Systém evropské právní pomoci SOLVIT přitom vloni vyřešil rekordních 90 procent případů.
Foto: Profimedia
Centra SOLVIT, která řeší problémy evropských občanů a firem s porušením Evropskou unií zaručeného práva na volný pohyb zboží, osob a služeb, se vloni v celé EU zabývala 1 363 případy, 125 z nich řešili Češi. Úspěšně přitom evropský SOLVIT vyřešil rekordních 90 % případů. Vyplývá to z aktuální výroční zprávy SOLVIT, kterou zveřejnila Evropská komise.
“Práce českého SOLVIT centra tradičně patří k nejrychlejším v celé EU. Lhůta stanovená Evropskou komisí pro řešení jednotlivých případů je deset týdnů, my to zvládáme v průměru za týdnů šest,“ prozrazuje ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.
SOLVIT nejčastěji řešil problémy spojené s pohybem pracovních sil v EU, těch byla více než jedna třetina. Každý pátý případ se týkal pobytových práv, 16 procent klientů pak vyhledalo asistenci při problémech s uznáváním odborných kvalifikací.
“SOLVIT pomáhá občanům a podnikatelům využívat výhod jednotného trhu, protože řeší konkrétní praktické problémy, kterým klienti čelí, zejména pokud chtějí žít a pracovat v zahraničí. Tato služba zlepšuje životy tisíců Evropanů a evropských firem, které s její pomocí mohou naplno využívat svých práv. Tím, že řeší zcela konkrétní případy, pomáhá odstraňovat překážky na jednotném trhu, a vytváří tak další příležitosti pro růst,“ uvedl evropský komisař pro vnitřní trh a služby Michel Barnier.
Česká republika na začátku letošního roku také jako první v Evropské unii do jednoho kompaktního systému propojila poradenská centra SOLVIT, asistenční Jednotná kontaktní místa, která pomáhají vyřídit administrativu spojenou se začátkem podnikání, a centra ProCoP zaměřená na poradenství při uvádění nových výrobků na trh.
SOLVIT pomohl přestěhovat českého papouška:
Český chovatel cestoval přes Francii do Velké Británie, kde chtěl prodat dva vzácné papoušky. Francouzští celní úředníci ho pokutovali a papoušky zabavili, protože chovatel u sebe neměl přesně ten doklad, který po něm francouzští úředníci požadovali. Nicméně u sebe měl jiný doklad a ten požadovaný už byl nad rámec společných evropských pravidel. Na základě intervence SOLVITu francouzští úředníci původní doklad po pěti týdnech uznali, neoprávněně vybranou pokutu vrátili a za zabavené opeřence vyplatili vysokou finanční kompenzaci
SOLVIT odstranil technické překážky volného obchodu v Polsku:
Český výrobce stavebních výrobků prodával svoje produkty vedle českého trhu ještě na šesti desítkách dalších. V Polsku ho ale na svůj trh vpustit nechtěli. Poláci požadovali, aby jeho výrobky byly opatřené buď značkou EC nebo polským národním označením „mark B“. Neexistovala žádná zásada vzájemného uznávání. Nadbytečný požadavek přizpůsobit výrobek polských technickým regulacím neodpovídal evropskému právu. Problém nebylo možné vyřešit v rámci lhůty stanovené pro práci SOLVITu, protože si řešení vyžadovalo změnu polských zákonů. Náměty SOLVITu ovšem polští zákonodárci zapracovali do novely příslušného zákona, která začala platit na konci minulého roku.