mBank
Nováček na tuzemském bankovním trhu má důvod ke spokojenosti. Za prvních sedm měsíců fungovaní internetové mBank v Česku se společnosti podařilo získat sto tisíc klientů. A podle informací týdeníku EURO činí vklady téměř deset miliard korun. „Naše strategie, kdy přenášíme úsporu nákladů ve prospěch klienta, se ukazuje jako správná,“ pochvaluje si výsledky Jiří Báča, generální ředitel mBank ČR. Banka zaútočila na české klienty především politikou nulových poplatků a zdá se, že původní cíl získat 160 tisíc klientů během prvních třech let, banka hravě překoná ještě letos.
Ekonomové hodnotí počínání banky jako úspěch. Přesto ale někteří experti mluví o tom, jestli se bance taková strategie vyplatí a zda nehrozí, že by do budoucna mohla u některých produktu poplatky zavést. „Pokud by se bance přestalo dařit získávat od klientů vklady, pak by se to mohlo v jejích plánech projevit. A to ať už sníženou schopností poskytovat půjčky anebo třeba změnou poplatkové politiky,“ uvažuje analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka. Banka ale zavedení poplatků odmítá. Rozhodující však bude stabilita bankovního trhu, jedině v takovém prostředí je totiž současná strategie mBank udržitelná, míní Hatlapatka.
Každopádně banka podle něj může za své úspěšné tažení českým trhem poděkovat především dobrému načasovaní. Start mBank ze skupiny Commerzbank loni na podzim totiž přišel v době růstu úrokových sazeb a banka se jako první rozhodla poskytnout výhodné úročení na spořících účtech vyšší než tři procenta. To v té době negarantoval na běžných účtech nikdo. Konkurence ji navíc ihned následovala a dnes lze na spořícím účtu získat více jak tři procenta zcela běžně. Za hlavní motor úspěchu ale Hatlapatka označuje nulové poplatky.
V současnosti poskytuje mBank čtyři produkty. Ještě letos by k nim ale měly přibýt další tři. Banka chystá investiční fond, nabídku pro podnikatele a kreditní kartu. Vedení rovněž odmítá označení banky pro nízkopříjmové skupiny, jak se v mediích několikrát objevilo. A dokazuje to na složení jednotlivých vkladů. Drtivá většina jich totiž přesahuje sto tisíc korun.
TABULKA
mProdukty
Osobní účet
Spořící účet
Hypotéka
Půjčka
Pramen: mBank