Menu Zavřít

Dekapitace jako řemen

19. 7. 2006
Autor: Euro.cz

Kabriolet s pevnou střechou se povedl hned napoprvé

Usekněte Paroubkovi nebo Šimonovskému hlavu a výsledek z estetického hlediska nebude stát za nic. Jakémukoliv kabrioletu s pevnou střechou však víc sluší varianta bez. Důvod není těžké uhodnout, je jím ta střecha.
Postavit kupé a kabriolet v jednom totiž není jen tak. Když ho upravujete z existujícího modelu, odstranění pevné střechy vyžaduje výztuhy karoserie potřebné kvůli bezpečnosti, zabudování skládacího mechanismu, a tudíž úpravy linie automobilu proti běžnému kupé. Volkswagen na to s eosem šel z jiné strany.
Ve Wolfsburgu vzali tu kousek z passatu, tu z golfu, tu přidali nový originální díl a výsledkem je vůz, který svou přitažlivostí, provedením a koneckonců i vlastnostmi na silnici oba zmiňované strčí do kapsy. Jakkoli to pro někoho může být šokující, Volkswagenu se prostě povedlo udělat bezvadný automobil.
A atraktivní. Nebýt zatuchlé díry jménem Semice a individua, které trpělo potřebou ventilovat beznaděj své existence výkřikem „buzeranti“, sledují eos všechny druhy příjemných pohledů, od zkoumavých po obdivné. Dokonce i jeden zdvižený palec si ladný volkswagen připsal. Jako kupé totiž působí dostatečně souměrně, jako kabriolet je neodolatelný, aniž by byl vyzývavý.
Kromě toho, že střecha se opravdu rozloží či složí za necelou půlminutu, první na ráně řidiče je prostředí kabiny. Mezi povědomými modře a červeně podsvícenými budíky objevíte osvěžující detaily, jako jsou výdechy klimatizace, a precizní zpracování. Plasty lícují se sebevědomou přesností, kožený volant s hlavicí řadicí páky a madlem ruční brzdy dodává vozu elegantní tóny.
Nicméně se střechou jsme ještě neskončili. Nejenže se skládá celá - panel nad řidičem a spolujezdcem navíc tvoří prosklená plocha sloužící jako okno nad hlavou, a to lze pomocí tlačítka odsunout dozadu. Ačkoli okno kvůli nedostatku místa nezajede celé, poskytuje další lákavý argument pro eos.
Ano, je pravda, že ve verzi kabriolet se kufr smrskne na dvě stovky litrů - a to ještě přístup k zavazadlům omezuje kryt chránící střechu - a zadní sedadla se pro dva dospělé hodí maximálně na střední cesty, řekněme do tří set kilometrů. Na druhé straně základních téměř čtyři sta litrů ujde, ve standardní výbavě objevíte rovněž průvlak na lyže a nevidím jediný rozumný důvod, proč si s sebou v eosu vozit další dva dospělé.
Jelikož Volkswagen stavěl eos jako nový model, mohl pro něj také vytvořit nový podvozek. Na šestnáctipalcových kolech se automobil prezentuje vynikajícím tlumením nerovností a přijatelně tuhou karoserií, jež se nekroutí. Podvozek nicméně není rozbředlý, což stejně jako tuhost oceníte v zatáčkách.
Testovaná verze s benzinovým dvoulitrem a výkonem 150 koní si nedělá ambice na ďábelskou rychlost, akcelerace na stovku o vlásek pod deseti vteřinami je ovšem pro vůz to pravé. Zvláště když připočítáte hladce fungující převodovku a precizní řízení. Střední cesta v podobě tohoto relativně živého benzinového motoru (aspoň se staženou střechou necítíte puch spalované nafty) se totiž ukazuje jako ta správná. Šestnáctistovka neposkytne tolik zábavy a jistoty při předjíždění, a přitom je levnější o zanedbatelných padesát tisíc. Zanedbatelných proto, že v její výbavě nenajdete ani zmíněný kožený volant a hlavici řadicí páky, ani pohodlné sportovní sedačky. Zato si zaručeně všimnete dvouvteřinového skluzu při akceleraci.
Výbava dvoulitru FSI naopak dovětky nepotřebuje. Do základu se vejde manuální klimatizace, přehrávač kompaktních disků, palubní počítač, mlhovky, šestice airbagů nebo třeba osvětlená zrcátka ve slunečních clonách. Přeplňovaný dvoulitr v nejdražší verzi TFSI je skvostný, jenže více než stotisícový příplatek za motor, který nevyužijete, znamená mrhání penězi. Sto tisíc korun naopak můžete u verze 2,0 FSI uplatnit na dokoupení velmi šikovné clony bránící větru v pronikání do kabiny, bixenonových světlometů, parkovacího systému, který vám mimo jiné zabrání skládat střechu, není-li překážka vzadu od automobilu dost daleko, a dalších prvků. Já jsem ujel s eosem po okreskách osmdesátkou se staženou střechou asi pět set kilometrů a cítil jsem se fajn. A tak to má v kabrioletu být. Volkswagen Eos je mezi těmi s pevnou střechou na trhu nejlepší.

Volkswagen Eos 2,0 FSI
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1984 cm3
Max. výkon: 110 kW
Převodovka: 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 210 km/h
Průměrná spotřeba: 8,3 litru na 100 km
Základní cena: 737 100 Kč

Klady
+ utlumený a komfortní podvozek
+ atraktivní vzhled
+ komplexní výbava

bitcoin_skoleni

Zápory
- průjezd Semicemi

  • Našli jste v článku chybu?