PRAHA (tpk) – Jak se blíží 24. leden 2005, začínají mezi turínským Fiatem a General Motors stále častěji putovat vzkazy prostřednictvím médií. Týkají se opce, díky níž si Fiat může nárokovat odprodej zbytku akcií své automobilové divize americkému koncernu. Ten v současné době drží deset procent akcií a nákup ztrátového italského výrobce by mu rozhodně vhod nepřišel. Problémů má totiž dost se svou evropskou divizí, která se stabilně od roku 1999 potácí v červených číslech (EURO 46/2004).
Na opci se automobilky dohodly v roce 2000 a v platnost měla vstoupit koncem loňského roku. General Motors se však nelíbilo, že Fiat se zbavil některých aktiv, čímž se podle něj stala opce neplatnou. Fiat trvá na její platnosti, a jak prohlásil výkonný ředitel skupiny Sergio Marchionne, s dalším odkladem nepočítá. Naposledy situaci rozvířila předminulý týden zpráva v italském ekonomickém týdeníku Economy, jenž informoval, že se Italové rozhodli opci uplatnit. Přestože to Fiat vzápětí popřel, jeho akcie okamžitě stouply v reakci na novinku o pět procent.
Fiatu Auto se nedaří dostat se do černých čísel a původně plánované datum přechodu k ziskovosti stále odsouvá. Potřeba úspor jej přinutila i k dočasnému přerušení práce, které je plánováno na konec listopadu a na prosinec. Od 29. listopadu do 4. prosince nuceně přeruší práci 4900 lidí v továrně v Melfi, od 6. do 11. prosince nepůjde do zaměstnání 1160 pracovníků závodu v Mirafiori.
Zatím posledním představeným modelem automobilky v Česku bude Panda s pohonem všech čtyř kol, která se dostane na trh koncem tohoto měsíce. Model už má za sebou první rekord: v květnu překonal 110 kilometrů po hranicích Nepálu a Tibetu a vyšplhal se až do výšky 5200 metrů nad mořem jako první malý off-road na světě.