Menu Zavřít

Desítky rychlíků nabídnou do tří let svezení jako současné spoje EuroCity

29. 11. 2011
Autor: profit

Cestování rychlíky Českých drah bude již zanedlouho pohodlnější a komfortnější a v kvalitě srovnatelné se zahraničím. Nákup rychlovlaků Railjet pro mezistátní tratě totiž umožní Českým drahám zvýšit komfort desítek rychlíků na úroveň současných vlaků EuroCity.

Foto: České dráhy

Vlaky budou sestaveny z klimatizovaných vagónů, v první i ve druhé třídě nabídnou elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky cestujících, například notebooky nebo mobilní telefony, a k dispozici bude také informační systém.                

Celkem 112 nových vozů nám umožní během příštích přibližně dvou až tří let přesunout modernizované a klimatizované soupravy z dnešních spojů EuroCity a InterCity na desítky rychlíkových spojů. Zároveň vyřadíme z provozu nejstarší rychlíkové vagóny ze 70. let,“ uvedl Antonín Blažek, náměstek pro osobní dopravu. 

Nákup rychlovlaků Railjet od společnosti Siemens tak bude znamenat významné omlazení rychlíkových soupravy Českých drah. „Rychlíky nabídnou místo oddílů s osmi místy a koženkovými potahy komfort vlaků EuroCity, který představuje například oddíly pouze se šesti místy, textilní potahy sedaček, klimatizaci,“ vyjmenoval  Blažek.

Mezi přednosti modernizovaných vozů budou patřit také toalety s uzavřených systémem, které lze používat i při zastavení vlaku ve stanici. Do souprav bude nasazeno více velkoprostorových vozů, které dnes jezdí především ve vlacích EuroCity a InterCity. Soupravy jsou vybaveny také informačním systémem, jehož prostřednictvím je možné cestující informovat o zastávkách nebo mimořádných událostech.

Dráhy chtějí modernizované vlaky nasadit například na tratích z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic, z Prahy přes Plzeň do Chebu nebo z Brna přes Přerov do Ostravy. Ale také na spojích z Olomouce přes Přerov, Otrokovice, Hodonín a Břeclav do Brna nebo z Ústí nad Labem přes Litoměřice, Mělník a Nymburk do Kolína a dalších tratí.

Rychlíkové spoje z Prahy do Ostravy a z Prahy do Brna budou podle Českých drah zmodernizovány již dříve. „Na lince Praha - Brno přes Pardubice i přes Havíčkův Brod jsou již nyní postupně nasazovány modernizované vozy dříve užívané ve spojích InterCity a revitalizované rychlíkové vozy. S postupující modernizací a revitalizací vozů lze očekávat postupnou náhradu „koženek“ na těchto tratích již v průběhu roku 2012, tedy před dodáním souprav Railjet,“ řekl pro Profit.cz mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

bitcoin_skoleni

Zároveň podle něj probíhají další projekty revitalizace a modernizace osobních vozů pro rychlíky. Jde o více než pět projektů s modernizací nebo revitalizací řádově až několika stovek osobních vozů. Ty budou v provozu na dalších linkách, např. Olomouc - Břeclav - Brno, Ústí nad Labem - Kolín, ale i na dalších místech. „Modernizovány tak budou postupně, nicméně v relativně krátkém časovém horizontu, prakticky všechny rychlíkové spoje v České republice,“ dodal Šťáhlavský.   

České dráhy vlastní 650 vozů pro mezistátní dopravu, z nichž je přibližně 150 vozů starších 30 let a přes 400 vozů je ve věku 21 až 30 let. Nákup Railjetů, tedy 112 zcela nových vozů, tak představuje podstatné omlazení osobních vozů pro dálkové vlaky.   

  • Našli jste v článku chybu?