Menu Zavřít

Der Film, die DEFA

11. 9. 2009
Autor: Euro.cz

EURO Light

Festival německý, rakouských a švýcarských filmů Der Film letos uvede sekci, na níž filmoví znalci čekají s napětím. Unikátní výběr z tvorby východoněmeckého studia DEFA. Studio již samozřejmě neexistuje, ale přes 750 hraných filmů, které vyprodukovalo v letech 1946 až 1992, zahrnuje i ojedinělé svědectví o pohnuté etapě německé a středoevropské kultury. Počínaje úplně prvním německým poválečným filmem Vrahové mezi námi až po kultovní dílo Legenda o Paulovi a Paule z roku 1973 vynikají precizní věcnou stavbou, zkušenou kamerou navazující na výtvarné tradice předválečného Německa a hereckými výkony pozdějších hvězd, jako jsou Armin Mueller-Stahl nebo Hildegard Knefová. Zajímavou součástí sekce nazvané Die DEFA: Paralelní svět ve filmu budou též východoněmecké trezorové filmy. Například moralistní film Stopa kamenů Franka Beyera z roku 1966, který byl stažen pár týdnů po premiéře a do kin se vrátil až v listopadu 1989. Podobně jako Stopa kamenů odhaluje i snímek Legenda o Paulovi a Paule skutečnou podobu mezilidských vztahů, formovaných nezřídka pokrytectvím, nevěrami, kariérismem, na pozadí života ve (východoněmeckém) socialismu. I tento film patřil později mezi zakázané, a to kvůli odchodu hlavních představitelů na Západ.
Filmovým kultem se stal také poslední snímek režiséra Konrada Wolfa Sólo pro Sunny (1980). Cesta dělnice Ingrid na dráhu popové hvězdy, konflikt úspěšné kariéry a zklamání v osobním životě, nabízel (a i po téměř třiceti letech stále nabízí) hrdinku, s níž není těžké se identifikovat.
Upozornit je vhodné též na snímek Architekti (1989/90), který se odehrává těsně před pádem Berlínské zdi a vypovídá o mladé generaci v bývalé NDR, bojující proti konformismu jak mezi establishmentem a autoritami, tak především v sobě samých. Snímek Petera Kahaneho je sondou do kompromisy zatíženého života východoberlínského architekta a obrázkem neutěšené panelákové reality (podobně jako Panelstory Věry Chytilové). Diváci by si neměli nechat uniknout ani zmíněný film Vrahové mezi námi, který vznikal již během závěrečných týdnů druhé světové války, a možná i proto je obžaloba války a těch, kdo z ní v každé době profitují, v tomto filmu velice vášnivá a nekompromisní. Zároveň se jedná o první v řadě z takzvaných „Trümmerfilme“ (troskových filmů), subžánru reflektujícího provizorní podmínky své doby.
DER FILM proběhne od 1. do 7. října v pražských kinech Světozor a Aero a poté se přesune do brněnského kina Art. Více na www.derfilm.cz

  • Našli jste v článku chybu?