Kéž by se protiklady skutečně přitahovaly. Kdyby byl Andy Warhol při smyslech (což znamená i naživu), musel by jezdit Toyotou Avensis. A kdyby měl někdejší šéf Enronu Kenneth Lay zdravější přístup k realitě, volil by stejně. Ačkoli se lidé s eruptivně kreativním myšlením domnívají, že jejich místo je za volantem neméně eruptivních vozů, mýlí se. Jejich často nepoznaným ideálem je Avensis. Nic neosvěží člověka tolik, jako usednout do automobilu, v němž myšlenky konečně přestanou těkat.
Zaměřte se na jednotlivé designové prvky Avensisu, ať už zvenčí anebo zevnitř, a jen stěží vás byť jen jeden zaujme. Že se to podaří třeba dřevěnému proužku táhnoucímu se palubní deskou, je zhruba stejně pravděpodobné, jako že se toyoty kvůli dodatečným opravám budou svolávat do servisů. (Ve skutečnosti sice právě probíhá největší sjíždění do opraven v historii automobilky, jenže i když se dotýká 1,41 milionu vozů, je to hlavně v Japonsku a kvůli spínači světel. A to se prostě nedá počítat.) Synonymem současných toyot je spolehlivost, synonymem Avensisu nenápadnost. Nezaměňovat ovšem s nenápaditostí.
Mohl by to být jen další manažerský sedan. Až na to, že Avensis v jistém smyslu představuje esenci manažerské sedanovitosti. Není to vůz, kterým se hned na cestě ze showroomu chlubíte před známými. Pokaždé, když v něm ale někoho povezete, budete pyšní na to, s jakou finesou odvádí svou práci. Lze si v něm třeba nerušeně polohlasem povídat. Odhlučnění kabiny je natolik pečlivé, že ani na dálnici ve stosedmdesátce není slyšet nic než svist větru, velmi jemně podbarvený zvukem pneumatik. Motor jako by pod kapotou nebyl. Ve své cenové kategorii rozhodně špička.
Stejně tak nesedne člověk do Avensisu, jen aby se projel pro noviny z čiré radosti z jízdy. Kdykoliv je však potřeba cestovat, vše působí tak samozřejmě a přirozeně, že nikdy nezalitujete jediného okamžiku stráveného uvnitř. Nejnovější čtyřválcový turbodiesel o obsahu 2,2 litru dosahuje výkonu 150 koní (spolu s ním přišel na trh totožný agregát posílený o dalších sedmadvacet koní), akceleruje na stovku za 9,3 sekundy a k jeho stěžejním trumfům patří nebetyčná pružnost. Po většinu času (konkrétně od 2000 do 3200 otáček) se točivý moment drží na vrcholu, což maximalizuje hbitost při předjíždění. Řadicí páka převodovky se pohybuje po krátkých a přesných drahách a svým odstupňováním pomáhá tomu, aby se spotřeba nepřehoupla v průměru nad 6,5 litru nafty na sto kilometrů. Vyvážený kompromis mezi příjemnými a sebevědomými jízdními vlastnostmi a pohodlím provází posádku Avensisu kdekoliv. Snad jen brzdy by mohly být o něco agilnější.
Mozkovou aktivitu Avensis neprobouzí ani při pořizování, což se mu u zákazníků toužících po vlivu své jedinečnosti na podobu vozu může stát osudným. Rigidní systém Toyoty, v němž jsou v nabídce pro turbodiesel o 150 koních pouze dva stupně výbavy, dává volnosti asi jako výběr mezi dvěma Warholovými sítotisky Marylin Monroe. S příplatky tady nic nepořídíte a stejně sáhnete po verzi Exclusive. Testovaná varianta je totiž jen o dvacet tisíc dražší než základ (přijde na 809 900 Kč), a přitom disponuje spoustou prvků, které jsou užitečné. Vůz si sám hlídá stabilitu, přilnavost kol i brzdy, aby se nezablokovaly, na pokyn vyhřívá sedadla, stěrače, nebo ostřikuje xenonové světlomety. Airbagy jsou k dispozici pro všechny členy posádky v hojné míře, automatická klimatizace umí kontrolovat teplotu ve dvou zónách. Ve 150koňovém Avensisu nelze mít pouze navigaci, kožené potahy a elektricky nastavitelná přední sedadla.
Vlastně jsem lhal. Dva detaily totiž v interiéru Avensisu pozornosti neuniknou. Palubní počítač vévodící horní části přístrojové desky je na své rozměry obdivuhodně specializován: zobrazuje pouze data o spotřebě a průměrné rychlosti. Běžně automobilkám stačí jedna kolonka na displeji a jedno tlačítko pro změnu údajů. Kazetový přehrávač na matně stříbrné středové konzoli zase vyvolá vzpomínku na dávnou minulost. Od Japonců by retro v oblasti techniky čekal málokdo. Jenže zdířka pro cédéčka je tam rovněž, takže zase není co řešit.
Toyota Avensis 2,2 D-4D
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 2231 cm3
Max. výkon 110 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 210 km/h
Průměrná spotřeba 5,9 litru na 100 km
Základní cena 789 900 Kč
Klady
- výborně odhlučněná kabina
- ďábelsky pružný motor
- celkové zpracování
Zápory
- brzdy by mohly být ostřejší
- pouze dva typy volitelné výbavy
- retro palubní počítač