Jiří Doležal a Jan Emler vymysleli jedinečný motivační diář Doller, který už si koupilo téměř 50 tisíc lidí
Začít podnikat s někým, o němž půl roku ani nevím, jak se jmenuje? Navíc rozjet byznys s něčím tak fádním a staromódním, jako jsou papírové diáře? Pokud se vám to zdá jako bláznivý nápad, vězte, že diáře Doller, které vymysleli dva studenti Jiří Doležal a Jan Emler, jsou jedním z nejúspěšnějších českých projektů v posledních letech. Dosud se prodalo na 48 tisíc kusů těchto nedatovaných diářů a oba mladí podnikatelé si už svá jména navzájem dobře zapamatovali.
„Asi půl roku jsme o sobě nevěděli, jak se jmenujeme. Já jsem měl Honzu v telefonu uloženého jako ‚Máchal‘ a on mě jako ‚Volejbal‘,“ přibližuje Jirka Doležal začátky vzájemného přátelství, které se o pět let později proměnilo v byznysové partnerství.
Přes volejbal, školu, sport i čas v hospodě oba zjistili, že potřebují zvládnout podobné věci: time management a motivaci efektivněji uspět v životě. Ten podnikavější z dvojice, Emler, si už před rozjezdem Dolleru vyzkoušel jeden byznysový nápad.
„Ještě jako student jsem chtěl školit lidi, kteří se chtějí naučit pracovat s macbookem. Mnoho lidí si totiž koupí přístroj za 30 tisíc a ani pořádně neumí využívat všechny jeho funkce. Jenže tohle nadšení mě přešlo poté, co jsem zkusil naučit vlastní mamku s počítačem. Neměl bych na to trpělivost,“ směje se Honza Emler. Jirka Doležal naopak počítal s kariérou v bankovním sektoru. Už měl za sebou stáže jako investiční bankéř v Česku i v zahraničí. Přesto ho zaujala jiná myšlenka.
„Oba jsme nezvládali plánovat. Zároveň jsme si ale chtěli sami splnit své sny. Jenže bez toho to nejde,“ popisuje Jirka počáteční motivaci k uvedení nového diáře na trh. Měli jasnou představu. Mělo jít o diář, který nebude nikomu nakazovat, co má dělat. Spíš měl být pomocníkem, který svého majitele pomůže dovést k jeho snu. Proto je Doller nedatovaný, začít plánovat můžete kdykoli, nejen 1. ledna.
Hlavní rozdíl ale spočívá ve strategickém plánování. Důležitá je úvodní část Dolleru: kým chcete být za dalších pět let, jaké jsou vaše roční cíle. Doller ale není jen o práci a vašich kariérních cílech. Jde také o to, co chcete zažít, kam se chcete podívat, co se chcete naučit a co si chcete pořídit. To vše si do svého Dolleru můžete napsat nebo ještě lépe namalovat.
Každý týden i měsíc si stanovíte své cíle, ke kterým vám mohou pomoci motivační citáty, jimiž je diář proložený. Na konci každého měsíce vás čeká měsíční shrnutí: vypište si své splněné i nesplněné cíle, všechna pozitiva i to, co je třeba změnit. To aby vám ten čas jenom neubíhal a měli jste také možnost se na chvilku zastavit.
„Od začátku jsme věděli, že chceme vytvořit papírový diář. Z různých studií vyplývá, že papír je pro plánování lepší. Lépe funguje s podvědomím, s tím, jak si vytváříte představy a zapojujete emoce,“ popisuje Jirka, doktorand oboru finance, proč je i v dnešní době papír stále tak nenahraditelný.
Začít podnikat ale pro oba tehdejší studenty bez jakékoli byznysové zkušenosti i bez zkušenosti z polygrafie nebylo jednoduché. Vytiskli si na běžné domácí tiskárně návrhy na papír a začali je ukazovat kamarádům, aby zjistili, jak s rozvržením diáře pracují a jak se jim líbí. Až pak se rozhodli pro první prototyp.
„Chtěli jsme zaoblené rohy, ekologickou certifikaci papíru FSC, pevnou vazbu a jen 50 kusů. Jenže brzo se ukázalo, že tiskárny nedokázaly plnit všechny požadavky současně. Není snadné Doller vyrobit. „Ale měli jsme štěstí,“ popisuje Honza, student projektového řízení. Jediná tiskárna, která dokáže Doller vyrobit, sídlí shodou okolností ve Zlíně, kde se oba kamarádi potkali na místní univerzitě a vznikaly tu první kroky k vytvoření Dolleru. Museli si však objednat minimálně 500 kusů. „Nákladová cena by ale vyšla na 350 korun za diář, což je pro studenty příliš. Tak jsme raději zariskovali a objednali jsme nakonec celý tisíc kusů. Jenže na účtu jsme měli oba jen 60 tisíc korun,“ popisuje Jirka. Rozhodli se proto udělat s pomocí studentů zlínské Univerzity Tomáše Bati marketingovou kampaň včetně videa a prezentovali se na crowdfundingovém portálu Startovač. Chtěli od zájemců o diář vybrat 175 tisíc korun a zároveň získat alespoň první tisícovku objednávek. Zájem lidí předčil jejich očekávání. Cílovou částku dokázali vybrat během prvních devíti dní a nakonec ji překonali víc než třikrát. Do tří týdnů byla první tisícovka Dollerů vyprodaná a Jirka Doležal s Honzou Emlerem měli přesně opačný problém. O Dollery byl takový zájem, že do Vánoc
museli ještě přiobjednat zhruba 350 dalších kusů. Jak vůbec lze vzbudit takový zájem?
Klíčovou roli hrají sociální sítě, tvrdí oba mladí podnikavci. „V první vlně jsme pozvali všechny naše kamarády do facebookové skupiny, kterou jsme uvedli rozmazanou fotkou s textem: Chceš snít nebo žít své sny? Dělali jsme ze začátku trochu tajemné, aby to lidi zaujalo,“ vypráví Emler. Ve druhé vlně psali odkazy na svůj profil na Startovači do všech možných studentských facebookových skupin. „Tím, že jsme byli studenti, měli jsme neuvěřitelnou šanci oslovit studentské skupiny na Facebooku,“ upozorňuje Emler.
Tak se přesně před dvěma lety zrodil jeden z nejpopulárnějších českých diářů Doller. „Nečekali jsme, že to takhle dopadne.
Ale pravda je, že nikdy jsme nebyli šťastnější,“ směje se Emler. Oba říkají, že jim v průběhu pomáhali hlavně kamarádi.
A to nejen s balením, půjčováním auta, ale i s financemi. Bez pomoci jich a lidí obecně by s Dollerem tak daleko nebyli. „To, že nám lidé tak věří, nás neustále žene vpřed. Spoustu věcí neumíme, dost toho pokazíme, ale o to více tu pro ně chceme být,“ doplňuje Jirka.
Loni v listopadu Doller expandoval na Slovensko a nyní už mají i anglickou a německou verzi Dolleru. Letos Honza Emler s Jirkou Doležalem přišli také s novou, růžovou verzí Dolleru vedle klasické černé.
Kluci si nechali namíchat vlastní odstín barvy a ta se okamžitě stala bestsellerem. Aktuálně je verze vyprodaná, ale už dělají dotisk.
Zakladatelé Dolleru nyní přemýšlejí o dalších doplňcích, kterými by svou nabídku rozšířili. Od prosince začínají prodávat na svých stránkách různé motivační knihy z produkce Jan Melvil Publishing.
Příští rok přijdou na řadu doplňkové produkty k diářům, jako jsou kaligrafická pera, propisky, plnicí pera a další. Také pořádají konferenci Úspěchobraní, kde mladí lidé z generace mileniálů, slavní, ale i ti méně známí, sdílejí své příběhy o tom, jak si jdou za svými cíli a sny. „Doller je o tom, aby lidé přemýšleli nad svým životem, nad tím, co chtějí dělat, a aby žili své sny. A my jim k tomu chceme pomoci,“ dodávají podnikatelé závěrem.
Od začátku jsme věděli, že chceme vytvořit papírový diář. Z různých studií vyplývá, že papír je pro plánování lepší. Lépe funguje s podvědomím, s tím, jak si vytváříte představy.
Spoustu věcí neumíme, dost toho pokazíme, ale o to více tu pro lidi chceme být.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz