Toyota Avensis
Největší japonská automobilka Toyota útočí již dva roky na evropský trh s vozem Avensis. Jde o typický rodinný sedan střední třídy, který je však často využíván jako firemní auto. Ve své automobilové flotile ho mají například Coca–Cola, Olympus, Citybank nebo firma Raab Karcher. V prvním pololetí letošního roku se v tuzemsku prodalo celkem 162 vozů a zhruba třetinu z tohoto počtu nakoupily firmy.
Na vývoji vozu, jenž se vyrábí v britském Burnastonu čistě pro evropský trh, spolupracovaly týmy tvořené japonskými i evropskými inženýry. Výsledkem je karoserie s decentním vzhledem, která má na přídi sportovnější nádech. Co chybí Avensisu na kráse, nahrazuje jízdním komfortem. Jeho předností je měkká pohodlná jízda, motor není při volnoběhu v kabině prakticky slyšet. Vyloučeno ale není ani svižnější tempo, jen na plynový pedál je při rozjíždění třeba trochu déle šlapat.
Na plný výkon dokázala testovaná verze s motorem 1,6 litru jet rychlostí až 190 kilometrů za hodinu. Avensis drží dobře stopu, v ostřejších zatáčkách je však přece jen znát sklon k mírné přetáčivosti. Kromě testované verze se stupňovitou zádí se Avensis vyrábí také jako pětidvéřový sedan se splývající zadní částí s označením Liftback a jako pětidvéřové kombi.
Tři Avensisy má ve svém autoparku například společnost Olympus. „Předností Toyoty je perfektní servis, osobně jsem však dal letos přednost Volkswagenu Passat, říká marketingový ředitel Olympu Ondřej Tipolt. „Předtím jsem totiž měl Toyotu Carinu a zdá se mi, že její nástupce Avensis je menší, nějak splasknul. Nicméně Tipolt tvrdí, že zaměstnanci společnosti, kteří zůstali věrni japonské automobilce, jsou s jejími výrobky spokojeni. „Avensis není menší než Carina, zákazníky mohou zmást oblejší tvary karoserie, hájí automobil Slavomír Rozman z tuzemského zastoupení Toyoty.
Avensis patří k úspornějším autům, která dokážou ušetřit peníze. Velmi slušná je průměrná spotřeba – kolem osmi litrů na sto kilometrů jízdy. „Při nákupu tří a více vozů poskytujeme slevu minimálně dvou procent, v některých případech může však dosáhnout až dvouciferné částky, říká Slavomír Rozman. Z konkurenčních důvodů odmítá přesnější číslo zveřejnit. „Je však pravdou, že těžko můžeme konkurovat slevám, které poskytuje Volkswagen na Passaty, míní Rozman.
Majitel Toyoty Avensis uspoří také na poměrně bohatém vybavení – základní verze má ABS a čtyři airbagy, nejvýkonnější verze také boční hlavové airbagy.