Bez podpory silného partnera se banky v oblasti distribuce finančních produktů neobejdou, říká Petr Stuchlík
Když koupily v roce 2013 ve společnosti Fincentrum majoritu investiční fondy Arx Equity a Capital Dynamics, stanovila si cíl stát se do pěti let jedničkou mezi finančními poradci na česko-slovenském trhu.
Svou misi splnila firma, kterou zmíněná transakce ocenila na více než miliardu korun, dokonce o rok dříve. Fincentrum dlouhodobě roste dvouciferným tempem, loňský rok zakončila společnost s obratem 1,6 miliardy korun. V čele Fincentra stojí i po 18 letech jeho zakladatel a dnes minoritní akcionář Petr Stuchlík.
* Do byznysu finančního poradenství jste vstupovali po roce 2000. To už byly na trhu zavedené firmy. Jak se vám podařilo tak rychle vyrůst a stát se lídrem trhu?
V době, kdy ostatní firmy nabíraly mladé brigádníky, Fincentrum vsadilo na vysokou kvalitu poradenství a na zkušené a zralé finanční poradce, kteří se finančnímu poradenství věnovali a věnují na plný úvazek. Změnili jsme trh finančního poradenství v ČR i na Slovensku a inspirovali nové hráče na
trhu.
* Vaše schopnost oslovit napříč trhem zkušené lidi je známá. Čím to, že je pro ně angažmá ve Fincentru tak lákavé?
Je to unikátní mix různých faktorů, který, troufám si říci, tvoří podstatnou hodnotu Fincentra. Když jsme začínali, byla sázka na kvalitní a zkušené lidi celkem logická. Potřebujete lidi, kteří byznysu rozumějí a kteří umějí přitáhnout další lidi, motivovat je a efektivně je řídit. I proto dnes naprostá většina zemských, regionálních a oblastních ředitelů má ve Fincentru vlastní majetkový podíl.
* Náborem kvalitních poradců to ale neskončilo. Dokázal jste oslovit i kapitány českého finančního sektoru…
Lidé si často myslí, že finanční poradenství zamrzlo v devadesátých letech, kdy obíhali brigádníci obýváky se smlouvami o stavebním spoření. Dnešní poradenství je úplně jinde a Fincentrum je profesionálně řízená firma, která je zajímavým zaměstnavatelem například i pro bývalého generálního ředitele Raifieisenbank Lubora Žalmana.
* Slyšel jsem názor, že se dnes finanční instituce bez externí prodejní sítě neobejdou. Jak je to, je skutečně postavení poradenských sítí tak silné?
Síla externích prodejních kanálů je pro finanční instituce zásadní. Když budu konkrétní, Fincentrum vloni zprostředkovalo vČR ana Slovensku hypotéky v objemu 33 miliard korun. To odpovídá produkci středně velké banky. Obdobnou nebo o trochu menší produkci mají na českém trhu další dvě až tři poradenské společnosti.
Banky si v dnešní době nemohou dovolit tak významný prodejní kanál ignorovat.
* Až na jednu. Nedávno v rozhovoru na stránkách našeho magazínu odpovídal generální ředitel České spořitelny Tomáš Salomon na téma ukončení spolupráce s Fincentrem. Některé banky tedy váš názor o nezbytnosti externích sítí zřejmě nesdílejí.
Jsme připraveni vrátit se k jednacímu stolu a bavit se o budoucí spolupráci, vždyť na Slovensku jsme pro Slovenskou sporitelňu nejlepším prodejcem hypotečních úvěrů a každoročně nás chválí a oceňuje. Kromě toho jsme soudní spor s Českou spořitelnou vyhráli, to Tomáš zapomněl zmínit.
* Kromě Fincentra se věnujete i dalším byznysům. Investoval jste například do rádia Classic Praha. Co byste řekl svému finančnímu poradci, kdyby vám dnes doporučil investovat do rádia zaměřeného na vážnou hudbu?
Pochválil bych našeho obchodního ředitele, že svou práci v oblasti vzdělávání dělá dobře. Ale vážně. Rádio Classic nevnímám jako investici, je to pro mě velká společenská odpovědnost. Je to obrovská dávka starostí, asi si dokážete představit, že cílem rádia je spíše vydělat na provoz než na dividendy pro majitele. Ale je to i veliká radost, například když při cyklu koncertů české filmové a pohádkové hudby praská Rudolfinum ve švech a vidíte nadšené tváře dětí i jejich rodičů. •