Menu Zavřít

Deloitte: Češi při výběru vánočních dárků sázejí na klasiku

9. 11. 2011
Autor: profit

Češi letos chystají za vánoční nákupy utratit nepatrně více než tomu bylo před rokem – v průměru 507 eur, tedy přibližně 12 500 korun. Zaměří se přitom na tradiční dárky jako kosmetika, parfémy a knížky.

Foto: Profimedia.cz

Ve srovnání se zbytkem Evropy jsou při výběru dárků opatrnější. Více vyhledávají informace o výrobcích a porovnávají ceny jednotlivých obchodů. Vyplývá to z aktuálního Vánočního průzkum společnosti Deloitte.

„Češi jsou při vánočních nákupech velmi opatrní, ale nebojí se být v porovnání se zbytkem Evropy inovativní ve způsobu pořízení vánočních dárků. Ve srovnání s ostatními Evropany používají k nákupům a cenovým srovnáním více internet. 86 procent respondentů použije internet jako jeden z nástrojů pro vyhledávání (v Evropě je to 72 procent) a 64 procent respondentů použije internet jako hlavní nákupní nástroj (v Evropě je to 48 procent),“ uvedl Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu společnosti Deloitte.

„Celkově je velice nepravděpodobné, že by spotřebitelé využívali k financování nákupů na svátky úvěry. Místo toho sáhnou na úspory, ale také využijí výhod zákaznických věrnostních programů. Většina vánočních nákupů bude českými spotřebiteli realizována v hotovosti (71 procent) a z úspor (56 procent). Necelá čtvrtina (24 procent) Čechů zvažuje financovat vánoční nákupy prostřednictvím úvěru,“ dodal Bronislav Pánek, vedoucí partner pro odvětví výroby a spotřebního průmyslu v regionu střední Evropy.

Více než čtyři pětiny (83 procent) českých spotřebitelů chystá oproti loňsku pořídit méně dárků. Stejný počet respondentů připouští, že bude dárky kupovat nahodile. Nejraději Češi vánoční dárky pořizují v hypermarketech a obchodních domech.

Na předních místech seznamu dárků, které by Češi rádi dostali, jsou – knihy (57 %),  Kosmetika a parfémy ( 52 %), kategorie produktů péče o krásu, masáž či lázeňské služby (30 %) a potraviny a nápoje. Peníze pod vánočním stromečkem by uvítala čtvrtina a oblečení či boty pětina Čechů. Dárkové poukazy se propadly až na deváté místo nejčastěji nakupovaných dárků a jsou tak méně oblíbené než peníze (oproti roku 2010, kdy patřily k čtvrtým nejčastěji darovaným dárkům).

MM25_AI

Stejně jako v minulosti se budou spotřebitelé snažit ušetřit peníze zejména za nákupy dárků, což je hlavní položka v rozpočtu. Náklady vynaložené na sváteční jídlo, zábavu a výlety budou stabilní.  Nejoblíbenější dárky dávané starším dětem jsou videohry, peníze a knihy, přičemž knihy jsou nejčastěji dávané dárky ve většině zemí, jež se zúčastnily průzkumu. Po několika letech stabilního růstu se z nich staly velmi oblíbené dárky.

V pořadí již 14. průzkum společnosti Deloitte o plánech evropských spotřebitelů před vánočními nákupy v závěru roku zahrnuje 18 zemí. Sběr dat proběhl ve druhém a třetím v zářijovém týdnu a vychází z širokého reprezentačního vzorku spotřebitelů (celkem 18 354 respondentů) .

  • Našli jste v článku chybu?