakýkoli rozpočet a nerozhodí ho ani sebebizarnější přání levicových či pravicových šéfů státní kasy. Ale při tom, co nyní předvádí ODS, by asi i Janota blahé paměti musel hodit ručník do ringu, kdyby se toho dožil.
Miroslav Kalousek stojí před nejtěžším úkolem, jaký kdy český ministr financí dostal. Nejenže musí znovu přepracovávat rozpočet dle platné legislativy a brutálně škrtat desítky miliard plánovaných výdajů. Po odsunu sněmovního hlasování o konsolidačním balíčku za víkendový kongres ODS navíc vůbec netuší, s čím mu na poslední chvíli poslanci do psaní rozpočtu vpadnou. Proměnných je příliš mnoho, jedinou smutnou jistotou je stagnace ekonomiky.
Až dosud mohl premiér Petr Nečas požadovat po voličích, aby pečlivě rozlišovali mezi jeho odpovědnou většinou v ODS a několika rebely, kteří si chtějí užít pár minut slávy. Nyní toto právo ztratil. Je předsedou strany, která prošvihla nejzazší termín, do nějž se měla jednotně shodnout na nové daňové legislativě, aby ji mohla sněmovna schválit a ministr financí započítat do nového návrhu rozpočtu.
V této chvíli už detailní rozlišování uvnitř ODS není důležité. Prostou pravdou zůstává, že v mnoha evropských zemích pravicové vlády na poslední chvíli dokázaly přimět odbojné poslance k hlasování pro dílčí zvyšování daní. V Česku to Petr Nečas nezvládl a dopustil, aby daně posloužily k vnitrostranickému volebnímu boji na nadcházejícím kongresu.
Není vyloučeno, že až se modří kluci na kongresu dosyta porvou, poslanci ODS budou schopni zaujmout společný názor. Ale to už bude pozdě. Ministr Kalousek nyní píše rozpočet na platnou legislativu, tedy 17,5procentní DPH od Nového roku, bez příjmů z daňového balíčku.
To znamená dvacetimiliardové škrty, zhoršení makroekonomického výhledu si pak vyžádá dalších zhruba deset miliard. Je jistě možné, že se na poslední chvíli ze zpropadeného balíčku něco do rozpočtu přisype, ale už nyní se pohybujeme v tak hrozivém rozpětí možných příjmů, výdajů a daňových sazeb, že to nemůže skončit dobře.
Spotřebitelský apetit se dále přidusí stále reálnější vidinou sjednocené DPH a důchodci či živnostníci se hned tak nedopočítají svých příjmů a výdajů. Neschválený rozpočet zablokuje i tvorbu rozpočtů obcí a krajů, které vůbec netuší, kolik mohou vybrat ze sdílených daní.
Čtěte také:
Česko čeká slabý rok, promítne se to i do rozpočtu
Zvýšení DPH? Dopady může Česko zkoumat na Španělsku
Sněmovna vrátila rozpočet, Kalousek má měsíc na jeho přepracování
To je ekonomická stránka věci. O té politické raději ani nepřemýšlejme, protože bychom před sebou tušili jen vládu v demisi a možná i repete rozpočtového provizoria, které naposledy v roce 2000 vedlo k tolerančnímu patentu – dosud nejhrůznějšímu popření úloh vlády a opozice.