Menu Zavřít

DEVĚT MILIARD ZA LEŽ

1. 8. 2001
Autor: Euro.cz

DaimlerChrysler

ebf - tip - debata

DETROIT, STUTTGART (Handelsblatt, ČTK) – Třetí největší akcionář koncernu DaimlerChrysler, investor Kirk Kerkorian, žaluje německé vedení za vědomé lhaní o dohodě „rovného s rovným . Požaduje zrušení fúze a navíc devět miliard dolarů. Dvě miliardy jako náhradu škody pro jeho firmu Tracinda (před sloučením v roce 1998 se 13,75 procenta největší akcionář Chrysleru, nyní čtyři procenta v DaimlerChrysleru), miliardu za propad akcií a šest miliard jako penále.
Třiaosmdesátiletý Kerkorian, který neuspěl v roce 1995 s nabídkou na koupi Chrysleru za 23 miliard dolarů, viní šéfa společnosti Daimler–Chrysler Jürgena Schremppa a další vrcholové manažery, že nikdy nemysleli vážně sliby o spolupráci rovnocenných partnerů, jimiž si pojistili souhlas držitelů akcií. Schrempp před časem v listu Financial Times přiznal, že mu od začátku skutečně šlo o získání kontroly nad americkým protějškem. Cena, za niž Němci americkou značku získali, činila 36 miliard dolarů.
Centrála DaimlerChrysleru ve Stuttgartu označila Kerkorianovo tvrzení za nepodložené. S obviněním z podvodu a poškození držitelů cenných papírů vyrukovali vzápětí další bývalí akcionáři automobilky, v Německu nabraly na síle hlasy požadující Schremppovo odvolání.
Chrysler vykázal ve třetím čtvrtletí tohoto roku provozní ztrátu téměř 600 milionů eur. Důvodem byl pokles poptávky na americkém trhu, vysoké náklady na nový model a přehnané slevy na starší typy vozů. Z čela automobilky musel odejít James Holden, třetím ředitelem za poslední dva roky a prvním Němcem v čele se stal Dieter Zetsche (EURO 48/2000). Analytici předpokládají, že ztráty budou pokračovat. A nevylučují propuštění až dvaceti tisíc zaměstnanců a trvalé uzavření některých továren.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).