Tržby 250 největších světových společností zaměřených na spotřební průmysl vzrostly v roce 2010 o 8,4 procenta na více než 2,82 bilionu amerických dolarů (69,4 bil. Kč). Vyplývá to ze zprávy společnosti Deloitte.
Foto: Profimedia
Z hlediska tržeb se v roce 2010 dařilo nejvíce Latinské Americe, kde firmám ze sektoru spotřebního průmyslu vzrostly tržby o 22,2 procenta. Za ní se umístila Severní Amerika – společnosti zaznamenaly zlepšení v celkových tržbách o téměř 11 procent (v roce 2009 se jednalo o mírný růst, a to o 3,2 procenta).
Jak firma dále sdělila, největší příležitosti k růstu společností v sektoru spotřebního zboží v roce 2012 budou nadále nabízet nově vznikající trhy. Inovace produktů společně s efektivní cenovou strategií bude představovat klíčovou oblast, na niž by se měly společnosti v roce 2012 a v dalších letech zaměřit.
“Rok 2010 byl pro společnosti ve spotřebním sektoru silným rokem i přes pokračující volatilitu trhů, způsobenou dluhovou krizí eurozóny, pokračujícími problémy na trhu s bydlením v USA a poklesem v Číně. Pozitivním dopadem zpomalení globálního růstu společností ve spotřebním průmyslu bude další oslabování cen komodit,“ uvedl Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech.
Deset největších společností ve spotřebním průmyslu na světě podle tržeb (USD)
Společnost | Země původu | Tržby za rok 2010 (mil. USD) | Růst tržeb ve finančním roce 2010 (%) |
Samsung Electronics | Jižní Korea | 134 528 | 11,2 |
Nestle | Švýcarsko | 105 492 | 2,0 |
Panasonic | Japonsko | 101 704 | 17,2 |
Procter & Gamble | USA | 82 559 | 4,6 |
Sony | Japonsko | 73 761 | 0,2 |
Apple | USA | 65 225 | 52,0 |
Unilever | Nizozemsko a Velká Británie | 58 775 | 11,1 |
PepsiCo | USA | 57 838 | 33,8 |
Nokia | Finsko | 56 364 | 3,6 |
Kraft Foods | USA | 49 207 | 21,8 |
Zdroj: Deloitte
“Přední světové společnosti budou nadále vyhledávat globální příležitosti pro růst a provádět inovace obchodních modelů, aby získali zákazníky, spotřebitele a kupující. Budou tak zároveň vytvářet efektivnější způsoby řízení nejistoty. Společnosti ve spotřebním průmyslu, které nejlépe integrují a využívají hlubší informace o spotřebitelích, kupujících a zákaznících, budou více než dříve podporovat strategické a taktické inovace, smysluplně spolupracovat se spotřebiteli a kupujícími a nakonec budou slavit vítězství i v obchodech,“ doplnil Lawrence Hutter, vedoucí skupiny pro spotřebitelský průmysl ve společnosti Deloitte.
Podle zprávy budou společnosti ve spotřebním sektoru v roce 2012 pokračovat v investicích do analýz „dat“, aby mohly sledovat měnící se hodnoty a zisky na místních i globálních trzích. Důvodem bude pochopení trendů, chování a vzorců činností, které přispívají k získání informací pro dosažení konkurenční výhody. Stále více budou spotřební produkty využívat analýzu dat pro optimalizaci spotřebitelských cen, stanovení cen obchodů a maximalizaci návratnosti investic z marketingových a obchodních výdajů. Analýza dat bude také užitečná pro zapojení sociálních médií do informování o inovacích, zkoušení nových produktů a pro lepší pochopení spotřebitelů jako jednotlivců.
“Přestože bude ekonomické prostředí v roce 2012 složité, dlouhodobý globální výhled zůstává slibný. Zejména přední nové trhy, jako je Indie, Brazílie, Turecko, Indonésie, andský region v Jižní Americe a velká část subsaharské Afriky, nabízejí společnostem ve spotřebním průmyslu možnost silnějšího růstu a nové příležitosti,“ uzavřel Kalish.