Do Prahy denně dojíždějí desítky tisíc lidí například z Říčan, Kralup nad Vltavou, ale taky z Lysé nad Labem nebo Milovic. Tam, kde je to možné, jezdí ve špičkách zdvojené soupravy. Zahuštění dopravy však pomalu naráží na kapacitu infrastruktury. "To řešení je, že prodloužíme nádraží a že budeme dělat delší vlaky," uvedl Babiš.
Podle Havlíčka jezdí nyní příměstskými vlaky v okolí metropole 130 tisíc pasažérů, což je třetina všech příměstských pasažérů v celé republice. Dalších sto tisíc lidí jezdí autobusy a 300 tisíc auty.
V krátké době by se počet cestujících ve vlacích mohl zvednout na 160 tisíc díky převedení souprav z Moravskoslezského kraje nebo pořízení repasovaných patrových vlaků. To je podle Havlíčka rychlé řešení, tím elegantnějším je nákup delších souprav, který se ale neobejde bez prodloužení nástupišť na 200 až 220 metrů. Dnes splňují tyto parametry jen pražské hlavní nádraží a nádraží Praha-střed. Je proto potřeba domluvit se se Správou železnic a podobně jako v ostatních evropských městech prodlužovat nástupiště, uvedl Havlíček.
Upozornil na to, že pořízení delších souprav není jednoduché, protože nákup nových vlaků je dnes v Evropě otázkou čtyř až pěti let. "Nicméně do toho pětiletého horizontu je to realizovatelné," dodal ministr.
Za nárůstem cestujících stojí i zvýhodněné jízdné
Babiš míní, že dopravní infrastruktura a dostupnost dopravy je hlavním problémem Středočeského kraje. Nynější systém, kdy regionální dopravu po železnici zabezpečují kraje, považuje za nenormální a velice složitý, podle něj by to měl dělat stát.
České dráhy loni přepravily přes 182 milionů cestujících, což je meziroční nárůst zhruba o tři miliony. Vedle toho rostly i takzvané přepravní výkony, cestující totiž stále častěji jezdí vlaky na delší vzdálenosti. K růstu počtu cestujících loni přispěly i státní slevy.
Čtěte také:
Zavřete depo, České dráhy odcházejí. Soukromníci obsadí více kolejí
Slevy v dopravě stály za rok fungování 5,6 miliardy korun, nejvíce inkasovaly České dráhy
České dráhy v pololetí zvýšily zisk na 441 milionů korun. Rostla tržba z jízdného