DHL se stává světovou logistickou jedničkouSvětový trh se v posledních letech vyznačuje stále častějšími fúzemi velkých firem. Výjimkou není ani oblast logistiky, kde nyní dochází k obrovské integraci expresních a logistických sužeb.
DHL se stává světovou logistickou jedničkou
Světový trh se v posledních letech vyznačuje stále častějšími fúzemi velkých firem. Výjimkou není ani oblast logistiky, kde nyní dochází k obrovské integraci expresních a logistických sužeb.
Společnost Deutsche Post World Net (DPWN) oznámila zahájení integrace expresních a logistických služeb, které budou nadále nabízeny pod novou značkou - DHL. Koncem roku 2002 navýšila DPWN svůj podíl v DHL na 100 % a konsolidaci firem DHL, Danzas a Euro Express zahájila spuštěním integračního programu STAR. Tento proces se samozřejmě týká i České republiky, kde firmy působí.
DHL jako Coca-Cola logistiky
Program zavedení nové značky DHL byl zahájen letos v dubnu postupným označením přibližně 44 000 vozů v Evropě novým červeným logem DHL na žlutém pozadí. Nová značka DHL se objeví na všech vozidlech, letadlech, budovách, tiskovinách, balících materiálech a firemních oblečení do konce roku 2004. Integrací tří podniků pod jedinou značku vznikne podle Seana Bradleyho, ředitele pro marketing a obchod DHL, největší světová logistická společnost s cílem poskytovat zákazníkům nejrozsáhlejší nabídku služeb z jediného zdroje - řešení „one-stop-shop“ (vše pod jednou střechou). Deutsche Post World Net se rozhodla zaměřit na značku DHL pro její globální působnost, spolehlivost a rychlost, které jsou s ní obecně spojovány.
Obchodní ředitel DHL International (Czech Republic), s. r. o., Luděk Drnec je přesvědčen, že fúzí vzniká společnost, která se stává dominantním hráčem na trhu. DHL, která doposud byla známá především jako světová expresní služba, nyní navíc bude poskytovat komplexní logistický servis. Klaus Zumwinkel, předseda představenstva společnosti Deutsche Post World Net, k rozhodnutí své firmy uvedl: „Chápeme DHL jako Coca-Colu logistiky - jednu z nejznámějších značek v sektoru logistických služeb.“ Pod novou značku budou celosvětově konsolidovány expresní a logistické služby (dříve DHL), zásilkové služby (dříve Euro Express) a logistické služby (dříve Danzas). Jen v Evropě by měla konsolidace sítí přinést úspory ve výši 130 milionů eur. Celkem, díky programu STAR, zvýší skupina svůj zisk do roku 2005 o 40 %. Danzas má nyní zastoupení ve 150 zemích a je světovou jedničkou v logistice - se 45 tisíci zaměstnanci a se 430 terminály a sklady. Kraluje také letecké a námořní dopravě, v evropském měřítku vévodí silniční přepravě. S více než 380 000 zaměstnanci dosáhly firmy Deutsche Post, Postbank a Danzas v roce 2002 obratu ve výši 39,3 miliardy EUR.
UPS také mění logo
Deutsche Post uskutečnila na začátku letošního roku miliardové investice v zámoří. Prostřednictvím DHL koupila totiž pozemní zásilkovou síť třetího největšího expresního přepravce ve Spojených státech Airborne Inc. Nová kombinovaná společnost bude vystupovat pod názvem DHL. Bude konkurovat současným lídrům na trhu, společnosti United Parcel Service (UPS) a FedE x. Obě společnosti drží nyní na americkém trhu s expresními zásilkami kolem sedmdesáti devíti procent. UPS po více než čtyřiceti letech změnila logo v letošním roce dříve než její konkurent DHL. Změna podle vedení UPS odráží významné rozšíření služeb, které souviselo s expanzí firmy do celého světa a s portfoliem nových produktů v oblasti dodavatelských řetězců. Společnost UPS bude i nadále ve svém corporate designu používat hnědou barvu, z loga však odstranila převázaný balíček, umístěný v jeho horní části nad symbolem štítu.
Firemní logo se objevuje na více než 88 tisících vozidel, 257 proudových letadlech, 1700 centrech společnosti ve světě a na 70 tisících vykládkových a maloobchodních míst. Logo je také součástí více než jednoho milionu uniforem a objevuje se i na více než třech miliardách zásilek ročně. „Základem činnosti UPS je a zůstane přeprava zásilek. S tím, jak rozvíjíme naše možnosti a rozšiřujeme řešení poskytovaná našim zákazníkům, jsme cítili, že nastal správný čas k tomu, aby rozvoj naší společnosti reflektovalo i naše logo,“ řekl k tomu předseda představenstva a generální ředitel společnosti UPS Mike Eskew.
Konglomerát DHL se ujímá vlády nad Českem
DHL je po sloučení největší firmou v oboru na českém trhu. Má zhruba 1700 zaměstnanců a jejich počet by měl s rostoucími tržbami dále růst. Firma má dvě hlavní centrály v Praze a Ostravě. Své postavení hodlá posílit i v sousedním Slovensku a Maďarsku. Trh se službami expresní přepravy v České republice má hodnotu přibližně dvě miliardy korun. Největšími operátory na trhu jsou zde vedle DHL nadnárodní firmy Fedex, UPS a TNT Express. DHL byla založena v Kalifornii v roce 1969, na československý trh vstoupila prostřednictvím místního přepravce již v roce 1986 jako první západní expresní služba. V roce 1991 založila svou první vlastní pobočku v Praze a dnes má již 18 kanceláří po celé ČR.
Nové rozdělení DHL
Vedle sjednocené nabídky expresních a logistických služeb je dalším důvodem integrace DHL, Danzas a Euro Express i velmi dobrá pozice a známost značky DHL ve světě, zejména na americkém a asijském trhu. V rámci tohoto procesu budou veškeré expresní a logistické služby soustředěny pod nové logo DHL, kde budou rozděleny do čtyř obchodních divizí:
- DHL Express - přepravy expresních a kusových zásilek (stávající divize Eurocargo)
- DHL Freight - celovozové a nesystémové přepravy (stávající divize Eurocargo)
- DHL Danzas Air & Ocean - letecké a námořní přepravy (stávající divize Intercontinental)
- DHL Solutions - logistické služby pokrývající kompletní dodavatelsko-odběratelský řetězec (stávající divize Solutions)
„Vzniká největší supermarket na světě v oblasti logistiky s obratem 215 miliard eur, 150 tisíci zaměstnanci, působící v 229 zemích,“ říká generální ředitel české Danzas, s. r. o., Jiří Stojar.
Letadla a auta - mocné zbraně DHL.
Také UPC změní logo.
Danzas změní logo.
Kurýr DHL
Jeden z velkých konkurentů DHL - americký FedEx.
FOTO: ARCHIV