Menu Zavřít

Development jsme utlumili

20. 4. 2011
Autor: Euro.cz

Martinem Borovičkou

Staví logistické areály, kanceláře i byty. Už několik let je ale specialistou i na ekologické stavby. Loni s jednou z nich – Vodní elektrárnou v Železném Brodě – největší severočeská stavební firma Syner zabodovala i v soutěži Stavba roku 2010. „Je to oblast, která je pro nás stále zajímavá. Máme bohaté zkušenosti s technologiemi pro odstraňování ekologických škod. V současné době odstraňujeme následky těžby uranové rudy ve Stráži pod Ralskem. Konkrétně se jedná o speciální technologii na neutralizaci kyseliny sírové v podzemních vodách,“ říká Martin Borovička, šéf severočeského S group holding, v němž je Syner stavební divizí.

EURO: Ještě před propuknutím krize jste zúžili oblasti, kterým se chcete věnovat. Jak se vám v nich dařilo? Změnil hospodářský útlum vaše plány? BOROVIČKA: Jako tři hlavní pilíře činnosti jsme zvolili stavebnictví, které je pro nás tradiční, dále facility management a developerskou činnost. Krize se nejvíc dotkla třetího pilíře. Developerské aktivity jsme úplně nezastavili, ale utlumili jsme je. U některých projektů jsme dosáhli územního rozhodnutí a čekáme na dobu, kdy je budeme moci realizovat. Například v našem královéhradeckém projektu už máme stavební povolení a právě nyní se rozhodujeme, zda začít stavět. V každém případě ale půjde o výstavbu rozdělenou do několika etap. Získání úvěru je dnes totiž vázáno na 30procentní předprodej, což pořád není jednoduché.

EURO: Vaše plány směřovaly i do zahraniční. Plánovali jste stavět především v Rusku a Rumunsku. Jaká je nyní situace tam? BOROVIČKA: V podstatě obdobná. K projektu v Bukurešti již máme veškerou dokumentaci a mohli bychom začít stavět.V tuto chvíli probíhají jednání s budoucími nájemci. K úspěšným patří projekt, který máme v Nižném Novgorodě. První etapa skončila a zbývá doprodat jen pár posledních bytů. Už běží druhá etapa, která je administrativní a bude dokončena začátkem příštího roku. Samozřejmě že parametry projektů v Rusku byly před rokem 2008 daleko zajímavější, ale i po určitém propadu cen se stále jedná o slušně ziskové projekty.

EURO: Vnímáte už na ruském realitním trhu nějaké oživení? BOROVIČKA: Řekl bych, že ruský trh je na tom velmi podobně jako ten evropský. Mírné oživení je určitě cítit, ale přichází oproti jiným segmentům se zpožděním. Za růstem průmyslu obecně a zejména automobilovým trhem, který bývá prvním příznakem oživení, přichází na řadu se zpožděním dvou až tří let.

EURO: Mnoho stavebních a developerských firem před krizí přitahovala Ukrajina, která slibovala obrovské zisky. Vy jste na tamní trh nechtěli vstoupit? BOROVIČKA: Ne. Naše společnost je poměrně malá na to, abychom se rozkročili do tolika zemí naráz. Dokud projekt nedotáhneme do konce, nemůžeme se věnovat dalšímu. Lidské zdroje, které máme k dispozici, jsou omezené. Hledáme spíše jednotlivé příležitosti, kterým se pak dokážeme systematicky věnovat.

bitcoin školení listopad 24

EURO: Mezi země, ve kterých jste v posledních letech také působili, patří i Spojené arabské emiráty. O co tam šlo? BOROVIČKA: V první fázi šlo o trénink našich inženýrů a techniků při výstavbě mrakodrapů v Dubaji. Vyslali jsme jich tam postupně celkem osmnáct. Cílem bylo, aby získali zkušenosti s technologiemi, se kterými se doma nesetkají a také detailní znalost místního prostředí. Například mrakodrapy na pražské Pankráci jsou ve srovnání s těmi dubajskými poloviční. Druhou fází měl být management projektů v emirátech pro významné investory z tohoto regionu, ale naše plány přibrzdila krize. Uplatnění pro vytrénované odborníky dnes nacházíme doma nebo na našich dalších zahraničních projektech.

EURO: V rámci změn jste se rozhodli zbavit se své hotelové části. Našli jste už pro své tři liberecké hotely kupce? BOROVIČKA: To rozhodnutí padlo dávno před krizí a prodej měl přijít na řadu ke konci roku 2008. Vyjednávali jsme tehdy s několika skupinami, ale krize nás zasáhla a transakce neproběhla. Hotelový trh zůstává od té doby ve velké depresi, a přestože trochu oživuje, bude trvat další dva tři roky, než se vrátí na bývalou úroveň. My rozhodně nehodláme prodávat hotely pod cenou.

  • Našli jste v článku chybu?