Společnost DHL, největší poskytovatel logistických služeb na světě, má v České republice dlouhou tradici. Na místním trhu působí od roku 1986, kdy jako první v tehdejším Československu začala poskytovat své mezinárodní expresní kurýrní služby prostřednictvím místního přepravce Čechofracht.
Foto: Profimedia.cz
První samostatná pobočka firmy byla slavnostně otevřena v roce 1990 v pražském Karlíně. O tři roky později pak otevírá svoje unikátní třídící centrum na ruzyňském letišti a zároveň mění svoji právní subjektivitu na DHL International (Czech Republic) s.r.o.
Tehdejší práce kurýrů se však v porovnání s dneškem docela podstatně lišila, hlavně v oblasti výbavy moderní technikou. „V úplných začátcích používali kurýři ke komunikaci s pobočkou pouze veřejné telefonní budky, ze kterých museli v pravidelné časy volat svému dispečerovi a zjistit podrobnosti o dalších objednávkách přepravy a nahlásit již vyzvednuté zásilky,“ říká Luděk Drnec, obchodní ředitel a jednatel DHL Express CZ. Na trasách, ze kterých se kurýr vracel až na odpolední exportní proces, se nejprve využívaly také vysílačky typu VR22, které ovšem v té době neměly takový dosah a baterie vydržela pouze pár hodin. Proto musel kurýr dokonale znát svou trasu, jednak podle svých zákazníků, ale také místa, kde není signál a časově si celý den rozplánovat, aby zajistil včasné doručení i vyzvednutí všech zásilek. Právě tito kurýři později využívali jedny z prvních typů mobilních telefonů Nokia 720. S příchodem dalších mobilních operátorů a hlavně rozmachem mobilních telefonů v ČR se práce kurýrů DHL v tomto ohledu velmi zjednodušila.
Společnost DHL CZ se inspirovala u kolegů z Irska a Nizozemí a rozhodla se v České republice podpořit segment svých potenciálních klientů – malé a střední exportéry. V roce 1997 byl vyhlášen první ročník Exportní ceny DHL. Exportéři, kteří se zabývají vývozem zboží a služeb, mají od té doby možnost se této prestižní soutěže zúčastnit. Akce se od svého počátku koná pod záštitou agentury Czech Trade a letos bude vyhlášen již její čtrnáctý ročník.
Každým rokem jsou počátkem léta Karlovy Vary centrem filmového světa. Od roku 2000 je DHL oficiálním přepravním partnerem Mezinárodního filmového festivalu a zajišťuje dopravu soutěžních i nesoutěžních filmů z celého světa. Spolupráce s MFF pokračuje dodnes.
Rok 2004 byl pro směřování firmy významným milníkem. Specializované divize se rozdělily na DHL Express (Czech Republic) s.r.o. a DHL Logistics (Czech Republic) s.r.o. V Praze byla také otevřena nová globální centrála DHL IT.
O rok později koupila firma stoprocentní podíl společnosti PPL – v té době nejvýznamnějšího českého expresního přepravce. Dochází k integraci obou společností a výstavbě společných terminálů. Do dnešního dne jich lze na území České republiky nalézt celkem 14.
„DHL v České republice se za dobu jejího působení podařilo získat pozici leadera na logistickém trhu a to hlavně díky profesionalitě jejích zaměstnanců, kvalitním službám a neustálému zdokonalování operačních procesů. Hnacím motorem pro DHL vždy byl, je a bude spokojený zákazník. Na tom se ani po 25 letech nic nezměnilo,“ říká generální ředitel DHL Express CZ/SK Ian Wilson.
Opomenout nelze ani nesporný přínos společnosti DHL svému okolí. Důkazem je spolupráce s několika nadacemi, například Chance4Children (od roku 2000), jenž se zabývá pomoci dětem z dětských domovů, případně také Nadace Partnerství, která je nejvýznamnější českou nadací podporující projekty udržitelného rozvoje ve všech regionech České republiky. Firma také například pomohla splnit sen českému sochaři Josefu Nálepovi, který trval více než čtyřicet let. Jeho sochu Neila Armstronga z roku 1969 doručila slavnému americkému astronautovi k jeho osmdesátým narozeninám.
Dnes společnost DHL spojuje více než 220 zemí a území po celém světě. Nabízí také bezkonkurenční znalosti a zkušenosti v oblasti expresní, letecké a námořní nákladní přepravy, pozemní přepravy, smluvní logistiky, a také v mezinárodních poštovních službách.