Ve Švédsku existují genderově neutrální školky, kde si všechny děti hrají se stejnými hračkami a nedělí se na holčičky na chlapečky. Podle výzkumu univerzity v Uppsale takové děti netrpí předsudky a budou mít lepší vyhlídky pro kariéru.
V části veřejných švédských školkách nejsou hračky rozděleny podle toho, zda si s nimi mají hrát chlapečci nebo holčičky. Panenky, autíčka, stavebnice a další druhy hraček jsou na jednom místě a sami děti si vyberou, s čím si chtějí hrát.
Lotta Rajalinová, jež takový koncept předškolní výchovy propaguje, uvedla, že děti mají volně projevovat také své emoce, vztekat se nebo brečet nemá být doménou jen jednoho pohlaví.
Lotta Rajalinová o jejím konceptu neutrálních školek
Učitelé o dětech nemluví genderově zabarveně, tedy jako o chlapcích a dívkách, ale jako o kamarádech, lidech, dětech. Pro někoho možná extrémně vyvážený přístup, se kterým ani v pohlavně otevřeném Švédsku ne všichni rodiče souhlasí, může ale přinést zajímavé výsledky pro další formování života těchto dětí.
Psychologové z univerzity v Uppsale v časopise Journal of Experimental Child Psychology zveřejnili studii, jež provedli na 80 dětech ve věku 3 až 6 let. Ty, které měly, obrazně řečeno, možnost si hrát s panenkami i autíčky a být ve smíšeném kolektivu bez nálepkování, byly méně kulturně zatíženy předsudky než děti s klasickou předškolní docházkou.
U „gender-free“ dětí byla vyšší pravděpodobnost, že si začnou hrát s cizím dítětem bez ohledu na to, jakého je pohlaví. „Výsledky výzkumu redukují u dětí se zkušeností s genderově neutrální pedagogikou jejich tendenci používat genderově zabarvené stereotypy a genderovou segregaci. To jim může rozšířit příležitosti, jež mají k dispozici,“ řekl v tiskové zprávě psycholog Ben Kenward, jež učí na Uppsala University a Oxford Brookers University.
Vypočítejte si výši mateřské na serveru Finance.cz
Pro server thelokal.se dodal, že děti, jež nejsou limitovány předsudky o pohlavích, mají více příležitostí se rozvíjet, učit se a přirozeně se projevovat. „Pokud jste například dívka, nemusíte se bát stavět budovy ze stavebnice a pokud jste chlapec, hrát si na rodinu. Chlapci i dívky se mohou rozvíjet i při těchto příležitostech,“ vysvětlil Kenward.
Přirozená interakce mezi pohlavími u dětí vede k lepším zkušenostem, než kdyby byly nuceny si hrát odděleně. Například stavění stavebnic zlepšuje prostorové kognitivní schopnosti také u dívek, nejen u chlapců.
Jelikož je ve Švédsku „bezpohlavních“ školek stále málo, výzkum byl uskutečněn na 30 dětech z těchto školek a srovnáván s 50 předškoláky z klasických zařízení.
Podobný výzkum nebyl ve Švédsku zatím uskutečněn, i když zavedení genderově neutrálních školek vzbudilo před několika lety celosvětový ohlas.
„Švédsko má dlouhou tradici ve výzkumu pedagogiky a k čemu mohou výukové přístupy vést. Nyní to je prvně, co bylo srovnáno chování předškolních dětí kvantitativní statistickou metodou,“ zdůraznil psycholog.
Dále čtěte: