Menu Zavřít

Dell se zbavuje nevýrazné šedi

4. 11. 2008
Autor: Euro.cz

Výrobce osobních počítačů...

Celý podtitul: Výrobce osobních počítačů čelí nepříznivé ekonomické situaci a uvádí na trh pestrobarevné notebooky. Zabere to na zákazníky?

Na stěně návrhářské laboratoře výrobce počítačů Dell v texaském Austinu visí naprosto precizně vyrovnané řady něčeho, co vypadá jako abstraktní malby. Visí tu pestrobarevné akvarely v tyrkysovém, černém a zeleném provedení. A vedle nich vidíme mozaiky z bílých a červených teček či geometrické vzory. Na dalších vyobrazeních jsou ručně malované skicy oliv v zeleném, nachovém a oranžovém provedení. Nejde však o umělecká díla, nýbrž o několik desítek prototypů budoucích notebooků. Podíváte-li se pozorněji, všimnete si, že na každém z nich je logo firmy Dell.
Za celým designérským úsilím je Ed Boyd. Ze všech zaměstnanců Dellu, kteří byli v posledních letech přijati, je rozhodně jedním z nejpozoruhodnějších. Boyd je průmyslový návrhář, který mimo jiné vytvořil sluneční brýle a obuv pro značku Nike. Boydovi je nyní 43 let a usiluje o to, aby se design stal integrální součástí osobních počítačů značky Dell, která je dlouhodobě známá výrobou nudných šedých krabic. „Zpočátku jsem o úspěšnosti záměru pochyboval,“ říká Boyd, který pracuje pro Dell od minulého roku. „Práci jsem přijal poté, co jsem se dozvěděl, že právě návrhářská laboratoř bude hrát rozhodující roli v zavádění nových produktů.“

Design na přání zákazníka

Dell zahajuje sériovou výrobu prvních tří notebooků s pestrým designem 11. listopadu, v době předvánočních nákupů. Zákazníci si k základní ceně 699 dolarů za cenově výhodný přenosný počítač připlatí 75 za design. Autory návrhů jsou Joseph Amédokpo z Nigérie, grafik Siobhan Gunning z Jihoafrické republiky a kanadský návrhář Bruce Mau.
Pro Boyda je to teprve začátek. Příští rok Dell začne přizpůsobovat notebooky konkrétnímu přání zákazníka hned v několika aspektech. Samozřejmostí bude nejen možnost volby z několika barevných variací, ale i výběr z mnoha vzorů a povrchových úprav. Rozsah nabídky Dellu v mnohém předčí ty podobné od ostatních konkurentů. Dalo by se říci, že se Boyd snaží aplikovat přístup značky Nike, jejíž spotřebitelé si mohou navrhnout vlastní tenisky, do světa počítačů. „Výrobu počítačů na zakázku posunujeme o úroveň výš,“ říká Boyd. Dell by mohl využít přelétavosti štěstěny ve svůj prospěch. Výsledky tohoto kdysi mocného výrobce počítačů se v posledních letech významně zhoršily. Cena akcií firmy poklesla od roku 2005 o více než 60 procent. Přestože se v roce 2007 vrátil zakladatel společnosti Michael S. Dell na post výkonného ředitele, společnost nadále ztrácí vliv nejen ve prospěch firmy Apple, ale i Hewlett-Packardu, který chytá druhý dech. „Očekávali jsme, že se Dellu podaří zásadnějším způsobem zvrátit vývoj,“ říká Clay Sumner, samostatný analytik společnosti FRB Research. Tržní hodnota společnosti Dell v současné době činí 24 miliard dolarů. Oproti 93 Applu a 87 miliardám Hewlett-Packardu. Čistá hotovost na bilančních účtech firmy Apple přibližně odpovídá tržní hodnotě celé společnosti Dell.
Michael Dell je přesvědčen, že společnost dělá pokroky. Tvrdí, že Boydův přístup pomohl společnosti Dell naskočit zpět do rozjetého vlaku, zejména co se týká přístupu k zákazníkům. „Ve druhé polovině tohoto roku představíme nejskvělejší nové produkty, jaké jsme kdy vyráběli,“ uvedl Michael Dell ve svém červnovém prohlášení. „Je to zásadní změna, díky níž přitáhneme nové zákazníky.“

Rizika a přínosy

Načasování je pro Dell až hrozivé. V době, kdy se ekonomika řítí do recese a zároveň se snižuje poptávka, nebude jednoduché účtovat příplatek za zajímavý design. Analytici tvrdí, že to bude zejména platit pro firmy, jako je Dell, jejichž pověst není na dobrém designu založená. „Vzhledem k hospodářskému útlumu bude pro zákazníka nejdůležitějším kritériem cena,“ říká Mika Kitagawa, analytik firmy Gartner, zabývající se průzkumem trhu.
Boyd, který je zvyklý čelit rizikům, loni zaměstnal do té doby takřka neznámého tvůrce graffiti Mikea Minga, aby navrhl nový vzhled produktů pod značkou Dell. Toto jeho rozhodnutí značně vyděsilo některé z puritánských zaměstnanců firmy. Ming představil zjednodušenou klávesnici pro první mininotebook Dell. S touto strategií však zakladatel společnosti naprosto nesouhlasil. „Michael Dell dával přednost plnohodnotné klávesnici,“ říká John Thode, viceprezident Dellu pro malé spotřebiče.
Po shromáždění údajů o prodeji za několik posledních měsíců se však ukázalo, že nejen limitovaná série notebooků, navržených Mingem, ale i jeho mininotebooky předčily veškerá očekávání. „Michael Dell mi napsal e-mail: ‚Jen tak dál, jen tak dál, jen tak dál,‘“ vzpomíná Boyd.
Počet Boydových zaměstnanců v návrhářském oddělení narostl na sto dvacet. Tito designéři pracují pro Dell nejen v Austinu či Miami, ale i v Singapuru. Je mezi nimi několik desítek absolventů různých vysokoškolských oborů – počínaje inženýrstvím přes informatiku až po kognitivní psychologii. Nevymýšlejí jen tvář pro nové produkty, ale zabývají se i vývojem levného způsobu balení, jakým je například nafukovací pouzdro z recyklované umělé hmoty. Zároveň se snaží reorganizovat systém on-line nakupování na webových stránkách Dell.com. Konkrétně jde o to, že nahrazují neohrabaný systém, kdy je třeba myší najet na obrázek a klepnout, za uživatelsky příjemnější prohlížení pomocí rolování. „Design se netýká pouze estetického vzhledu,“ dodává Boyd.
Dell v loňském roce nabídl svým zákazníkům výběr z deseti různých barevných provedení notebooků. Společnost však nebyla schopná dodávat počítače v dohodnutém termínu. Dlouhá čekací lhůta rozčilila mnoho zákazníků a rozhořčené reakce na nejednom blogu na sebe nenechaly dlouho čekat. Boyd je přesvědčen, že tentokrát bude Dell připraven, přestože se chystá dodávat složitější kombinace designérských a barevných provedení než dosud.
Konkurence však nespí a bude také lákat zákazníky novým designem. Apple nedávno představil několik lesklých notebooků, vyrobených z jediného kusu hliníku. Velmi ostrá konkurence může přijít také ze strany Hewlett-Packardu, který investuje do designu déle než Dell. A právě díky tomu předehnal před dvěma lety Dell v pozici světového prodejce osobních počítačů číslo jedna. Pro letošní podzim HP chystá několik novinek, počítač s dotykovým monitorem, nejtenčí notebook na trhu a také pivoňkověčervený mininotebook za 700 dolarů, který pro něj navrhla módní návrhářka Vivienne Tam.
Zboží tohoto druhu se bude v době letošních vánočních nákupů prodávat obtížněji než v minulých letech. Pokud se však budou Ed Boyd a Michael Dell nadále věnovat designu, mohou bezesporu oslovit nové zákazníky. „Lidé chtějí technické hračičky, které vypadají ve škole nebo v kavárně stylově,“ uvádí Kitagawa z firmy Gartner. „Schopnost přizpůsobit se požadavkům zákazníka bude hrát stále významnější roli. Je to sice běh na dlouhou trať, ale firmy se vydávají správným směrem.“

Popisek s. 52: Boyd dodává kdysi nezajímavým počítačům značky Dell živost barev a obrazců
Popisek s. 54: Nový notebook navržený nigerijským umělcem Josephem Amédokpem

Box s. 54:
24 miliard dolarů
Čistá hotovost na bilančních účtech firmy Apple přibližně odpovídá tržní hodnotě celé společnosti Dell

Box s. 54
Jak to dělá Apple
Dell se sice v poslední době začíná nově orientovat na design, ale Apple již mnoho let určuje normy pro celý počítačový průmysl. V publikaci Záleží vám na tom? Jak může skvělý design přimět lidi milovat vaši firmu (FT Press, 2008) přibližuje Robert Brunner, bývalý šéf oddělení průmyslového designu společnosti Apple, čtenářům přístup této firmy k designu. V publikaci jsou také informace od současného šéfa návrhářského oddělení společnosti Apple Jonathana Iveho. Dále obsahuje čtyři kapitoly, v nichž Brunner předkládá čtenářům zkušenosti z působení v Applu – podpora designu z pozice nadřízeného; design je víc než jen dekorace; být originální; rychlé a časté uvádění nových výrobků na trh.

bitcoin školení listopad 24

Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

  • Našli jste v článku chybu?