PRAHA (han) – Napínavé čekání na velkou automobilovou investici je po minulém týdnu u konce. Francouzský koncern PSA Peugeot Citroën oznámil minulou středu, že svůj nový závod na výrobu 300 tisíc automobilů vybuduje v západoslovenské Trnavě. Investice bude představovat 700 milionů eur, méně než polovinu prostředků, které PSA plánuje vynaložit spolu s japonskou Toyotou na závod ve středočeském Kolíně. Počtem zaměstnanců bude ale větší – předpokládá se, že na Slovensku bude pracovat 3500 lidí, to je pět set více než v Kolíně. Trnavský závod se rozjede v roce 2006.
„Slovenskou lokalitu jsme si vybrali z několika důvodů, především pro její pozici v centru Evropy, 190hektarový pozemek přístupný po železnici, dálnici a vodě a také blízkost novým, rozvíjejícím se trhům,“ uvedl koncern PSA ve vyjádření, které umístil na svých internetových stránkách. „Důležitá byla také skutečnost, že v sousedství pozemku je možnost vybudovat dodavatelský park. Rozhodovala i průmyslová tradice regionu a existence kvalifikovaných pracovních sil,“ uvádí se na stránkách.
Trnava soutěžila s dvěmi hlavními konkurenty, severočeským Žatcem a polskou Radomí. Čtvrtý kandidát, Maďarsko, vypadlo podle informací týdeníku EURO už před finálním výběrem. Pro Českou republiku nebylo rozhodnutí koncernu PSA příliš překvapivé. „Neúspěch Žatce nás nezaskočil, je jasné, že Francouzi, kteří už staví v Kolíně, nechtějí mít všechna vajíčka v jednom košíku. Jinými slovy, dvě továrny v jedné malé zemi jsou příliš velkým rizikem,“ řekl generální ředitel agentury CzechInvest Martin Jahn. „Náš pozemek neměl přístup z dálnice, a to jej znevýhodňovalo.“ Emoce se ozvaly snad jen z Ústeckého kraje a právě kvůli nedostavěné dálnici: „Ministerstvo dopravy nebylo schopno dát záruku, že do doby otevření továrny bude čtyřproudová silnice hotová,“ řekl hejtman kraje Jiří Šulc. Kraj podle Šulce o chybějící silnici bez výsledku jednal průběžně se třemi ministry dopravy. „Doufám, že současný ministr dopravy Šimonovský naplní svoje slova, že se konečně začne pracovat na přípravě silnice R 7,“ dodal.
Z Polska zazněly na rozdíl od Čech projevy velkého zklamání. „Rozhodnutí Francouzů nepostavit závod v polském Slezsku může mít na polskou ekonomiku horší dopad, než se zdá, protože to zřejmě odradí i další zájemce od investic,“ řekl předseda Polské agentury pro zahraniční investice Antoni Styrczula. „Stažení Peugeota z Polska přiměje další investory k opatrnosti a zvláště zruinuje plány na vybudování sítě subdodavatelů pro tuto firmu,“ uvedl Styrczula.
Naproti tomu Slovensko si mne ruce. Na zprávu pozitivně zareagovala slovenská měna, která bezprostředně po zveřejnění záměru PSA zpevnila vůči euru. Jak se vyjádřil slovenský premiér Mikuláše Dzurinda, je získání investice potvrzením dobrého kurzu, kterým se země ubírá jak v politické, tak i ekonomické oblasti. Projekt, v zemi označovaný za „investici desetiletí“, má do státní pokladny přinést ročně asi 9,5 miliardy slovenských korun a slovenský export by se měl zvýšit zhruba o 100 miliard slovenských korun ročně. Země naopak investuje do výstavby zóny kolem 6,5 miliardy korun.