Příběh (jako) z Hollywoodu
Značka Dermacol vznikla v roce 1966, a to
v barrandovských filmových ateliérech. V té době se totiž spojili specialisté
na filmový make-up s odborníky z tehdejšího Ústavu lékařské kosmetiky,
aby společně vyvinuli nový krycí make-up pro osoby trpící kožními onemocněními.
Srdcem značky se stala první česká vizážistka Olga Knoblochová,
spoluzakladatelka zmiňovaného ústavu.
První produkt – Make-up Cover – se světu představil v roce 1967 na kongresu ve Vysokých Tatrách. Praktickou ukázkou na studentce medicíny s tzv. velkým ohněm přímo v obličeji tehdy zakladatelka značky Dermacol vyrazila ostatním dech. Úspěch ve světě přišel téměř vzápětí, a to právě díky filmovým studiím. Už v roce 1969 si zakoupili licenci k využívání Make-up Cover filmové ateliéry nejen v Evropě, ale také přímo v Hollywoodu. I když už od 70. let začal Dermacol vyrábět široký sortiment pro běžné ženy, zejména řadu Lady Cream a Princess Cream, barrandovské ateliéry hrály klíčovou roli v Dermacol až do roku 1991. Tehdy se Dermacol osamostatnil. Samotná výroba v ateliérech však pokračovala až do roku 2002.
Nelehká léta po revoluci
Jestliže ještě v roce 1989 Dermacol utržil ročně přes
100 milionů Kčs, po revoluci už situace tak růžová nebyla. Na československý
trh se dostala celá řada dalších značek a tehdejší management si
s upadající firmou nevěděl moc rady. V roce 2002 firma obratově
spadla na 50 milionů korun a nedařilo se jí nejlépe.
Změna majitele přinesla celou řadu klíčových inovací
Tehdy Dermacol převzali manželé Komárovi, kteří nejprve
přesunuli výrobu do Ruzyně, aby v roce 2006 provedli po výrobní stránce
restart značky v novém brněnském závodě. Ten už tehdy zaměstnával na 150
lidí. S organizačními změnami přitom přišla i celá řada inovací. Ty se
však paradoxně netýkaly produktů, které se často v nezměněné podobě
vyrábějí po celou dobu existence firmy, ale manažerských procesů.
Tato dodnes ryze česká a rodinná firma v roce 2009
nasadila profesionální ERP systém pro řízení
všech činností od výroby, přes skladové hospodářství, finance, marketing až po
samotné řízení firmy. I přes silnou mezinárodní působnost si vybrala rovněž
ryze český systém HELIOS Green.
Ten firmu podpořil i v jejím dalším rozvoji, když se v roce 2014
rozhodla otevřít své vlastní obchody v Česku a na Slovensku, nebo když o
pár let později začala ještě masivněji expandovat do zahraničí.
V zahraničním růstu firmě přitom hodně pomohli YouTubeři.
Sázka na profesionální řízení se vyplatila
Nové vedení firmy se zaměřilo zejména na automatizaci vnitrofiremních
procesů. Většina z nich se řídí přímo v hlavním ERP systému, což
pomáhá uživatelům i jejich manažerům snižovat nezbytnou komunikaci mimo systém.
Tam, kde dříve bylo nutné používat e-maily, telefony a další formy komunikace,
dnes stačí využít přímo HELIOS. Velkou výhodou je i celková otevřenost systému a
jeho možnost napojení na specializované informační systémy např. pro prodej
přes EDI, externí personalistiku, specializovaný Warehouse Management System
apod.
To je klíčové zejména v době, kdy firmě raketově roste
poptávka, a to dokonce tak, že firma investuje dále do výrobních kapacit ve
vlastní továrně v Brně. Kromě ČR však vyrábí své výrobky také
v Německu, Itálii či Francii. Roční tržby dlouhodobě přesahují půl
miliardy korun a spolu s tržbami výrazně vzrostla i ziskovost. Firma,
která v roce 2016 velkolepě oslavila své 50. narozeniny, má tedy dobře
nakročeno k tomu, aby jednoho dne v podobném duchu oslavila i své sté
jubileum.