Češi nejsou jen šikovnými řemeslníky, stále úspěšnější jsou i mezi podnikateli. Vyplývá to z analýzy portálu StartupJobs, podle kterého přežije déle než 10 let od svého založení zhruba polovina českých startupů. „V rámci průzkumu jsme analyzovali především aktivní inzerci startupů a hledali další ,známky vitality‘, jako jsou novinky či příspěvky na sociálních sítích. Ohled jsme však samozřejmě brali i na uskutečněné akvizice,“ uvádí zakladatel StartupJobs Filip Mikschik.
V případě, že poslední aktivita společnosti proběhla před více než rokem, považovali firmu za zaniklou. „Výsledky potvrzují, že prvních pět let je pro české startupy kritických, neboť skončí přibližně 45 procent z nich,“ komentuje Mikschik. Pokud podnik toto období překoná, je velice pravděpodobné, že se dočká i milníku deseti let.
Do průzkumu platforma StartupJobs zapojila firmy, které se na ní zaregistrovaly mezi lety 2012 a 2020. Novější nemělo smysl zkoumat, protože trvá až dva roky, než se ukáže, zda jsou skutečně životaschopné.
Z garážových firem silně rostoucím segmentem
Poměrně jasně promluvily i světové statistiky. Podle nich jsou mladé české firmy schopnější než ty za oceánem. V USA v průběhu let totiž zanikne devět z deseti startupů. V Česku jich oproti tomu stále funguje 60 procent ze zhruba čtyř tisíc, které se v poslední dekádě na StartupJobs zaregistrovaly. Desáté narozeniny jich pak oslavilo 42,2 procenta, zatímco alespoň pátý rok překonala více než polovina, konkrétně přes 55 procent z nich.
„Z naší pozice na trhu máme možnost zblízka sledovat českou startupovou komunitu a pozorovat, jak a co funguje. Za poslední dekádu se tuzemská startupová scéna citelně profesionalizovala,“ říká Mikschik. A co víc, lidé už startupy nevnímají jako party nadšenců, kteří společně pracují z garáže. Naopak v nich vidí rostoucí segment, jenž zaměstnává tisíce pracovníků. „Jeho raketový růst se přitom rozhodně nezastavuje,“ dodává.
Najít nové zaměstnance startupům koneckonců pomáhá i zmíněná platforma StartupJobs, která sama letos slaví deset let svého fungování. Za tu dobu zprostředkovala práci už zhruba 23 tisícům uchazečů, jež implementovala do tří tisíců firem. Jen v uplynulém roce si díky platformě našly práci více než čtyři tisíce zájemců v 850 různých společnostech. Na výběr přitom měli z 3524 registrovaných startupů.
Největší poptávka byla loni po freelancerech, zájem byl také o pozice vykonávající práci z domova či obecně na dálku. „Rok 2021 byl, stejně jako ten předchozí, opět poznamenán pandemií, která s sebou nesla obrovský tlak na digitalizaci. Technologickým firmám se dařilo a my jsme evidovali rekordní množství vystavených nabídek – jejich počet vzrostl oproti předchozímu roku o více než polovinu,“ komentoval loňský rok letos v březnu Mikschik.
Oproti roku předminulému zaznamenal loni StartupJobs dvojnásobný růst nabídky analytických pozic. Nežádanější jsou ale stále pracovníci z oblasti vývoje. Zaplnit volné pozice se pak nejvíce dařilo v segmentu marketingu.