Menu Zavřít

Deset důvodů, proč tablet Surface od Microsoftu neuspěje

21. 6. 2012
Autor: profimedia.cz

Microsoft znenadání představil vlastní tablety Surface. Bezesporu zajímavá zařízení to však nebudou mít lehké, našli jsme deset důvodů, proč zřejmě neuspějí. Možná se nakonec budou nové tablety Microsoftu prodávat ve velkém, ale proč to nyní spíše vypadá, že na trhu zřejmě neuspějí? Zde je deset důvodů:

1. Příliš pozdě

Se slušně vypadajícím výrobkem jde Microsoft na trh s velkým zpožděním; konkurenti (Apple a platforma Androidu, tedy řada dalších výrobců) mají na trhu už třetí nebo čtvrtou verzi výrobku a několik let vylepšování, zpětné vazby od klientů a dalšího vylepšování za sebou.

Několik let je dnes v technologické branži příliš mnoho, konkurenti navíc patří k nejlépe fungujícím technologickým firmám na světě a budou také utíkat dopředu. Dohánějící hráč bojuje proti silné uživatelské základně, proti rozdělenému trhu, proti vývojářům, kteří jsou už zvyklí vyvíjet pro dvě platformy a třetí nechtějí, a tak dále.

  Microsoft Surface iPad sice na svém modrém magnetickém krytu nemá klávesnici, ale za to už má po celém světě miliony majitelů, kteří ho za novinku Microsoftu jen tak nevymění

2. Oznámení bylo otřesné

Až se budou dělat přednášky, jak se nemají produkty oznamovat, tohle bude prezentováno. Microsoft svolal na poslední chvíli tiskovou konferenci, s minimálním předstihem, nedokázal budovat vlnu šeptandy, cože to velkého se chystá. Ukázal z pódia tablet, ale neřekl, kolik bude stát. Neřekl, jestli kryt je součástí výrobku nebo jestli se bude prodávat zvlášť a jestli ano, kolik bude stát. Neřekl, jak dlouho to vydrží na baterie. Nesdělil přesné technické specifikace. Neřekl, jestli větrák, který to má, je slyšitelný nebo ne (je-li, prodá se toho celkem tak 10 kusů).


Čtěte více:

Microsoft má vlastní tablet Surface, zaútočit chce na iPad

Jan Sedlák: Microsoft ukázal, že ještě umí být „cool“


Produkt není k dispozici ke koupi ve dni uvedení – fakticky jej Ballmer rozbalil, ukázal, pak zase zabalil a odnesl. Na trhu bude „někdy na podzim“, až veškerý zájem vyvolaný uvedením dávno vyšumí. Microsoft měl jedinečnou možnost vybudovat marketingový „hype“ a postavit na něm velkou vlnu zájmu, ale prošvihl to. Na podzim se někde v dlouhatánském ceníku objeví dva další řádky, to bude vše.

Jak Ballmer představoval Surface:

3. Microsoft podráží partnery

Tablet Surface je ve vyšší verzi v podstatě plnohodnotným (byť malým) PC s Windows 8 a poběží na něm mj. Office. Microsoft jde poprvé proti firmám, které se podílely na jeho historickém úspěchu nejvíc: proti hardwarovým (OEM) partnerům jako je Dell nebo Hewlett Packard. Začíná sám vyrábět hardware, který jim konkuruje. V důsledku toho vznikne – a určitě už vzniká – uvnitř divizí Microsoftu pnutí, které bude ze strany jiných divizí firmy tablet oslabovat a možná mu i zláme vaz.

4. Třetí velký ekosystém?

Vývojářům mobilních aplikací více než dost stačí, že musí vyvíjet pro dvě hodně odlišné platformy současně – tedy pro Apple iOS a pro Android. Většina z nich stejně z nedostatku kapacit a peněz volí jednu platformu z obou, jen ti větší a bohatší dělají obě. Třetí platformu, navíc takovou, která bude startovat z nuly, nebudou chtít podporovat – moc práce, moc výdajů, velmi nejistá návratnost. Raději se soustředí na to, kde už peníze leží na zemi. A bez záplavy špičkových, kvalitních aplikací nemá tablet šanci.

5. Microsoft nemá telefon

Klíčovým úspěchem tabletu pro Apple i pro Samsung je existence mobilních telefonů v portfoliu. Bez úspěchu iPhonu by nevznikl iPad, Galaxy Tab navazuje Galaxy S – v podstatě tablety od těchto firem jsou „zvětšené mobily“, navazují na jejich řádově větší trh. iPad si koupí lidé, kteří mají iPhone, protože vědí, že jim tam budou všechny aplikace pro iPhone (které už dobře znají a používají) fungovat taky a navíc je dostanou zadarmo.

Microsoft sice cosi zkouší s Nokií, ale z výsledků tam zatím vládne zděšení. Navíc je to jiná firma, i když v ní vládne „kukačka“ Elop. Mimochodem, nedivil bych se, kdyby Microsoft Nokii koupil – jednak za chvilku ta firma bude zadarmo, jednak, jestli to Microsoft s vlastním dotykovým hardwarem myslí vážně, je to logická cesta. Ale to už je poněkud jiné téma.

iPhone a iPad Z malého velký, tak jde evoluce

6. Pro Windows se obtížně vyvíjí

Zde už slyším vášnivý nesouhlas programátorů a nechci s ním moc polemizovat, protože kdo je na co zvyklý, v tom se mu dělá dobře. Ale hovořil jsem na toto téma s řadou developerů, kteří vyvíjejí jak pro iOS, tak pro mobilní Windows a přísahají na holý pupek, že rozdíl v rychlosti vývoje je násobný, až řádový v neprospěch Windows. Přitom dnes v oblasti mobilních aplikací je rychlost vším – aplikace musí být od nápadu venku během pár měsíců, jinak vás někdo jiný předběhne, síla je spíše „v množství a rychlosti“ než v „kvalitě a robustnosti“. Tím vůbec nechci říci, že vývojářské prostředí od Microsoftu je špatné, je robustní, promyšlené, kvalitní – jen zřejmě není vhodně uzpůsobeno pro tuto branži.

7. Windows 8 nebudou triumfem

Microsoft si od nového systému mnoho slibuje, rozhraní Metro je často prezentováno jako největší pokrok od Windows 95; hodí se ale více do chytrých telefonů než na obrazovku tradičního počítače nebo velkého tabletu. Uživatelé tabletu Surface by se měli rekrutovat z tradičních „pécéčkářů“ – ti ale mohou být z rozhraní Metro dost vyděšení.

Windows 8 jistě není špatný operační systém, ale když dáme pryč sporné Metro, není to nic víc než „mírný pokrok v mezích zákona“, žádný triumf. Divná je pak i cenová politika firmy s Windows RT, což mají být osmičky upravené pro procesor ARM, tedy pro tablety – Microsoft chce jen za licenci cca 1700 korun. Myslím, že za pár let se budou tablety s Androidem prodávat celé pod dva tisíce; to dále nepotřebuje komentovat.

8. Microsoft není sexy

Vím, že to zní jako nejapný argument, ale ve spotřebním zboží to je strašně důležité. V ní hraje značka, její emocionální vnímání, „lovebrand“, jak praví marketingový slang, strašně důležitou roli. Lidé velmi obtížně přijmou výrobek od značky, kterou sice dobře znají, ale kterou mají zafixovanou v úplně jiné pozici. Hamé nemůže přijít se špičkovou voňavkou, Coca-Cola nemůže přijít s dvanáctiletou single-malt whisky tohoto jména, supersporťák nemůže nést jméno výrobce betonových panelů.

Tohle v podstatě nelze zlomit; Microsoft je dnes firma za tím operačním systémem, se kterým začínal už můj taťka, a pak dělá nějaká systémová řešení – takhle je vnímán. V moderním, trendovém světě Internetu, digitálních médií, mobilů, přehrávačů neznamená nic.

9. Xbox nemůže být vzorem

To je zajímavá věc. Microsoft má v oblasti hardwaru nepřetržitou řadu karambolů (dám-li stranou celkem banální periférie, jako jsou klávesnice a myši). Jen o tablet se pokouší přes 22 let (!), vše neúspěšně. Povedla se mu však herní konzole – uspěl v nepravděpodobné oblasti. Proč? Protože konkurentem mu byla firma v ještě větším stavu korporátní zpuchřelosti, než je Microsoft sám, totiž Sony.

Toto si Microsoft vyhodnotil velmi správně, uvědomil si, že Sony, firma s obrovskou minulostí, se potácí světem bez jasné vize a kvalitního vedení, a s Xboxem ji „sestřelil“. Nutno bez hanby přiznat, že Microsoft má ve spotřební elektronice tento velký a cenný zářez; hromádka vystřílených patron, které se minuly cílem, je ale velká. A v Applu a Samsungu má konkurenty z úplně jiné ligy; je ostatně dobré si vzpomenout, jak trapně dopadl Zune, tedy pokus o konkurenci iPodu.

XBox a Playstation S Xboxem Microsoft proti Playstationu vyhrál, měl ale mnohem jednodušší pozici

10. Microsoft neumí retail

Byly doby, kdy produkty Microsoftu ležely v regálech. Firma „uměla“ retail, neboli maloobchodní prodej, i když to pro ni nikdy nebyl významný kanál. To je už dávno minulostí (opět, s výjimkou Xboxu). Apple má značkové prodejny, dotažené do nejmenšího detailu, které přitahují stovky tisíc zákazníků jako světlo můry a dělá z nich věrné „iOvce“. Má je i Sony, a velký rival Samsung zase zvládá obsazení nezávislých prodejních míst včetně eshopů s bravurou a zkušeností. Microsoft umí bezvadně systémové, odborné partnery – ale ne regály. Bude se to učit z nuly.

Proč to tedy Microsoft dělá?

Po přečtení článku si jistě položíte otázku, proč to ten (hloupý) Microsoft dělá – proč nezavolal do Brna Hlavenkovi a nenechal si politicky vysvětlit, že se vrhá do ztraceného dobrodružství? Mohl ušetřit pár miliard dolarů.

Jenomže Microsoft nemá jinou volbu. Skutečný technologický pokrok v oblasti PC – a to se týká i Windows a Office – umřel před deseti lety, nic se zde neděje, občas se něco přetře hadrem a nalepí se na to nová samolepka. Všechny oči se upírají do mobilní oblasti, a šéf firmy Balmer, který je mimochodem už pod docela silným tlakem akcionářů, kteří jej považují vesměs za brzdu firmy a ne za její motor (těžko hodnotit, jak moc mají pravdu), musí něco udělat. Nemůže oblast, ve které se toho tolik děje a která je takfinančně významná, pominout a tvářit se, že se nic neděje. Microsoft cosi dělal – dodával pro ni operační systém, ale bez úspěchu; druhou možností je pak už jenom dodávat i vlastní hardware. Když se ani tato nepovede, zbývá už jen třetí možnost – skočit z mostu.


Čtěte také:

Nokia vyvíjí vlastní tablet. Nemíní jen napodobovat iPad

Obavy se nevyplnily: Amazonu se tablet začíná vyplácet

bitcoin_skoleni


Navíc, i když Microsoft s vlastním produktem zaznamená neúspěch v porovnání s hlavní konkurencí, nemusí to být absolutní prohra. Microsoft se jistě vynasnaží dostat tablet do korporátní sféry, kde je silný (a kde je slabý Apple i Android), kde se nehraje na krásu a na počty zabitých prasátek, ale kde rozhoduje robustnost, bezpečnost, provázání s informačními systémy a podobně. Tablet do ní sice moc nepatří a generální ředitelé si stejně už dávno pořídili iPad, ale nějakých pár procent trhu zde Microsoft urve: sice žádná sláva, ale jakýsi měřitelný výsledek to bude a Steve Ballmer se na nás bude z křesla generálního usmívat dalších deset let.

Článek je názorem autora opřeným o historická fakta a zkušenosti

  • Našli jste v článku chybu?