Co je devalvace
Pojem devalvace vychází z latinského slova de-valuare (znehodnocovat) a obecně se používá pro vyjádření znehodnocení. Vůbec nejčastěji se s tímto termínem setkáváme v ekonomii, kde znamená oficiální snížení hodnoty domácí měny, a to vůči zahraničním měnám v systému fixních kurzů.
Cílem devalvace je podpora exportu. Centrální banka k ní totiž přistupuje obvykle v situaci, kdy je nutné vyrovnat nepoměr obchodní bilance (podpořit export a snížit import). Původně přitom devalvace znamenala snížení zlatého obsahu měnové jednotky.
Devalvace se využívá také v sociální psychologii, a to jako označení pro neuctivé, povýšené a neochotné jednání. Může jít o pomlouvání, zneužití důvěry, záměrné křivé obvinění i velmi běžné skákání do řeči.
Devalvace v ekonomii
Devalvace měny se provádí za účelem posílení exportu. Stanovení nového kurzu má na starosti vždy centrální banka, která poté udržuje nový pevný kurz nákupem či prodejem zahraničních měn. V praxi si to můžete představit jako snížení kurzu naší české koruny vůči euru. K tomuto opatření se stát uchyluje, pokud je platební bilance pasivní (což znamená, že import převažuje nad exportem).
Devalvace domácí měny způsobí, že je vyvážené zboží nabízeno v zahraničí za nižší ceny. Díky tomu o něj roste zájem, objevují se noví potenciální zákazníci a do české ekonomiky tak proudí více peněz. Výsledkem je tedy stav, kdy export převažuje nad importem.
Účinky devalvace pochopitelně pocítí i občané daného státu. Pokud si totiž budou chtít nakoupit zahraniční zboží nebo měnu, připlatí si. S devalvací se pak mohou pojit i další negativní jevy, mezi které patří třeba inflace, pokles reálných mezd nebo odliv zahraničního kapitálu.
Opakem devalvace je revalvace, kdy dochází k posílení měny, respektive k růstu její hodnoty vůči zahraničním měnám v systému fixních kurzů.
Devalvace české koruny
K devalvaci koruny došlo po Sametové revoluci hned třikrát během jednoho roku (1990). Hlavním důvodem byla nutnost změny tehdejší ekonomiky, která se musela přeorientovat na tržní model. Znehodnocení koruny výrazně pomohlo vývozcům zboží, ale samozřejmě se zdražilo zboží a cestování do zahraničí. Bylo to ovšem nutné, aby měly české podniky vůbec šanci konkurovat na zahraničních trzích.