Jeho obličej si jen tak s někým nespletete. Společně s Petrem Melicheríkem alias Erikem Meldikem v minulosti vytvořili slavné youtuberské duo ViralBrothers, jejichž Debilní kecy a „pranky“ se člověku velmi snadno vryly do paměti. Tyto časy jsou nicméně (alespoň prozatím) pryč. Nyní si Čeněk Stýblo, totiž Jiří Michna, jak zní jeho pravé jméno, našel nového parťáka, s nímž rozjel zcela jiný projekt. Spolu s Martinem Kuchařem začal vyrábět omáčky Hot Bee, jejichž sladce pálivá chuť si pro změnu podmaní vaše chuťové buňky.
Jak už to tak někdy bývá, k nápadu, z něhož nakonec Hot Bee vzešlo, přivedla Čeňka prostá náhoda. Loni v lednu, tedy ještě v době, kdy na tom nebylo pranic neobvyklého, se s přítelkyní vydal na dovolenou do jihovýchodní Asie. Během návštěvy Tchaj-wanu zašli jednoho večera do místního bistra, kde jim postarší pán k objednanému salátu přinesl i zdejší specialitu: pálivou medovou omáčku. Oběma tenkrát velice zachutnala.
„Dal jsem se s ním do řeči a on mi svou lámavou angličtinou vysvětlil, co to je a jak se to dělá,“ vzpomíná známý český youtuber. „Řekl jsem si tedy, že to doma také vyzkouším. Tehdy jsem však o tom ještě nepřemýšlel jako o nějakém podnikatelském nápadu,“ vysvětluje.
Že tyto omáčky mají skutečný potenciál, zjistil, až když si na palubě letadla z Tchaj-peje do Bangkoku pustil dokument o člověku, který emigroval do Spojených států, kde díky podobnému receptu rozjel miliardový byznys, aniž by za celou dobu investoval byť jediný cent do reklamy: „V ten okamžik jsem dospěl k názoru, že je to vlastně děsně super a že bych něco podobného chtěl sám vyzkoušet.“
Jakmile se vrátil s přítelkyní domů, zamířil rovnou do kuchyně a začal ihned vařit. Recept měl ještě jakž takž uložený v paměti. Za chvíli tak bylo na stole nějakých deset až patnáct verzí jeho vlastní medovo-pálivé omáčky, kterou posléze představil svému kamarádovi Martinovi.
Jemu se Čeňkův nápad zalíbil a rozhodl se ho v podnikatelském záměru podpořit. A to navzdory faktu, že tou dobou ještě nevěděli, jakou verzi jejich zbrusu nového produktu budou vlastně nakonec vyrábět.
„Ještě předtím, než jsme to celé odstartovali, jsme si každý udělali jakousi vlastní testovací skupinu, do níž jsme pozvali své kamarády a rodinné příslušníky. Udělali jsme pět variant omáčky a čekali, která z nich zachutná lidem nejvíc. No a tu jsme se nakonec rozhodli použít,“ prozrazuje Stýblo.
Část surovin, které tvoří základní ingredience Hot Bee, pochází z Jižní Ameriky, konkrétně z Ekvádoru, respektive jedné místní eko farmy, kde chilli pěstují už celé generace. Samotný med je však záležitostí ryze česko-slovenskou. „Po konzultaci s místními včelaři jsme došli k závěru, že je nutné jej určitým způsobem namíchat,“ objasňuje redakci Euro.cz Martin Kuchař, druhý ze zakladatelů ambiciózního projektu. „Minimálně 40 procent medu musí tvořit takzvaný med akátový. Právě tento druh medu jen velmi pozvolna krystalizuje, což jsme potřebovali, neboť naše omáčka měla být hodně tekutá.“
Akátový med dovážejí ze Slovenska, ten luční pak shánějí doma v Česku. Obě země mají podle Kuchaře z hlediska jejich byznysu velkou výhodu v tom, že místní včelaři podléhají relativně přísné regulaci, což však zároveň umožňuje prodávat vyrobený med v podstatě po celé Evropské unii.
Že je v tuzemsku této oblíbené živočišné ingredience během posledních let relativně málo, si uvědomují, zároveň nicméně dodávají, že pro výrobu svých omáček a ostatních produktů potřebují „přeci jen o dost méně medu než například taková Marlenka.“
Youtube se znovu osvědčil
Unikátnost Hot Bee nespočívá pouze v samotných omáčkách, jejichž výrobou se dosud u nás žádná jiná firma nezabývala, alespoň ne v takovém měřítku, ale ve způsobu, jakým o sobě Čeněk s Martinem dali lidem vědět. První jmenovaný si v uplynulých letech díky Youtube vydělal na 40 milionů korun. Když tedy přišla řeč na marketingovou strategii, měli oba pánové velmi rychle jasno.
„Naši propagaci jsme založili na Youtube, kde jsem rozjel reality show Miliony, nebo bankrot. Ta pojednávala o vzniku dvou firem, ve kterých se angažuji – kromě Hot Bee mám ještě jeden technologický startup Ikiseq, jenž se zabývá investováním do lidí, respektive lidského potenciálu,“ říká rodák z Nového Jičína.
K loňskému úspěchu, který spočíval ve zjištění, že všechny jejich lahvičky s omáčkou jsou již zcela vyprodány, ačkoliv jim nadále chodily další a další objednávky, paradoxně pomohla i pandemie. „Díky tomu, že lidé nemohli chodit do restaurací, do kina a tak podobně a naopak trávili hodně času doma, se náš příběh dočkal velké sledovanosti. První díly naší reality show měly i 100 tisíc zhlédnutí,“ loví v paměti Čeněk.
„Vlastně měly téměř 200 tisíc zhlédnutí,“ opravuje jej Martin a dodává, jak ho překvapilo, když jej ostatní na ulici najednou začali poznávat a vyptávat se na Hot Bee. „Lidé s námi prostřednictvím naší show absolvovali dva nebo tři měsíce a následně chtěli ten produkt sami vyzkoušet, což nám strašně moc pomohlo,“ konstatuje opět Stýblo.
Žádný další Heinz mezi kečupy
Od zvolené marketingové strategie se odvíjí i výčet míst, kde jsou produkty Hot Bee k dostání. V běžných supermarketech je bude člověk hledat marně. Kdo chce jejich pálivý med, sypané chilli, nugáty či dokonce balzámy na rty okusit, musí zavítat na firemní e-shop. Nebo v případě první vyjmenované kategorie zajít do vybraných podniků v Praze, Brně, Českých Budějovicích a dalších městech napříč celým Českem, respektive Slovenskem. Jedná se zpravidla o burgrárny, pizzerie, bistra či vinotéky.
„Už od začátku jsme si říkali, že dodávat naše omáčky do Tesca, Albertu a podobných řetězců asi nechceme, protože by tam na nás byl vyvíjen velký tlak kvůli jejich marži. Abychom z toho tedy něco měli, museli bychom naše produkty hodně zdražit, nebo je vyrábět z těch nejlevnějších možných surovin. Proto jsme se rozhodli jít cestou e-shopu s tím, že naše prodeje podpoříme právě spoluprací se zajímavými podniky. Nechtěli jsme zkrátka být další pomyslný Heinz mezi kečupy,“ tvrdí Kuchař.
V prosinci bude jasno
Kromě všeho výše zmíněného pracují v Hot Bee rovněž na vlastním pálivém popcornu a zmrzlině. Koketují také s alkoholem, ten však na trhu k dostání nebude – čistě z etických důvodů totiž vzniká výhradně pro domácí účely.
Další rozšiřování vlastního portfolia chtějí Martin s Čeňkem nechat na později. Částečně i proto, aby nyní měli čas definitivně vyhodnotit, jestli má jejich projekt skutečný potenciál, a tedy jestli se vyplatí jej nadále rozvíjet, nebo jestli se vloni, kdy stihli během 17 dní prodat všech 10 tisíc vyrobených lahviček, jednalo jen o důsledek povedené internetové reality show. Lepší představu o tom, jak si ve skutečnosti stojí, by měli mít již v prosinci, tedy rovný rok od svého vzniku. Právě tehdy chtějí vše takříkajíc rozseknout. „Na základě prodejů během října a listopadu se rozhodneme, kam budeme Hot Bee směřovat dál,“ potvrzuje Kuchař. Podle Stýbla je vše zatím každopádně na dobré cestě: „Hodně se teď specializujeme na dárková balení pro milovníky chilli. A začínají se nám ozývat firmy, které je chtějí pro své obchodní partnery na Vánoce.“
Dosud byl hlavním propagátorem jejich společného projektu devětatřicetiletý youtuber, ten ale v návaznosti na právě řečené nyní lehce ustoupí do ústraní. Oba pánové si tím tak chtějí připravit půdu pod nohama pro chystanou expanzi, která – pakliže vše dobře půjde – by se mohla uskutečnit již v průběhu příštího roku.
„Čeňka jsme z našich reklam trochu stáhli. Chceme zjistit, jestli značka Hot Bee je životaschopná sama o sobě. Jestli se jí na našem trhu bude dařit, i když nebude přímo spojená s Čeňkovým obličejem, protože v zahraničí naši reality show stejně zopakovat nemůžeme,“ myslí si Martin.
A o které trhy se bude jednat? V úvahu aktuálně připadají dva. Dosud bylo Hot Bee aktivní u nás a na Slovensku. V roce 2022 by se k těmto zemím mohlo přidat i sousední Rakousko či podstatně vzdálenější Saúdská Arábie.
„V jedné americké restauraci v Salzburgu už naše produkty dokonce jsou, přičemž máme informace, že to lidem docela chutná. Ale jedná se zatím jen o takovou testovací vlašťovku, abychom věděli, jestli to má vůbec smysl. Zjistili jsme totiž, že tato medově pálivá chuť na tamním trhu vůbec není,“ dodává Stýblo. Oba státy podle něj připadají v úvahu hlavně proto, jelikož si v nich společně s Kuchařem stihli vybudovat již několik důležitých kontaktů, a tudíž věří, že zde mají alespoň už částečně prošlapanou cestu k potenciálnímu podnikatelskému úspěchu.
„ Ve Vídni dokonce proběhly nějaké schůzky, zájem ze strany partnerů tu je. Ale napřed je potřeba vyřešit nějaké místní certifikáty a splnit jejich standardy na dovoz potravin. Ty jsou trochu komplikovanější než třeba v případě kosmetiky, protože každá unijní země má své specifické požadavky. Tím vším se ale budeme zabývat až v roce 2022,“ uzavírá optimisticky Čeňkův nový parťák a spoluzakladatel Hot Bee Martin Kuchař.