Menu Zavřít

Devět let po Žlutém psu

21. 7. 2004
Autor: Euro.cz

Marketingoví ředitelé mají konečně na sebe více času

Manželství špičkových manažerů není v Česku jevem příliš obvyklým, spíše lze hovořit o výjimce. Pravidlo potvrzují manželé Čomorovi, kteří se podílejí na chodu dvou významných společností. On je marketingovým ředitelem GE Capital Bank, ona zastává obdobnou funkci v Eurotelu.
Dalo by se předpokládat, že takto zaměření lidé se seznámí na nějakém firemním večírku. V případě Čomorových by to však byl omyl. „Ericha jsem nepotkala v korporátním světě, ale na koncertě skupiny Žlutý pes. Bylo to před devíti lety a už sedm let jsme manželé,“ říká Helena Čomorová.

Vidět dítě růst.

V 1993 dokončil Erich Čomor studia na Vysoké škole ekonomické v Praze a nastoupil v české pobočce společnosti Procter & Gamble. Působil v ní na postu brand manažera. V roce 1998 přešel do poradenské firmy McKinsey na pozici poradce. Za důležitý okamžik ve své kariéře považuje to, že jej americká společnost po dvou letech strávených působením v české pobočce vyslala na roční pobyt ve Spojených státech, kde studoval na prestižní Kellogg Graduate School of Management při Northwestern University v Chicagu.
Po návratu z USA zůstal Čomor u McKinsey ještě tři roky, než přišla nabídka na post marketingového ředitele GE Capital Bank. „Nebylo těžké se rozhodnout. Jako poradce v McKinsey jsem pomáhal klientům pevně se postavit na nohy a dělat první krůčky. Neviděl jsem je ale růst a expandovat. A já jsem člověk, pro kterého je podstatné vidět dítě růst,“ říká Čomor. Ale za hlavní důvod, proč přešel do bankovní sféry, označuje to, že chtěl po dlouhé době trávit více času s manželkou. „Těžko jsme odloučení snášeli. Prožil jsem dva roky na cestách a po hotelech a potřebovali jsme být spolu,“ tvrdí manažer.

Od biologie k cukrovinkám.

Dlouho to vypadalo, že současná marketingová ředitelka Eurotelu pro rezidenční zákazníky se bude věnovat vědě. Oba rodiče Heleny Čomorové jsou vědečtí pracovníci – imunologové. Není divu, že i Čomorová vystudovala Fakultu přírodních věd Univerzity Karlovy, obor molekulární biologie a genetika. Nikdy se mu však profesionálně nevěnovala. „Věda je řehole a počátek devadesátých let byl plný nových možností. Věděla jsem, že jak se jednou rozhodnu dělat něco jiného, už se nikdy nebudu moci vrátit. Bylo to velmi složité rozhodování. Nikdy jsem toho ale nelitovala. Našla jsem si obor, ve kterém mohu něco ovlivnit. Připadá mi, že ve vědě je trošku chybou, že výsledky nejsou vidět hned,“ svěřuje se Čomorová.
Po studiu molekulární biologie nastoupila k farmaceutické společnosti Bayer, kde nejdříve pracovala jako poradce pro medicínskou oblast. Potom přešla k marketingu a měla na českém trhu na starosti značky Aspirin a Alca Seltzer. Do Eurotelu přišla ze společnosti Warner Lambert, kde se starala o oblast cukrovinek.

Zaujati Amerikou.

Pětatřicetiletý rodák z jihoslovenského Lučence vyznává anglosaskou korporátní kulturu. Erich Čomor uvádí, že od firem z anglosaské oblasti se máme ještě hodně co učit, hlavně profesionalitě. Oceňuje rovněž, že tento typ společností je postaven spíše na týmové práci než na hierarchii, se silným systémem šéfů a podřízených.
Do GE Capital Bank přišel vybaven nejen nutnou angličtinou, ovládá i čínštinu a maďarštinu. Po otci je Maďar, čínštinu, kterou dva roky studoval na vysoké škole, si ještě vypiloval při roční stáži na jazykovém institutu v Pekingu v roce 1988. Čínu si velice oblíbil a jak říká, vždy ji toužil ukázat manželce. Přání si oba splnili až počátkem letošního roku, kdy během třítýdenní dovolené procestovali kromě Číny také Indonésii.
Amerika zaujala také Helenu Čomorovou, která s manželem strávila roční stáž na prestižní Kellogg Graduate School v USA. „Byla to pro mne obrovská zkušenost. Získala jsem tam sebevědomí, uvědomila jsem si, že studuji s vybranými lidmi, nejlepšími studenty z celého světa, a zjistila jsem, že se s nimi můžeme hrdě srovnávat,“ popisuje Čomorová. Na Američanech se jí líbila pozitivní motivace, snaha problémy řešit a nestěžovat si. Zklamána naopak byla velkou koncentrací Američanů na získání postavení a vydělání peněz.

Více agresivity.

Čomor v GE Capital Bank pracuje od května letošního roku. Jako nová posila vedení chce v nejbližší době ještě zagresivnit styl banky. Dosavadní zaměření marketingových kampaní však pokládá za vyhovující. „Měnit tento směr nehodlám, chci ho však zintenzívnit tak, aby GE byla ještě více štikou, která mění tvář českého bankovnictví. Produkty nebudeme nadále posunovat jen o krok, ale o skok před konkurencí,“ prohlašuje sebevědomě.
Čomor uvádí, že banka by se měla ještě více zaměřit na produkty jako je GSM banking a hlavně na další formy přímého bankovnictví, aby klienti nebyli nuceni kvůli získání jakýchkoli produktů chodit do banky a podepisovat smlouvy. „To je bariéra, která bankovním domům brání přijít ke klientovi mnohem příjemnějším způsobem,“ myslí si Čomor. Za příklad zaměření marketingu na segment přímého bankovnictví dává historicky nejúspěšnější kampaň GE – telefon se službou GSM banking ke každému účtu. „Tady GE, která je dosti mladou bankou, prokázala schopnost etablovat se na trhu proti ostatním, zkušenějším bankám,“ tvrdí.

Chvála Multiservisu.

Možnost prudkého rozvoje vidí Čomor zejména v oblasti nejrůznějších úvěrových produktů, v jejichž rozšíření je Česká republika ještě stále daleko za Západem. Soudí, že už nyní je na dynamice růstu poskytování těchto produktů vidět, že takové služby mají budoucnost. Vychvaluje dobře známý produkt GE Multiservis, který také spadá do jeho kompetence. Ve srovnání s konkurencí v této souvislosti zdůrazňuje zejména velké množství akčních nabídek, které pokládá za zásadní. „Každý nabízí něco, co je ten měsíc nesmírně výhodné a v daném měsíci si získá většinu trhu. Multiservis je v tomto ohledu velmi agresivní a přichází neustále s novými nabídkami.“ Dodává, že GE by se rovněž měla zaměřit na to, aby přesvědčila klienty, že kromě „malých úvěrů“ dokáže poskytovat i úvěry velké, tedy hypotéky a financování bydlení. Nemalou práci prý také dá vyvrátit představu mnoha lidí, že banka je pro klienty drahá.

Budoucnost v datech.

Helena Čomorová nastoupila do Eurotelu v roce 1999 v době klíčového rozhodování o dalším směřování společnosti. Eurotel měl dominantní postavení u firemní klientely, ale nedařilo se mu tolik u drobných klientů, kteří většinou místo paušálních programů volí předplacené sady. „V oblasti rezidenčního segmentu začal Eurotel ztrácet. Proto jsme zavedli značku Go, což bylo velmi úspěšné rozhodnutí. Během několika let jsme se stali lídrem v oblasti předplacených služeb a tuto pozici si držíme do dnešní doby,“ popisuje Čomorová, která projekt vedla. Je si vědoma i silných stránek konkurence. Soudí, že T-Mobile má oproti Eurotelu výhodu v tom, že je to globální značka, Oskara zdobí zase výhodná cena. Zdůrazňuje, že Eurotel se snaží konkurovat nejen dobrou cenou, ale i kvalitou. Pyšná je na služby, které uvedl jako první na trhu. „Byli jsme první, kdo přišel s roamingem pro přeplacené karty a toto prvenství nám vydrželo dokonce asi celý rok,“ uvádí marketingová ředitelka.
Za úspěch považuje rovněž službu Data Nonstop, která umožňuje neomezený přístup k internetu přes mobilní telefon za paušální poplatek. V datových službách má zejména díky této službě Eurotel velký náskok před ostatními dvěma operátory, například konkurenční Oskar zatím podobný přístup na internet vůbec nenabízí. V oblasti datových služeb vidí Čomorová obrovský potenciál. Předpokládá, že nepůjde jen o připojení počítače k internetu přes mobilní telefon, ale také o internet přímo v mobilu.

Před vrcholem.

Odchod Terrence Valeskiho z postu generálního ředitele společnosti Čomorovou nijak nezasáhl. „Pro mě zůstávají jak cíle, tak plány pro letošní rok stejné. Na projektech, které jsme připravili ještě pod Valeskim, pracujeme nadále. Naší další povinností je samozřejmě dovést Eurotel k úspěšné privatizaci. A to jsou povinnosti, které nejsou žádným způsobem spojeny s tím, kdo je a kdo není generální ředitel,“ vysvětluje svůj názor manažerka.
Svou současnou pozici v Eurotelu nepokládá marketingová ředitelka pro předplacené služby za vrchol kariéry: „Možná to vrchol je, ale doufám, že ne. Věřím, že mě čeká ještě něco dalšího“.

Bez golfu.

Manželé Čomorovi vyznávají ve volném čase aktivní styl života. Kromě horské turistiky mají oba rádi plavání, v zimě lyžují. Občas se jim podaří zahrát si společně squash. Mezi manažery tolik populární golf je však neoslovil. „Oddělujeme práci a relaxaci, a u golfu se toto spojuje. Také je to pro nás málo akční sport. Navíc, aby byl v golfu člověk dobrý, musí mu věnovat spoustu času, který nemám. Nerada dělám něco, v čem nejsem dobrá,“ prohlašuje Helena Čomorová. Manželé rádi vyrážejí na cyklistické výlety. Přestěhovali se na okraj Prahy, a tak jezdí za město nebo na víkendy do jižních Čech. „Nejsme typičtí korporátní zaměstnanci, kteří si dovolenou střádají roky. Jezdíme pravidelně každý rok,“ říká Čomorová.
Učarovala jí zejména příroda ve Spojených státech. „Hodně jsme se tam vraceli ještě několik let po studiích v Chicagu, hlavně kvůli krásné přírodě, která je v určitých místech prostě neopakovatelná,“ konstatuje. Na riskantní podniky, jako cestování do rizikových oblastí už prý odvahu nemá. „To možná před deseti lety,“ dodává.

MM25_AI

Dokonce i Chinaski.

Manažerka si pochvaluje, že nyní mají s manželem na sebe více času: „V minulém zaměstnání nebyl Erich v Praze, takže jsme se viděli jen o víkendech. Nyní můžeme mnohem více času trávit spolu, s kamarády i rodinou a máme mnohem více času také na koníčky.“
„Oba máme rádi muziku, jen se vždycky v autě konstruktivně přeme o to, co budeme poslouchat. V něčem máme společný a v něčem zase rozdílný vkus. Širší záběr má manželka,“ říká s úsměvem Čomor. Ta poslouchá Lennyho Krawitze, či australské INXS. Z českých skupin má ráda Chinaski a Support Lesbians. Čomor je prý konzervativnější. „Mám rád Pink Floyd nebo Led Zeppelin, ale díky manželce poslouchám i něco jiného, hudbu, která mě předtím nepotkala. Jako U2, Buty, dokonce i Chinaski,“ vypočítává.
S dětmi si Čomorovi dávají na čas. „Už šest let plánujeme rodinu, často se o tom bavíme. Ale zatím se vždycky našlo ještě něco, čemu jsme se chtěli ještě věnovat. Není ale jednoduché skloubit práci s rodinou. Moje maminka byla doma pět let se mnou a moji sestrou. Ta to zvládla, ale pamatuji si, že potom pracovala několik let dlouho do noci,“ vysvětluje Čomorová. Ona i manžel jsou ze dvou dětí, a tak rozhodně nechtějí jedináčka. Na tom se oba manažeři shodují.

  • Našli jste v článku chybu?