Menu Zavřít

Devět svobod

29. 4. 2004
Autor: Euro.cz

Firma protestuje proti kompenzacím

Nové příležitosti a vysoké kompenzace za neuskutečněné lety, tak hodnotí vedení ČSA dopady, které bude mít na společnost vstup České republiky do Evropské unie. „Zřejmě největší změnou je automatická aplikace všech devíti leteckých svobod v rámci EU, jež až doposud byly udělovány pouze na základě bilaterálních dohod. Některé z nich přitom nebyly pro ČSA jako přepravce z nečlenské země vůbec dostupné,“ sdělila týdeníku EURO šéfka komunikace ČSA Dana Dvořáková. Česká letecká společnost bude moci například odvést cestující a náklad z cizího státu do jiné cizí země během návazného letu vycházejícího z domovské destinace. ČSA takovou příležitost nově využijí na trase Praha–Marseille–Barcelona. Letecká firma rovněž může zavést spoj mezi dvěma zeměmi v rámci unie, které leží mimo Českou republiku stejně jako „rozjet“ novou linku uvnitř jiného státu unie, než je Česko.

MMF24

Tragedie pro malé.

Starosti však způsobuje vedení ČSA nové nařízení Evropské unie, které upravuje výši kompenzací vyplácených při odepření nástupu na palubu letadla v případě over-bookingu, tedy překnihování, zrušení letu nebo jeho zpoždění. Nařízení nabude platnosti v únoru příštího roku. „Opatření se týká všech letů ze členských zemí a též letů do unie, pokud je dopravce zapsán v některém členském státu a země odletu nemá podobnou úpravu ochrany pasažérů,“ vysvětlila Dvořáková.
Kompenzace se pohybuje ve stovkách eur. Proti jejich výši a znění se již několikrát ostře ohradili letečtí přepravci působící v unii včetně ČSA. „Podobná ustanovení se netýkají žádného jiného způsobu cestování. V konečném důsledku bude na nové legislativě tratit právě zákazník, protože zajisté povede ke zvýšení ceny letenek,“ tvrdí Dvořáková. Dopravci budou muset podle nové úpravy zaplatit kompenzace i v případech, kdy bude na vině třetí strana. „Aerolinie sice mohou poté vymáhat vzniklé škody soudní cestou, to je však drahé řešení,“ dodala Dvořáková.
Letečtí odborníci navíc upozorňují, že nařízení o kompenzacích je likvidační pro menší přepravce. Zatímco jejich větší konkurence může i přes vysoké náklady letecké spoje zálohovat náhradními stroji. Pro menší, které disponují omezeným počtem letadel, je to takřka nemožné. Nezbude jim nic jiného než platit. Aerolinky, plaťte! (pokuty za odepření nástupu na palubu)

  • Délka letu (v km) - Výše kompenzace (v eurech)
  • Do 1500 km - 250 euro
  • U ostatních letů uvnitř EU, letů z EU respektive do unie v rozmezí 1500 až 3500 km - 400 euro
  • U všech ostatních letů - 600 euro

Zároveň bude dopravce povinen nabídnout refundaci ceny letenky, a to nejen za úsek, kde došlo k over–bookingu, ale i na návazné úseky.

  • V případě zrušení letu bude mít pasažér nárok na stejné kompenzace jako v případě odepření nástupu na palubu.
  • Pokud bude let zpožděn, je přepravce nucen nabídnout přiměřené občerstvení, ubytování a další služby dle délky prodlevy. U letů se zpožděním nad pět hodin bude moci pasažér zrušit let a má nárok na refundaci letenky.
  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).