Společnost zvažuje, že po Slovensku opustí i Česko
Společnost Delvita v Česku zřejmě již brzy skončí a rozprodá své obchody konkurentům. Týdeníku EURO tuto informaci potvrdilo několik na sobě nezávislých zdrojů z oboru. Prodej maloobchodního řetězce však považují za časově náročnou záležitost, která se může protáhnout i na několik měsíců. „S příchodem nového vlastníka lze počítat nejdříve koncem letošního roku. Loni na podzim Carrefour prodal své pobočky v České republice Tesku a na prodejnách není změna majitele zatím patrná,“ uvedl zdroj. Majitel Delvity, belgická firma Delhaize Group, nechtěla informace o odchodu z Česka komentovat. Delvita již v minulosti několikrát vyhlásila tažení za posílením svých pozic v Česku, na hospodaření firmy se to však příliš neprojevilo. Zatím poslední známé údaje o hospodaření firmy jsou z roku 2004, kdy prodělala 185 milionů korun a nahromaděná ztráta z let minulých se vyšplhala na částku 1,6 miliardy korun. Kvůli špatnému hospodaření dokonce belgický majitel v březnu vyměnil vedení české pobočky „Součástí nového týmu jsou i lidé, kteří se vyznají ve fúzích a prodeji firem,“ konstatoval zdroj obeznámený se situací.
Zájemců je několik.
Zmíněné zdroje tvrdí, že mateřský koncern Delhaize Group absolvoval již několik jednání se zájemci o koupi obchodů Delvita v Česku, mimo jiné se společnostmi Tesco a REWE Group. Londýnská centrála Teska týdeníku EURO vzkázala, že situaci nechce komentovat. „Nikdy se ale nemá říkat nikdy,“ uvedla firma. Zájem Teska o českou obchodní síť Delvity je přitom logický. Firma nedávno ohlásila, že má zájem o menší prodejny. Část takových provozuje i Delvita. Tesco zároveň disponuje velkým investičním kapitálem, který chce vložit do posílení své pozice v Evropě, protože se obává příchodu americké skupiny Walmart. Další možný kupec Delvity, německá společnost REWE Group, již vlastní v Česku obchodní síť discountových obchodů Penny a supermarketů Billa. REWE Group přitom před nedávnem oznámila, že do utužení svého postavení v České republice hodlá investovat v následujících třech až pěti letech přes 130 milionů eur. Ve prospěch REWE svědčí i to, že firma „asistovala“ Delvitě i při jejím stažení ze slovenského trhu. REWE totiž tamní síť od Delvity koupila zhruba za 231 milionů korun. „Součástí kupní smlouvy byla i klauzule o opci na koupi některých obchodů Delvity v Česku,“ konstatoval dobře informovaný zdroj. Podrobnosti však nesdělil.
Doba koncentrace.
„Pokračuje již dlouho očekávaný proces, který započal před dvěma lety, “ komentoval informace o chystaném odchodu Delvity z Česka Zdeněk Skála ze společnosti Incoma, která situaci v oboru již několik let monitoruje. Skála upozornil, že na českém trhu vzhledem k jeho velikosti působí příliš mnoho firem, které se zabývají maloobchodním prodejem rychloobrátkového zboží a potravin. „Větší koncentrace podílů je téměř nevyhnutelná,“ dodal. Zároveň předpověděl, že počet provozovatelů supermarketů se v Česku do pěti let sníží zhruba na polovinu. Firmám totiž nestačí jen stavět nové obchody. Lukrativních míst již není tolik a nová provozovna má na celkové hospodaření firmy nepatrný vliv. Existuje pouze jediná metoda, jak pro vlastníky zajistit do budoucna vyšší výnosy a posílit svoji pozici na trhu, a to koupit konkurenta.
Marný boj.
Delvita dle názoru odborníků doplatila na současný vývoj v Česku. Většina majitelů supermarketů již několik let čeká, kdy z českého trhu odejde alespoň část konkurence. „To je hlavní důvod, proč se nechtějí pouštět do atypických marketingových kampaní a s konkurencí bojují hlavně nízkými cenami nabízeného zboží. Touto discontní metodou bojují s konkurencí i takové firmy, které nejnižší cenu nemají v základní náplni prodeje,“ konstatoval Skála. A to je právě případ Delvity. Firmy, která sází především na nabídku kvalitních a čerstvých potravin, přitom za ceny, které nepatří k těm nejnižším. Doplácí proto v hospodaření na pro ni nevýhodné tržní prostředí. „Na jedné straně konkurují supermarketům hypermarkety šíří a kvalitou sortimentu i cenou prodávaného zboží. Na straně druhé diskontní prodejny s velmi nízkými cenami. Supermarkety pak nemají jiné nástroje, jak se s takovou konkurencí vyrovnat, než obdobnou cenovou politikou,“ doplnil Skála.