Potomek zakladatelů a možný budoucí šéf firmy v sobě nezapře typické baťovské geny
Na Václavském náměstí se při letním pátečním dopoledni nikam nespěchá. Je devět hodin, právě tak čas na uvolněný rozhovor s Thomasem Archerem Baťou, pravnukem zakladatele české legendární obuvnické značky.
Bez jakýchkoli kontrol vyjedeme výtahem do šestého patra známé funkcionalistické budovy z konce 20. let, kde sídlí vedení obchodu a také nově globální marketing celé firmy. Stoly jsou prázdné, nikde nikdo. Deset minut po deváté se konečně rozevřou dveře výtahu a z nich vystoupí první zaměstnanec. Počkat, tohle není žádný zaměstnanec, to je přece Baťa.
Fyzickou podobu s pradědečkem a dědečkem nelze přehlédnout. Třicetiletý Thomas se tváří, jako by šel normálně do práce, jako by ani nevěděl, že má dnes rozhovor s novináři. Je uvolněný, na rtech mu hraje mírný úsměv, vyzařuje z něj dobrá nálada. Nenechá si ujít příležitost pro lehce ironický humor, tak málo typický pro Američany či Kanaďany. Přitom se jako syn Thomase George Bati, současného prezidenta Baťa Shoe Organisation, narodil právě v kanadském Torontu, kam se rodina postupně uchýlila před nacismem i komunismem.
V rodové linii čtvrtý Tomáš Baťa se umí od srdce zasmát, ale dokáže také během chvíle působit celkem přísně, manažersky a zanechává dojem, že svému oboru velmi dobře rozumí. Není se čemu divit, získal důslednou baťovskou výchovu. „Už jako dítě jsem trávil školní prázdniny v továrnách a zkoušel jsem vyrábět boty,“ popisuje své letní „brigády“. Později se nechal zaměstnat u konkurence, například v globálních firmách H&M nebo Nike. Vše přesně podle rodinné tradice, kterou svou cestou do USA na začátku minulého století započal zakladatel firmy Tomáš Baťa (první), když si našel práci v americké masové výrobě.
Thomas Archer Baťa, jehož druhé jméno pochází od matčina původního příjmení, získal kvalitní britské vzdělání. Střední školu navštěvoval v Etonu, kde studují britští premiéři a členové královské rodiny.
Tato škola je mimochodem dražší než třeba Harvard. Poté Thomas vystudoval politologii ve skotském Edinburghu.
„Politologie mě bavila už na střední škole.
Naučí vás přijímat informace, vyhodnocovat je a využívat při argumentaci,“ vysvětluje s tím, že studovat byznys nemá smysl.
„Ten se naučíte jedině v praxi,“ tvrdí.
Jako mladý si zdaleka nebyl tak jistý, že chce pracovat v rodinné firmě či v obuvnictví jako takovém. Nakonec ale rodinný odkaz v jeho kariéře zvítězil. Na několik měsíců se stal vedoucím vlajkového obchodu firmy na Václavském náměstí a posléze na čtyři roky odjel pracovat pro Baťu do Chile. Teď to vypadá, že jako šéf globálního marketingu firmy na nějaký čas zakotví v Praze, kam se vrátil na konci loňského roku.
Po téměř 80 letech tak do Česka přivádí zpět významnou část vedení firmy.
Snad už nemůže být lepší marketingové sdělení a Thomas si toho je dobře vědom. Právě na kořenech firmy chce stavět novou tvář značky, jejíž marketing za globálními oděvními či obuvnickými obry stále zaostává. On sám přiznává, že Baťa se dlouhé roky soustředil především na výrobu, ovšem na úkor technik prodeje.
Teď je čas vrátit se k dokonalému prvorepublikovému marketingu, který tak dobře ovládal jeho pradědeček Tomáš Baťa se svým hlavním spolupracovníkem Dominikem Čiperou. Ostatně mladý Thomas už si přečetl jejich vnitrofi remní manuály, které spolu napsali za první republiky.
Thomas je po svých předcích vizionářem.
Jeho velkým vzorem je americký průkopník Elon Musk. Do něj má ještě hodně daleko. Boty nejsou zdaleka tak sexy jako elektrické sporťáky, natož lety do vesmíru, ale zato jsou aspoň prozatím o něco ziskovější.
O autorovi| Jan Novotný, novotnyj@mf.cz