Menu Zavřít

Design nám pomohl i v obchodu s Brity

29. 3. 2010
Autor: profit

Jak českým firmám pomáhá ve vývozu design jejich výrobků? To je téma dalšího seriálu, který vám budeme pravidelně na stránkách Českého exportéra přinášet. První díl je věnován elegantním obalovým či tiskařským strojům od společnosti Soma Lanškroun.

Design nám pomohl i v obchodu s Brity

Lanškrounské společnosti Soma se povedlo skloubit zdánlivě neslučitelné. Chladnou techniku s elegantním futuristickým vzhledem.

Autor: Soma

Lanškrounská společnost Soma má dlouhou tradici. Už na sklonku devatenáctého století byl jejím předchůdcem v Lanškrounu podnik na výrobu textilu, za socialismu zde působila divize automatizace státního podniku Tesla. Jeho privatizací vznikla dnešní Soma, která se zaměřuje na výrobu tiskařských strojů, řezaček a obalových strojů. Ty dnes nabízí už na čtyřech kontinentech.

Lanškrounské stroje přitom vynikají originálním designem. Ten na první pohled spojuje praktické pojetí i s jistou elegancí, již by zřejmě u výrobního automatu jinak nikdo neočekával. Originální vzhled pomáhá prodejnosti a navíc je charakteristickou vizitkou Somy. „Snažíme se o jednotnou tvář celého portfolia strojů pro obalový průmysl. Často prodáváme do firem více různých strojů, které technologicky navazují. Je naším cílem, aby vypadaly, že jsou z jedné rodiny. Mají podobné ovládání, shodné piktogramy tlačítek a displeje,“ říká Petr Blaško, který řídí v lanškrounské firmě marketing.

Designér má volnou ruku

Investice do designu se prý jednoznačně vyplácejí. „Například nedávný úspěšný prodej do jedné z předních britských firem Ultimate Packaging byl podpořen i moderním designem stroje. Zmíněná firma již vlastnila výrobky od předních světových konkurentů z Německa. Nicméně pro svoji nově připravovanou PR strategii využila designových předností našeho stroje, které vyzdvihla na svých reklamních prospektech, včetně působivého představení na webových stránkách,“ ilustruje Petr Blaško.

Na futuristickém vzhledu strojů se Somou dlouhodobě spolupracuje designér Jaromír Chmelař. Ten si pochvaluje, že má dostatečnou svobodu. „Je opravdu fascinující dostat v zadání pouze schéma rozmístění agregátů a jejich rozměry, základní rám a limitující podmínky pro funkci stroje a obsluhu. Potom již můžete tvořit vnější tvar krytů a jejich skladbu,“ říká Jaromír Chmelař. „Vše je díky 3D modelování i pro tyto rozměrově velké stroje dobře přehledné, a tak design pro nový stroj předkládám komplexně jako podklad pro konstrukční zpracování vývojářům,“ říká designér.

Náklady na vytvoření moderního designu se prý vyplatí. „Rozdíl nákladů mezi obyčejným nebo dílčím krytováním a celkově pojatým designem stroje je diskutabilní a nehraje v ceně stroje tak velkou roli jako zvýšení prodejnosti, pokud má nejen dobré parametry, ale bude i ozdobou výrobní haly,“ podotýká Petr Blaško. „Vycházíme-li z toho, že stroj se musí zakrytovat z velké části z důvodu bezpečnosti, pak je to ve vtipu využít designově zajímavé prvky a vzájemně je sladit.”

Laminát místo plechu

bitcoin_skoleni

PROJEKT DESIGN PRO EXPORT
Cestu k průmyslovému designu může usnadnit vládní agentura CzechTrade. V rámci projektu Design pro export nabízí služby, které posilují konkurenceschopnost a zvyšují tak pravděpodobnost úspěchu firem na trhu. Více informací na www.czechtrade.cz.

V současné době chce firma udržet kvalitní design a snižovat náklady na výrobu například využitím nových technologií. „Místo plechových krytů používáme laminátové díly vyráběné ve formách. Zde je návratnost již při opakované výrobě dvou až tří kusů. Jinde naopak využíváme sériově vyráběné profily, původně používané i v jiných odvětvích, například ve stavebnictví,“ vysvětluje Blaško.

Vedle toho, že investice do designu zvedají Somě obchody, vynesly společnosti také některá prestižní ocenění. V roce 2005 a 2007 to byl v České republice titul Dobrý a Vynikající design v soutěži Design centra České republiky. Firma po předchozích úspěších nyní pracuje na dalším vzhledovém vylepšení nové generace svých strojů.

  • Našli jste v článku chybu?