Ženy mají v jednotlivých ekonomikách na celém světě výrazný vliv na hospodářský růst.
Foto: archív Profit
Vládám a firmám se proto na ně vyplatí ještě více zaměřit a vnímat je nejen jako významné spotřebitele, ale i jako vlivné vrcholové manažerky jak ve veřejném, tak soukromém sektoru. Vyplývá to z aktuální studie společnosti Deloitte „Gender Dividend“.
„Společnosti si stále více uvědomují význam investice do svých zaměstnanců. Firmy, které jim umožňují najít lepší rovnováhu mezi prací a soukromým životem, vytváří dlouhodobý vztah založený na loajálním přístupu. Motivují tak zaměstnance k lepšímu výkonu a profesnímu růstu,“ uvedla Diana Rádl Rogerová, partnerka v oblasti auditu společnosti Deloitte ČR.
„Vytvoření optimálních pracovních podmínek pro všechny zaměstnance bez rozdílu pohlaví je pro nás dlouhodobou filozofií. Výrazně se například snažíme pomáhat zaměstnancům v době mateřské nebo rodičovské dovolené a umožňujeme jim pracovat formou zkráceného úvazku. Vždy se snažíme nalézt řešení, které kolegyním a kolegům v případě potřeby pomůže ideálně kombinovat práci u klienta s prací z domova,“ doplňuje Václava Jersáková, ředitelka oddělení lidských zdrojů ve společnosti Deloitte ČR.
Ženy rovněž hrají v jednotlivých ekonomikách důležitou roli, která se významně podílí na rostoucím spotřebitelském trhu. Téměř až z 80 procent rozhodují nebo se spolupodílí na rozhodování, co se bude kupovat. Podle studie nicméně stále platí skutečnost, že ačkoli ženy v Evropě tvoří 45 procent pracovní síly a mají více než poloviční podíl mezi vysokoškolsky vzdělanými lidmi, pouze 11 procent z nich je ve firmách na vedoucích pozicích.
Podle Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj se snižování rozdílů mezi zaměstnaností žen a mužů od roku 1995 z poloviny podílí na zvýšení celkové míry zaměstnanosti v Evropě a ze čtvrtiny na jejím hospodářském růstu. V Latinské Americe se díky pracujícím ženám snížila v roce 2007 míra chudoby v dvoučlenných domácnostech ze 40 procent na 26 procent.
„Vlády a veřejné subjekty by měly důkladně zrevidovat své politiky hospodářského růstu tak, aby zohledňovaly ženy coby vlivné rozhodující činitele, to znamená voličky, spotřebitelky a manažerky ve veřejném i soukromém sektoru,” vysvětluje Greg Pellegrino, vedoucí globálního oddělení pro veřejný sektor společnosti Deloitte.
Společnosti rovněž musí porozumět tomu, jaké jsou preference žen a jak je oslovit jako spotřebitele. Podle zprávy má 80 procent žen pocit, že investoři nerozumí jejich potřebám, 50 procent žen má stejný pocit v případě produktů péče o zdraví a potravin.
Správný přístup k využití genderových výhod může podle zprávy Deloitte přinést vyšší tržby, rozšíření trhů a efektivnější přijímání a udržení klíčových zaměstnanců. Pro dosažení těchto výhod by se organizace měly zaměřit na společné perspektivy mužů i žen, které mohou vést k lepšímu rozhodování a účinnějšímu řízení.
Více o studii naleznete na adrese: www.deloitte.com/genderdividend