Menu Zavřít

Soumrak nad diesely? Němci je už nechtějí a automobilky řeší, co s tím

4. 11. 2017
Autor: Profimedia.cz

Není to tak dávno, co se Němci dívali na člověka soucitně, když jim řekl, že má auto na benzin. Diesel tu dlouho platil za to lepší, co můžete na silnici řídit. Nyní se to ale zásadně mění a zdá se, že diesely to mají spočítané. I když...

Takový propad jako letos v září ještě prodeje dieselových aut v Německu nikdy nezaznamenaly. Proti minulému roku se totiž prodalo nových aut s tímto pohonem o 21,3 procenta méně.

Rekordně nízko je nyní i podíl dieselů mezi prodanými novými auty, na trhu má jen 36 procent (ještě loni touto dobou měly téměř 45procentní podíl na trhu).

Jen v září činil pokles prodaných dieselů tři procenta, když podle asociace výrobců VDA z celkem prodaných 288 tisíc vozidel se dieselů prodalo 104,5 tisíce. Ve stejném měsíci o rok dříve to bylo bezmála 133 tisíc aut s dieselovým pohonem.
Naopak „benziňáky“ jdou nahoru, v září se jich prodalo meziročně téměř o devět procent více. Ze zhruba 158 tisíc vozů v září 2016 jich v Německu prodali o rok později skoro 172 tisíc.

Situace v Německu přitom není ojedinělá, ale kopírují ji všechny velké trhy v Evropě.

 Soumrak dieselů v Evropě

Graf ukazuje podíl vozů s dieselovým pohonem na celkových prodejích v Evropě, za posledních 40 let, v procentech.

Zdroj: AID, am-online.com

Ve Velké Británii se prodeje dieselů propadly zhruba o pětinu, o desetinu se snížily jejich prodeje ve Španělsku a dolů o několik procent šly i ve Francii, kde letos poprvé v historii se jejich podíl na trhu prodaných vozů propadl pod 50 procent. „Rekordní podíl 73 procent z roku 2012 je již historií,“ uvádí server Autonews.com s odkazem na data asociace CCFA.

Motory bez budoucnosti

„Diesel nemá budoucnost, přinejmenším v sektoru osobních aut,“ říká analytik automobilového průmyslu Ferdinand Dudenhöffer z Center Automotive Research (CAR). Podle něj budou prodeje aut s naftovým pohonem dále klesat.
Za rázným odklonem řidičů od ještě nedávno oblíbeného pohonu je několik důvodů.

Vliv má jednak aféra Dieselgate, která se rozjela před dvěma lety v koncernu Volkswagen; o něco později se dostalo na veřejnost, že se německé automobilky domlouvaly na různých technických parametrech vozů.

Do měst už ne

Největší dopad na kupce ale má nyní hlavně nejistota ohledně případných zákazů nebo omezení vjezdu aut s dieselovým pohonem do center měst, která chtějí omezit škodlivé emise.

Otevřeně se o tom mluví v desítkách (nejen) německých měst, nejdále je tato debata ve Stuttgartu, hlavním městě znečištění ovzduší, kde dal správní soud za pravdu ochráncům životního prostředí.

Soud prohlásil, že zákazy jízdy aut s dieselovými motory jsou „nejlepší cestou ke zlepšení ovzduší ve městě“. Od ledna příštího roku proto nebudou některá dieselová auta smět vjet do centra Stuttgartu.

„Další zákazy budou následovat,“ řekl k tomu pro německou televizi N-tv Dudenhöffer. Především ve velkých městech je pravděpodobné, že na zákazy nebo omezení dojde.

Uvažuje se o tom už v Mnichově i Berlíně. Jak přesně tato debata dopadne, zatím sice není jasné, už teď ale raději Němci kupují auta s benzinovým, hybridním nebo elektrickým pohonem.

Ojeté diesely jsou navíc téměř neprodejné, respektive jejich majitelé musí jít s cenou hodně dolů, aby vůbec našli kupce.

Náklady versus inovace

Pro německé automobilky tento vývoj znamená velký problém – čím je totiž nižší poptávka, tím vyšší jsou náklady na výrobu dieselů.

Zároveň je v tomto segmentu velký tlak na nákladné inovace, které by zajistily lepší hodnoty vypouštěných plynů do ovzduší. Například švédská automobilka Volvo se proto rozhodla, že už nebude vyvíjet žádné nové dieselové motory.

Další výrobci jako třeba Renault zase přestali pracovat na vývoji dieselů pro osobní auta. Hodlají nechat „dožít“ současné modely s tím, že za tři roky už nové dělat nebudou.

Čekání na Merkelovou

Jak bude vypadat budoucnost dieselů v Německu, hodně záleží i na postoji budoucí spolkové vlády. Angela Merkelová, která bude v jejím čele, se ale už i v minulosti vyslovila pro alternativní pohony.

Její vize, podle níž by mělo do roku 2020 jezdit na německých silnicích na milion elektroaut, s velkou jistotou sice nevyjde, nicméně (i kvůli zmíněným obavám a otazníkům kolem dieselů) elektrických a hybridních aut v Německu nyní rychle přibývá.

Volkswagen proti proudu?
Opačnou představu o budoucnosti dieselů má ovšem Matthias Müller, šéf koncernu VW Group. Ten nedávno na autosalonu ve Frankfurtu prohlásil, že s diesely německá automobilka hned tak neskončí.

„Věříme, že se (diesely) budou prodávat i nadále. Zaprvé jsou čisté, za druhé potřebujeme je, abychom dosáhli cílů v rámci emisí CO2. A zatřetí vyhovují celé řadě zákazníků. Takže diesely budeme podporovat, i když pravděpodobně nikoliv u malých modelů. Budeme ale investovat také do nové generace dieselů, a to v roce 2019 či 2020,“ uvedl.

Jen v září se jich prodalo meziročně o zhruba 76 procent více – jistě, úctyhodná čísla jsou daná malou základnou, ale trend je jednoznačný: Němci se už za alternativní pohony nestydí, naopak – dnes je moderní ukázat se v „zeleném“ autě.

Otázka je, jak to dopadne se vznikem německého fondu, který by měl pomáhat právě městům s tzv. udržitelnou mobilitou. Tamní automobilky by dle svého tržního podílu v Německu měly nastřádat celkem 250 milionů eur. Jak ale již dříve napsal německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung s odkazem na německé ministerstvo dopravy, bude problém částky dosáhnout.

Provzdušní Brusel Evropu?

Další impuls pro rozšíření těchto vozů se chystá v Bruselu. Podle informací deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung totiž Evropská komise chce přispět ke zlepšení ovzduší.

Proto by od roku 2030 mělo mít 15 procent nových prodaných aut v EU hybridní nebo elektrický pohon, zároveň s tím mají výrobci aut snížit do roku 2030 emise oxidu uhličitého (CO2) o třetinu.

Zatím musí automobilky do roku 2021 stáhnout emise oxidu uhličitého ve své produkci automobilů na 95 gramů CO2 na kilometr, jinak jim hrozí sankce. To je zatím ale oříšek, například právě Daimler byl loni na hodnotě 120 gramů na kilometr. A i když proklínané diesely produkují méně CO2 než „benziňáky“, právě klesající zájem o ně je brzdou v dalším „snižovacím“ vývoji.

MM25_AI

Konkrétní plány, jak by mohla kvóta pro elektrická a hybridní auta vypadat, má Evropská komise zveřejnit na začátku listopadu. A svoji vizi mají v evropském svazu autoprůmyslu (ACEA), v jehož čele stojí šéf automobilky Daimler. Podle svazu by emise CO2 v příštím desetiletí (2021 až 2030) měly klesnout o 20 procent.

Článek vyšel na webu Peak.cz


  • Našli jste v článku chybu?