Statisíce dětí v České republice už mají svůj vlastní bankovní účet. A banky přiznávají: jejich počet roste. Například ČSOB hlásí o 30 procent víc dětských klientů než loni. Komerční banka má v současné době 166 tisíc dětských klientů. Meziročně se jejich počet navýšil o téměř deset procent. U GE Money Bank si dětský účet za poslední tři měsíce zřídilo tři tisíce klientů. Poštovní spořitelna se pak může pochlubit, že má nyní o 134 procent více malých majitelů účtů, jejich počet tak činí 76 tisíc.
„Za výrazným nárůstem dětských kont stojí především snaha rodičů naučit děti hospodařit s penězi,“ míní manažer segmentu drobných klientů Poštovní spořitelny Libor Svoboda. Analytici ale dodávají další důvod, který by mohl souviset se zvyšující se životní úrovní obyvatelstva. „Tento typ bankovního produktu není nezbytný. Je určitým typem luxusního zboží. Tedy zboží, o něž roste zájem, když lidé bohatnou,“ tvrdí šéfka analytické společnosti Next Finance Markéta Šichtařová. Někteří ekonomové se ale domnívají, že banky lákají děti zcela cíleně. Jde totiž o budoucí klienty. A jaká jsou hlavní lákadla? Kromě hraček při založení samotného účtu mají obvykle dětská konta většinu služeb zdarma a také výhodnější úročení. Děti si rovněž mohou sami ukládat peníze na účet, stačí jen souhlas rodičů. Konto lze založit ihned po narození dítěte.
BOX 1
Výhody účtu pro děti
- Založení i vedení konta je obvykle zdarma, stejně tak zasílání výpisů poštou.
- Výhodné úročení.
- Slevy (třeba při vstupu do ZOO).
- Děti mohou samy ukládat peníze, stačí jen souhlas zřizovatele účtu.
- Součástí některých kont je i pojištění.
BOX 2
Dětská konta v Česku
(Kdo nabízí jaké účty)
Česká spořitelna: Cvrček
ČSOB: Slůně
Volksbank: Rybička
Komerční banka: Beruška
Raiffeisenbank: Včelička
Poštovní spořitelna: Mini
Pramen: banky