V letošním roce výrazně vzrostou prodeje levných chytrých telefonů v cenové kategorii do 100 dolarů, jejich počet dosáhne půl miliardy. Vyplývá to ze studie společnosti Deloitte pro oblast technologií, médií a telekomunikací v roce 2012, kterou společnost zveřejnila dnes.
Foto: Profimedia.cz
„V letošním roce očekáváme rekordní prodeje smartphonů. Zejména levné přístroje, s přívlastkem chytré, dosáhnou na konci roku 20procentní podíl mezi uživateli,“ řekl Zdeněk Křížek, partner společnosti Deloitte, který je odpovědný za oblast ICT poradenství a rizik. Mezi další trendy v oblasti telekomunikací budou podle studie patřit optimalizace a zpoplatnění výměny dat a růst zájmu o dotyková zařízení. V odvětví médií se podle studie nadále bude dařit tradiční televizi a dojde k celkové expanzi na trhu s inzercí.
„Stejně jako tomu bylo v případě chytrých telefonů, trh s tablety se bude v roce 2012 diverzifikovat co do velikosti, počítačového výkonu a operačního systému,“ doplnil Křížek. V roce 2012 bude podle studie prodáno přibližně pět milionů tabletů domácnostem, které již jeden vlastní. Dosažené výnosy budu činit až dvě miliardy amerických dolarů. Ze všech přístrojů, které si lidé pořizují ve více kusech, má podle společnosti právě tablet nejrychlejší penetraci na trhu.
Společnost Deloitte dále v letošním roce očekává ústup hard disků ve prospěch flash disků. Do konce roku 2012 budou podle studie flash disky pro malá zařízení jako přehrávače MP3, chytré telefony a tablety tvořit 90 procent trhu, ve srovnání s 20 procenty v roce 2006. „Poskytovatele těchto disků podporuje i nárůst objemu skladovaných dat na virtuálních discích v prostředí internetu, takzvaný cloud-storage. I trh v oblasti datových center by se mohl začít více orientovat na flash disky, které se nezahřívají, spotřebují méně energie, a jsou tak logickou alternativou tradičnějších hard disků,“ očekává Křížek.
Mezi hlavní trendy v oblasti telekomunikací budou v roce 2012 patřit také mobilní aplikace. V prosinci 2011 prudce stoupl počet dostupných aplikací na jeden milion a do konce roku 2012 se tento počet zdvojnásobí. Přesto procento aplikací, za něž uživatelé platí, zůstává malé. Podle studie bude více než jedním tisícem uživatelů stažena pouze jedna pětina z celkového počtu aplikací. A pouze nepatrná část nepropagovaných aplikací bude kdy úspěšná.
„S ohledem na širokou nabídku by poskytovatelé katalogu aplikací, takzvané application store, měli zvážit způsob zlepšení a zajištění kvality nabízených produktů, například diferenciaci jednotlivých katalogů na základě modelů předplatného podle pohlaví či výběru editorů pomocí balíčků aplikací,“ domnívá se Jakub Pavlík, manažer v oddělení podnikového poradenství ve společnosti Deloitte.