Jablonecká Preciosa je ve sklářském a bižuterním průmyslu pojmem. Dnes podnik vyváží umělé diamanty do řady zemí, v poslední době také do Indie. I díky pomoci státní agentury CzechTrade. Firma si v roce 2003 nechala zmapovat indický trh a přes kontakty zahraniční kanceláře v Bombaji začala hledat místního distributora.
Jablonecká Preciosa je ve sklářském a bižuterním průmyslu pojmem. Dnes podnik vyváží umělé diamanty do řady zemí, v poslední době také do Indie. I díky pomoci státní agentury CzechTrade. Firma si v roce 2003 nechala zmapovat indický trh a přes kontakty zahraniční kanceláře v Bombaji začala hledat místního distributora.
V červenci 2005 se v Indii konal největší šperkařský veletrh. A právě na něm uskutečnila Preciosa tři zásadní kroky: angažovala vlastního zástupce v Indii jako obchodního konzultanta, domluvila s CzechTrade pokračování spolupráce k zajištění vlastní expozice na veletrhu v roce 2006 a rozhodla se pro získání smluvního partnera v Indii pro importérské a velkoobchodní služby. Tím se nakonec v září loňského roku stala United Agency v Džajpuru. Nyní v zemi pracuje pro tohoto exkluzivního distributora sedm velkoobchodníků, kteří pokrývají státy Indie, v nichž se odehrávají hlavní obchody se šperky.
Skutečným odrazovým můstkem úspěchu se stal letošní veletrh šperků v Bombaji. Prezentace CzechTrade, Preciosy a jejích místních partnerů posloužila nejen k propagaci bižuterního odvětví, ale i republiky jako celku.
„Není jednoduché se zde prezentovat. Je to vázáno účastí v různých asociacích, profesních sdruženích a tak dále. Firma zvenku má malou šanci sama o sobě se na veletrhu představit. Agentura je svým způsobem zástupcem České republiky v Indii a pro nás se stala záštitou při jednáních,“ vysvětluje specifika indického trhu Ladislav Šilhán, vedoucí prodeje šperkových kamenů.
Jak vzpomíná, několik týdnů před samotným veletrhem firma uspořádala v prostorách CzechTrade a pod jeho záštitou prezentaci Preciosy a setkání s budoucími dealery. Zde jim byly předány certifikáty autorizovaných distributorů a byli slavnostně delegováni do funkce. Umožnilo jim to se na veletrhu prezentovat jako oficiální partneři. Indové si potrpí na oficiálnost jednání, když akce proběhne na půdě konzulátu nebo vládní agentury, tak rázem získá na prestiži.
„Určitou disharmonii vidím v tom, že podpora exportu do konkrétních zemí je často vnímána jako podpora především strojírenské produkce,“ dodává Šilhán. Podpora menších projektů je velmi náročná. Malá nebo střední firma podle něj jen těžko zrealizuje prostřednictvím agentury dlouhodobý prodej svých výrobků do Indie. Jedná se o velmi složitou a nákladnou záležitost, kterou nemůže sama o sobě zvládnout. Volí pak obvykle cestu „prostředníka“. Představitel CzechTrade v Bombaji je od toho, aby vykonal první cesty po Indii a prozkoumal terén, zhodnotil potenciální možnosti výrobce posadit se na místním trhu. Šetří klientovi čas i peněženku.
V každém případě je však třeba využít všechny možnosti, které agentura a stát nabízejí. Vytvořit takové podhoubí, aby měly možnost se s velkými firmami prezentovat i malé. Nejde jen o to zúčastnit se veletrhu nebo výstavy, ale také to zhodnotit. Nejen vystavit, ale dosáhnout toho, aby na konci byl obchod. Jednou z šancí pro menší firmy je podle Šilhána například vytvoření exportních aliancí.